סגמנט המשפחתיות הגדולות נהנה מצמיחה נאה בשנים האחרונות – עם הגעתה של טסלה מודל 3 בשנת 2021 המסירות בו יותר מהכפילו את היקפן. העניין שהכניסה מודל 3 לסגמנט לא השאיר את הישראלים אדישים ואלה קנו אותה בהמוניהם, לרגע היה נדמה שהסגמנט הדועך חוזר אל ימי הזוהר שלו. עם זאת, בשנת 2022 הסגמנט נחלש מעט והשנה המגמה נמשכת: המשפחתיות הגדולות היוו רק 2.7% מהשוק, ירידה של יותר מ-37% ביחס לשנה הקודמת.

סקודה סופרב
צילום: יובל לוי
 

המשפחתיות הגדולות הנמכרות בישראל 2023

טסלה מודל 3 – עם 2,391 יח'
סקודה סופרב – 1,023 יח'
יונדאי סונטה – 768 יח'
יונדאי איוניק 6 – עם 702 יח'
מאזדה 6 – עם 347 יח' 
טויוטה קאמרי – 340 יח'
ב.מ.וו סדרה 3 – 327 יח'
מרצדס C קלאס – 273 יח'
פולסטאר 2 – 251 יח'
אודי A4 – עם 228 יח'

זו הייתה שנה מעניינת עבור טסלה – היא נפתחה בהורדת מחירים אגרסיבית למדי שהחזירה את מודל 3 ללב התחרות בסגמנט. אלא שהשמועות על הגעתה של גרסה מעודכנת לאחר מתיחת פנים החלה לצנן די מהר את ההתלהבות המחודשת. לבסוף, כשהחל שיווק מודל 3 לאחר מתיחת פנים (ספטמבר) מחירה שעלה במעט ומלחמת אוקטובר פגעו במסירות – השנה היא ירדה ב-48.6% ביחס לשנה הקודמת.

טויוטה קאמרי יונדאי סונטה
צילום: יואל פלרמן

בכל זאת, ולמרות הכל, טסלה מודל 3 שמרה על מקומה הראשון בטסלה עם נתון יותר מכפול מהבאה בתור אחריה.

אל המקום השני הגיעה סקודה סופרב, המשפחתית הגדולה והמוערכת של היצרנית הצ'כית. גם סופרב ירדה ביחס לנתוני השנה הקודמת, אולם בשיעור קטן יותר – 12% בלבד. נציין כי במהלך השנה הקרובה צפויה לנחות כאן סופרב בדור חדש לגמרי.

יונדאי סונטה ירדה למקום השלישי, החליפה מיקום עם סופרב ביחס לשנה שעברה. מסירות הסונטה נחתכו ב-59% ביחס לשנה הקודמת, ככל הנראה חלק מהאשמה נופלת על המתמודדת במקום הרביעי: יונדאי איוניק 6. החשמלית החדשה של יונדאי הגיעה השנה ומציעה חבילה יעילה למדי אך נמסרה בהיקף נמוך בהרבה מאשר טסלה מודל 3, המתחרה הישירה. שתי המשפחתיות של יונדאי מסרו השנה יחד מעט פחות מהנתון של סונטה לבדה בשנת 22'.

יונדאי איוניק 6
צילום: אלי שאולי

מאזדה 6 (חמישית) וטויוטה קאמרי (שישית) מחליפות ביניהן מיקום השנה, ושתיהן מוסרות כ-60% פחות מאשר בשנה הקודמת.

אל המקום השביעי מגיעה מכונית ראשונה ממותג יוקרה, ב.מ.וו סדרה 3 שגם היא מסרה כ-60% פחות מאשר בשנה הקודמת. מכאן והלאה המשפחתיות הגדולות היוקרתיות מהוות את עיקר הרשימה. אחריה, כמו בשנה שעברה, נמצאת מרצדס C קלאס וגם כאן המסירות ירדו בשיעור ניכר.

פולסטאר 2 החשמלית מתמקמת תשיעית השנה וקצת יותר ממכפילה את המסירות ביחס לשנה הקודמת, למרות שבאופק כבר נראית גרסה משופרת לאחר מתיחת פנים. מסירות אודי A4 יורדות בכמעט 50% ביחס לשנה הקודמת, והיא יורדת בהתאם מהמקום השמיני אל המקום העשירי.

פולסטאר 2
צילום: רונן טופלברג

אלפא רומיאו ג'וליה יוצאת מהעשיריה הפותחת עם 95 יח' שנמסרו, ירידה מהשנה שעברה. עוד מתמודדת ששווה להזכיר: ג'נסיס G70 מסרה 43 יחידות, הרבה פחות מהמובילות בסגמנט אך מעניין לציין שרוב המסירות הן של גרסת השוטינג ברייק הנאה.

אל הסגמנט הצטרפו השנה שתי מכוניות מעניינות נוספות, שתיהן חשמליות וממוצא סיני: ניאו ET5 ואקספנג P7. הניאו היקרה יותר לא צפויה להכות גלים בסגמנט וטרם עלתה בפועל לכבישי ישראל, אך בהחלט מעניין לראות איך הקהל הישראלי יקבל אותה בשנה הבאה. אקספנג P7 לעומת זאת מציגה מחיר תחרותי ביחס לזה של משפחתיות גדולות אחרות עם הנעה חשמלית – וכאן כבר יש פוטנציאל לשנה מעניינת למדי בסגמנט.

אקספנג P7
צילום: אלי שאולי