מערכת של פולקסווגןהימצאותם של מערכות לבלימה אוטומטית (AEB) תיכלל בדירוג הכוכבים של Euro NCAP בשנת 2014. ארגון הבטיחות הוא הגוף הבולט והמוביל באירופה ובעולם שמבצע מבחני ריסוק למכוניות, ודירוג הבטיחות שלו הפך לאמת מידה רבת משמעות עבור הרוכשים. לטענת אנשי הארגון, מערכות הבלימה האוטומטיות, שמספקות התראה לנהגים לקראת התנגשות ויכולות גם להפעיל את הבלמים במצבי חירום, הן כלי חשוב לשיפור הבטיחות בכלי הרכב באירופה. כבר במבחני ריסוק קודמים ציין הארגון לשבח מספר מערכות של יצרניות שונות והן תרמו לציוני הבטיחות של הדגמים בהם הן מוצעות. בין המערכות המצוינות תמצאו מערכות של וולוו, פורד, אודי, מרצדס ושל הונדה.

הארגון עמל על סדרת מבחנים שידרגו את טיב מערכות ה-AEB בהן משתמשות היצרניות השונות. כמו כן הן סווגו לפי 3 קבוצות – מערכות לתנועה עירונית המסוגלות למנוע תאונות במהירות נמוכה (עד 20 קמ"ש), מערכות בין-עירוניות הפועלות במהירויות גבוהות (בין 50 ל-80 קמ"ש) אך מסוגלות לספק סיוע או התראה במהירויות נמוכות יותר, ומערכות להולכי רגל שיכולות לאתר בני אדם או רוכבי אופניים. כמובן שחלק מהמערכות משתייכות ליותר מקבוצה אחת.
Euro NCAP ישים דגש על מערכות לבלימה אוטומטית
צילום: מנהל
מערכת האקטיב סיטי סטופ של פורד

בנוסף נערך גם סקר בין היצרניות השונות על-מנת לברר כמה מהן מציעות מערכות עזר לבלימה (לפי הקבוצות הנ"ל) במגוון הדגמים שלהן, מי כסטנדרט, מי כאופציה ודגמים שמערכת כזו אינה מוצעת ברשימת האבזור שלהם. כבר עכשיו מגדיר הארגון את הדגמים שבהם מוצעות המערכות באופן סטנדרטי כ"בטוחים לקנייה". בדגמים בהם מדובר באופציה ממליץ הארגון "לרכוש ביתר זהירות ולוודא שהאופציה כלולה". בדגמים בהם לא מוצעת מערכת AEB כלל, שומר הארגון על תקינות פוליטית ולא ממליץ על הימנעות מרכישה כמשתמע.

לפי הנתונים של Euro NCAP מערכות העזר לבלימה מפחיתות את הסיכוי לתאונות דרכים בעד 27%. מצד שני, בסקר שנערך התגלה שב-79% מכלל הדגמים המוצעים באירופה לא מוצעת מערכת שכזו, ו-66% מהיצרניות לא מציעות אותה באף אחד מהדגמים. ביצרניות "פרמיום" כמו וולוו, אינפיניטי וגם מרצדס יש את רמת הזמינות הגבוהה ביותר של מערכות עזר לבלימה. אצל יצרניות פרמיום אחרות כמו יגואר, לנד רובר (ריינג' רובר), לקסוס ואודי נרשמת זמינות רבה של המערכות כאופציה. יצרניות "עממיות" יותר מוכיחות שניתן לשלב את המערכות גם במכוניות בייצור סדרתי נרחב, כאשר גם פורד, מאזדה, פולקסווגן ואחרות מציעות מערכות כאלו כסטנדרט בחלק מהדגמים וכאופציה באחרים. לטענת הארגון, הדחיפה שלו לשימוש במערכות הללו ביותר דגמים יעזור לאפשר את רצון האיחוד האירופי לקצץ את מספר הנפגעים בתאונות דרכים ב-50%.
Euro NCAP ישים דגש על מערכות לבלימה אוטומטית
צילום: מנהל
זמינות המערכות אצל היצרניות, מקרא:
ירוק, יחס הדגמים בהם מוצעות המערכות כסטנדרט.
צהוב, כאופציה
אדום, לא זמין כלל