בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה המחייבת כל רכב חדש במערכות התרעה על סטייה מנתיב ועל אי-שמירת מרחק. מדובר בבשורה חשובה, אך יש לציין כי על מנת לעמוד בה מספיקה התקנה של מערכת שאינה מקורית.

אין ספק כי מערכת כזאת, המוצעת כיום בישראל על-ידי מספר יצרנים, מוסיפה רבות לבטיחות, וחשיבותה רבה מכיוון שזו תותקן בדגמים שאינם כוללים מערכת מקורית של היצרן. הבעיה היא שמערכת כזאת זוכה להטבת מס זהה לזו של מערכת מקורית, כך שהתמריץ ליבא דגם עם מערכת מקורית אינו גדול. 

מערכת שאינה מקורית לא רק שאינה מיטבית ככל שניתן בדגם נתון (מיקום המצלמה או התקן הרדאר), אלא שזו אינה משתלבת במערכות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית או תיקון סטייה. 

דגשים והערות
יחד עם זאת – ובלי קשר לחוק הישראלי – ישנם יבואנים המציעים מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים המשווקים על ידם, גם מעבר למה שנדרש בחוק. לאור זאת, ומכיוון שאנחנו סבורים שלמערכות כאלה יש חשיבות רבה ביותר, החלטנו לבדוק אלו מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות בפלח המשפחתיות הקומפקטיות – פלח השוק הגדול והחשוב ביותר בשוק הרכב הישראלי, גם בעידן רכבי הפנאי.

חשוב לציין כי רמת הבטיחות של כל דגם תלויה רבות גם בעמידות שלו בתאונה, המוצאת ביטוי במבחני ריסוק. לכן הבאנו גם את ציון הבטיחות שקיבל כל דגם במבחני הריסוק של יורו NCAP. יצוין כי מבחנים שנערכו עד 2015 מחמירים פחות מאלה החדשים יותר, ויש להתייחס לציונים אלה בהתאם.
 
במקרים מסוימים, הדגם המיובא לישראל אינו כולל את כל אבזור הבטיחות שהיה ברכב שנבחן, לפעמים ללא מערכת כלשהי. במקרים אחרים, נבחנים דגמים מסוימים עם מערכות בטיחות – המוצעת כחבילה, Safety Pack – ובמקרים כאלה מקבל הרכב שני ציונים, וחשוב לדעת איזו מבין שתי הגרסאות משווקת בארץ.  

הרשימה מחולקת לארבע קבוצות: א. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות מעל הנדרש בחוק; ב. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך עדיין מחויבים להתקנה מקומית של מערכת התרעה; ג. דגמים עם מערכות בטיחות שאינן תקניות; ד. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל. 

יצוין כי לדגמים מסוימים, שאינם מוצעים כלל עם מערכות בטיחות, יש מערכות מתקדמות, אך אלה אינן במפרט המקומי, אפילו לא כאופציה – מכיוון שהם פונים לציי הרכב. זו אינה הפעם הראשונה במהלך השנים שציי רכב מקבלים רכב נחות בטיחותית, והיקף התופעה משפיע על הטמעת רכב בטיחותי גם בשנים הבאות, כאשר הרכב יימכר הלאה. 

הדגמים מסודרים בכל קבוצה לפי סדר א'-ב'. הסקירה כוללת את מערכות הבטיחות התקניות המקוריות, את הנוספות לפי גרסה/רמת גימור ואת ציוני המבחנים לפי יורו NCAP. בסוף הרשימה מופיעות המשפחתיות הקומפקטיות החדשות שתגענה בקרוב לישראל.

הסקירה פורסמה במקור במאי 2018, ועודכנה בינואר 2019. במהלך הזמן שעבר, שישה דגמים הוכנסו לקבוצה א', כך שכעת רוב המשפחתיות הקומפקטיות בישראל מצוידות במערכות בטיחות מתקדמות באופן תקני.
___________________________________________________________________

א. דגמים עם מערכות בטיחות מעל לנדרש בחוק

אודי A3 – החל מ-189,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות (עם חבילת 'אסיסטנס פלוס', מ-204,000 שקלים) ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית עם מצב זחילה לפקקי תנועה 
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 87%; הולכי רגל 74%; מערכות בטיחות 86%

החל מנובמבר 2016 ועד סוף 2018 הוצעה בישראל אודי A3 גם עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך עם מבחר תקני דל, שחייב מערכת התרעה מקומית; 'חבילת בטיחות' הוצעה כבר אז בתוספת מחיר צנועה, ועמה לא היה צורך במערכת התרעה מקומית.

החל מ-2019 שודרג (שוב) מפרט אבזור הבטיחות של A3 הוותיקה, כך שלא רק שמערכות שהוצעו בעבר בתוספת תשלום (בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת סטייה מנתיב ותיקון) מוצעות כעת באופן תקני, אלא שכעת לא נדרשת כלל מערכת התרעה מקומית.

דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (שנערך ללא מערכות הבטיחות המתקדמות).​

1610324


ב.מ.וו סדרה 1 – החל מ-182,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 91%; ילדים 83%; הולכי רגל 63%; מערכות בטיחות 86%

החל מנובמבר 2017 מוצעת בישראל ב.מ.וו סדרה 1 עם מערכות בטיחות מתקדמות. למרות מחירה הגבוה (שהתייקר אף יותר בתחילת 2019), מפרט אביזרי הבטיחות המתקדמים המקוריים דל למדי – אבל לפחות לא נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (שנערך ללא מערכות הבטיחות המתקדמות).

1595679


הונדה סיוויק האצ'בק – החל מ-122,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, מגביל מהירות על בסיס זיהוי תמרורים, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (לכלי רכב שיוצרו אחרי נובמבר 2017) 5 כוכבים; מבוגרים 92%; ילדים 75%; הולכי רגל 75%; מערכות בטיחות 88%

רמת הבטיחות של הונדה סיוויק האצ'בק גבוהה מאוד, ונובעת מציוני ריסוק גבוהים מאוד (פרט לילדים) וממפרט עשיר של מערכות מתקדמות. עם זאת, יצוין כי בגרסת הסדאן (המפורטת בנפרד) אין כלל מערכות בטיחות מתקדמות, ולפי היבואן מצב זה לא ישתנה בקרוב.

1595671


וולוו V40 – החל מ-160,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי שלטי מהירות, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 98%; ילדים 75%; הולכי רגל 88%; מערכות בטיחות 100%

מאז התחלת שיווק הדגם המחודש של וולוו V40 ב-2017, מערך אביזרי הבטיחות המתקדמים הפך נדיב כבר ברמת הגימור הבסיסית. דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (שנערך ללא מערכות הבטיחות המתקדמות).

1595687


טויוטה אוריס (דגם ישן) – החל מ-133,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים, עמעום אורות אוטומטי 
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 92%; ילדים 84%; הולכי רגל 68%; מערכות בטיחות 66%

בדצמבר 2016 החל שיווקה של טויוטה אוריס עם מפרט עשיר ותקני של מערכות בטיחות מתקדמות. דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (שנערך ללא מערכות הבטיחות המתקדמות).

1595657


טויוטה פריוס – החל מ-140,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי תמרורים, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית.
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2016, תקף בישראל מינואר 2017) 5 כוכבים; מבוגרים 92%; ילדים 82%; הולכי רגל 77%; מערכות בטיחות 85%

טויוטה פריוס שייכת לקבוצת הדגמים היותר בטוחים בסקירה זו, בזכות ציון הגנה גבוה במיוחד על מבוגרים. עם זאת, חשוב להדגיש כי בחודשים הראשונים לשיווקה של פריוס מהדגם הנוכחי – בין מרץ 2016 לינואר 2017 – לא היו לה מערכות מערכות בטיחות מתקדמות, כך שדירוג הבטיחות לא היה בתוקף.

1595478


טויוטה קורולה – החל מ-133,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי שלטי מהירות, בקרת שיוט אדפטיבית (מסתגלת לפי זיהוי שלטי המהירות), עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות לא נבחנה

הדור החדש (12) של טויוטה קורולה, המוצע בישראל מינואר 2019, כולל מפרט אביזרי בטיחות תקני עשיר ביחס לזה של הדגם הקודם – כולל בלימת חירום אוטונומית מתקדמת מבעבר, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. 

קורולה החדשה תוצע בישראל גם בגרסאות האצ'בק וסטיישן –​ גרסאות ששווקו בעבר תחת השם 'אוריס' (אוריס מהדגם הישן עוד מופיעה בסקירה זו).

1609177


יונדאי i30 – החל מ-132,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 84%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 68%

יונדאי i30 היא, נכון להיום, אחת המשפחתיות הבטיחותיות ביותר בישראל. שילוב של ציונים טובים במבחן הריסוק ושפע מערכות בטיחות - מפרט עשיר בהרבה מזה איתו נבחן הדגם - יוצר מכונית בטוחה מאוד. 

1595675


יונדאי איוניק – החל מ-136,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות (מרמת גימור 'סופרים', ב-140,000 שקל) ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מבחן בטיחות (2016) 5 כוכבים; מבוגרים 91%; ילדים 80%; הולכי רגל 70%; מערכות בטיחות 82%

יונדאי איוניק, המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל ב-2018, היא גם מהמשפחתיות הבטיחותיות ביותר שיש, בזכות ציונים גבוהים במבחן הריסוק והיצע מערכות בטיחות עשיר ממה שנבחנה איתו, כבר ברמת הגימור הבסיסית.

1595656


יונדאי אלנטרה – החל מ-133,500 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות טרם נבחנה

הדגם המחודש של יונדאי אלנטרה, המוצע בישראל מינואר 2019, מוצע עם מפרט נדיב של מערכות בטיחות מתקדמות – זאת בשונה מהדגם מלפני העדכון, שלא הוצע כלל עם מערכות כאלו.

1609128


לקסוס CT200h – החל מ-150,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי תמרורים, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2011) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 84%; הולכי רגל 55%; מערכות בטיחות 86%

עם התחלת שיווק הדגם המעודכן של לקסוס CT200h בפברואר 2018, הועשר מפרט הבטיחות התקני שלה. דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (שנערך ללא מערכות הבטיחות המתקדמות).

1595688


סקודה אוקטביה – החל מ-129,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון
מערכות נוספות (מרמת גימור 'אקסקלוסיב', ב-140,000 שקל) ניטור שטחים מתים; בגרסת RS245 (ב-220,000 שקל) גם בקרת שיוט אדפטיבית
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 86%; הולכי רגל 66%; מערכות בטיחות 66%

עם התחלת שיווק הדגם המעודכן של סקודה אוקטביה במרץ 2017, הועשר מפרט אביזרי הבטיחות התקני שלה במערכות בטיחות מתקדמות. דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (שנערך ללא מערכות הבטיחות המתקדמות).

1595686


פולקסווגן גולף – החל מ-132,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 89%; הולכי רגל 65%; מערכות בטיחות 71%

עם התחלת שיווק הדגם המעודכן של פולקסווגן גולף בישראל, באפריל 2017, הועשר מפרט אביזרי הבטיחות התקני שלה במערכות בטיחות מתקדמות – אולם התקנות שנכנסו לתוקף בינואר 2018 חייבו התקנת מערכת התרעה מקומית.

החל מדצמבר 2018 מוצעת גרסה מעודכנת, עם מנועים שונים – אבל גם עם מפרט אביזרי בטיחות תקני עשיר מבעבר, המייתר את הצורך במערכת התרעה מקומית.

בכל אופן, דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (שנערך ללא מערכות הבטיחות המתקדמות). 

1595669


פיג'ו 308 – החל מ-132,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי שלטי מהירות, עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 92%; ילדים 79%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 81%

עם התחלת שיווק הדגם המעודכן של פיג'ו 308 בסוף 2017, הועשר מפרט מערכות הבטיחות – אם כי מדובר במפרט דל מהצפוי (ללא בלימה אוטונומית) שהוצע רק בגרסת סטיישן או בגרסת GTI הספורטיבית.

בדצמבר 2018 החל (שוב) שיווק של 308 מעודכנת – הפעם בגרסת האצ'בק ועם מלוא מערכות הבטיחות המתקדמות. עם זאת, המפרט המועשר רלוונטי רק לגרסת ההאצ'בק – שכעת אינה מחויבת בהתקנת מערכת התרעה מקומית – ולא לגרסאות סטיישן (ששיווקה הופסק) או GTI.

בכל אופן, דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (שנערך ללא מערכות הבטיחות המתקדמות).

1608881


קיה סיד – החל מ-125,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות טרם נבחנה

הדור החדש של קיה סיד מוצע בישראל החל מינואר 2019, עם מפרט תקני הכולל מערכות בטיחות מתקדמות.

1595690

___________________________________________________________________

ב. דגמים עם מערכות מתקדמות, החייבים גם במערכת התרעה

מאזדה 3 (דגם ישן) – החל מ-134,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, תאורה עוקבת פנייה
מערכות נוספות (מרמת גימור 'קומפורט' עם מנוע 2.0 ליטר, ב-137,000 שקלים) תיקון סטייה מנתיב
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 86%; הולכי רגל 65%; מערכות בטיחות 81%

מאזדה 3 הייתה המשפחתית הקומפקטית הראשונה שהוצעה עם מערכת בלימת חירום אוטונומית (עד 30 קמ"ש) באופן תקני, עם תחילת שיווקה בישראל באוקטובר 2013; במקביל, הוצעה כבר אז הגרסה הבכירה (2.0 ליטר, ברמת גימור 'ספיריט') גם עם התרעת סטייה מנתיב ותאורה (קסנון) עוקבת פנייה. 

ביולי 2016 שודרג גם מפרט הבטיחות התקני שכלל, בנוסף, גם התרעת סטייה מנתיב, תאורה (לד) עוקבת פנייה ועמעום אוטומטי. בפברואר 2017 החל שיווק דגם מעודכן, הכולל בין השאר מערכת בלימת חירום אוטונומית משופרת (עד 80 קמ"ש) ואפשרות למערכת שמירת נתיב אוטונומית (התרעת סטייה מנתיב ותיקון). 

למרות כל זאת, דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (שנערך ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל). בנוסף, בכל רמות הגימור נדרשת מערכת התרעה מקומית, מפאת היעדר מערכת התרעה על אי-שמירת מרחק - שכלל אינה מוצעת בישראל.

במהלך המחצית השנייה של 2019 יחל שיווק הדור החדש של מאזדה 3.

1595653


מרצדס A קלאס – החל מ-230,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים; זיהוי תנועה חוצה בצמתים)
מערכות נוספות (החל מרמת גימור 'לימיטד אדישן', ב-257,000 שקלים) תיקון סטייה מנתיב (כולל תמרון חירום)
מבחן בטיחות (2018, מרמת גימור 'לימיטד אדישן') 5 כוכבים; מבוגרים 96%; ילדים 91%; הולכי רגל 92%; מערכות בטיחות 75%

מצד אחד, מרצדס A קלאס החדשה זו המשפחתית הקומפקטית הבטיחותית מכולן, לפי מבחני הריסוק. מצד שני, ציון הריסוק תקף רק בתנאי שהמפרט כולל מערכת לתיקון סטייה מנתיב – מערכת המצריכה תוספת תשלום; לא לעניין כשמדובר בדגם היקר ביותר בסקירה, בוודאי לא כשמפרט אביזרי הבטיחות דל כל כך.

בגרסה/רמת הגימור הבסיסית ביותר ('אדבנסד'), A קלאס לא רק שאינה זכאית לדירוג הבטיחות, אלא שגם נדרש להתקין בה מערכת התרעה מקומית.

1595668


סיאט לאון – החל מ-110,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונונמית, התרעה על אי-שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 92%; הולכי רגל 70%; מערכות בטיחות 71%

על אף שמדובר בדגם וותיק, מפרט אבזור הבטיחות של סיאט לאון הועשר במהלך השנה האחרונה (מאוקטובר 2018). עם זאת, עדיין נדרשת מערכת התרעה מקומית.

1604984

___________________________________________________________________

ג. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כחלק מהמפרט התקני

אופל אסטרה – החל מ-132,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות (מרמת גימור 'אנג'וי פלוס', ב-135,000 שקלים) בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי תמרורים
מבחן בטיחות (2015, תקף מרמת 'אנג'וי פלוס') 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 84%; הולכי רגל 83%; מערכות בטיחות 75%

עם מערך הבטיחות המתקדם 'אופלאיי', אופל אסטרה היא אחת מהדגמים הבטיחותיים בסקירה – בזכות שילוב של ציונים טובים במבחן הריסוק ומערכות מתקדמות (בהיצע עשיר מזה שנבחן).

עם זאת, ברמת הגימור הבסיסית ('אנג'וי') אין כלל מערכות בטיחות מתקדמות, דבר השולל ברמת גימור זו, את דירוג הבטיחות. בנוסף, ברמת הגימור הבסיסית נדרשת התקנת מערכת התרעה מקומית.

1595677


סובארו WRX STI – החל מ-300,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות (מרמת גימור 'פרמיום', ב-325,000 שקלים) עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות טרם נבחנה

מכונית הספורט המשפחתית, WRX STI, מוצעת מתחילת 2019 עם מערכות עזר מתקדמות. עם זאת, לא מדובר במערכות אקטיביות, והמערכות המעטות שכן מוצעות מצריכות תוספת תשלום (למרות מחיר התחלתי גבוה ביותר).

1610328


סובארו אימפרזה – החל מ-130,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות (מרמת גימור RX, ב-135,000 שקלים) ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות (2017, לא תקף בישראל) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 89% הולכי רגל 82%; מערכות בטיחות 68%

אילו צוידה סובארו אימפרזה במערך 'אייסייט', היא הייתה נחשבת לאחד הדגמים הבטיחותיים בסקירה – גם מכיוון שמערך זה כולל מבחר גדול של מערכות בטיחות מתקדמות, וגם בזכות ציונים גבוהים ביותר במבחן הריסוק.

עם זאת, רוב מערכות הבטיחות המתקדמות אינן מוצעות אצלנו (בדגש על מערכות אקטיביות, ולא רק על מערכות התרעה) כך שדירוג הבטיחות אינו תקף בישראל. בנוסף, בכל הגרסאות/רמות הגימור נדרשת מערכת התרעה מקומית. 

1595666


פיאט טיפו – החל מ-111,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות (מרמת הגימור 'ספורטיבו', מ-110,000 שקלים) בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית
מבחן בטיחות (2016, בלי/עם 'חבילת בטיחות') 4/3 כוכבים; מבוגרים 82%; ילדים 60%; הולכי רגל 62%; מערכות בטיחות 57%/25%

בישראל, פיאט טיפו מוצעת עם מערכות בטיחות מתקדמות רק בגרסת האצ'בק ברמת הגימור 'ספורטיבו' (בישראל מאפריל 2017), ברמת גימור 'ספורטיבו'; גרסאות סדאן וסטיישן לא מוצעות כלל עם מערכות בטיחות מתקדמות, נכון להיום.

במבחני הריסוק נבחנה טיפו פעמיים – פעם עם מערכות בטיחות ופעם בלעדיהן. התוצאות בינוניות (במיוחד בסעיף ההגנה על ילדים) גם עם מערכות הבטיחות המתקדמות.

1595667


רנו מגאן/גרנד קופה – החל מ-133,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2015, תקף בישראל מינואר 2019) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 87%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 71%

החל מינואר 2019 – כמעט שנתיים לאחר מועד תחילת שיווקה המקורי בישראל – מוצעת גם רנו גרנד קופה עם אפשרות למערכות בטיחות מתקדמות, ללא צורך במערכת התרעה מקומית; חבל רק שמערכות אלו מוצעות רק בגרסת הבנזין העדכנית (1.3 ליטר), בעוד שבדיזל לא ניתן להוסיף את המערכות גם בתוספת תשלום.

עם מערכות הבטיחות, גרנד קופה זהו אחד הדגמים הבטיחותיים ביותר בסקירה, בזכות ציוני הריסוק.

1595682

___________________________________________________________________

ד. דגמים ללא מערכות בטיחות

אלפא רומיאו ג'ולייטה – החל מ-165,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 3 כוכבים; מבוגרים 72%; ילדים 56%; הולכי רגל 59%; מערכות בטיחות 25%

אלפא רומיאו ג'ולייטה היא מכונית וותיקה למדי שכלל לא מוצעת עם מערכות בטיחות מתקדמות (גם בעולם). ב-2017 עברה ג'ולייטה מבחן ריסוק נוסף – שבע שנים אחרי מבחן הריסוק המקורי, בו קיבלה אז את הציון המרבי. תנאי המבחן המחמירים הובילו לדירוג הנוכחי הנמוך.

1595655


אופל אסטרה ברלינה – החל מ-132,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2009) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 84%; הולכי רגל 46%; מערכות בטיחות 71%

אופל אסטרה ברלינה היא מכונית וותיקה למדי, החסרה מערכות בטיחות מתקדמות גם בעולם. ייצור הדגם יופסק בקרוב. דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן, הרחוק מאוד מדרישות עדכניות.

1595673


הונדה סיוויק סדאן – החל מ-132,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות טרם נבחנה (דירוג סיוויק האצ'בק אינו תקף בסדאן).

מצער לגלות כי מכונית חדשה לגמרי כמו הונדה סיוויק סדאן מוצעת בישראל אפילו ללא אפשרות למערכות בטיחות מתקדמות; מערכות כאלה מוצעות בהאצ'בק, אחת המובילות בתחום, הפונה לשוק הפרטי. גרסת הסדאן, המיועדת לציי רכב, חסרה מערכות כאלו.

יצוין, שוב, כי דירוג הריסוק של סיוויק אינו רלוונטי; הסדאן שאינה משווקת באירופה לא נבחנה, אין התייחסות של יורו NCAP לגביה וכאמור אין לה כלל מערכות בטיחות מתקדמות.

1595659


ניסאן סנטרה – החל מ-132,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות טרם נבחנה

למרות שניסאן סנטרה מוצעת בחו"ל עם מערכות בטיחות מתקדמות, בישראל אין במפרט אפילו מערכת אחת, גם לא בתוספת תשלום. סנטרה לא נבחנה במבחני הריסוק האירופיים מאחר ואינה משווקת באירופה.

1595685


שברולט קרוז – החל מ-125,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות לא נבחנה

למרות ששברולט קרוז מוצעת בחו"ל עם שפע מערכות בטיחות מתקדמות, בארץ לא ניתן לקבל אף לא אחת מהן. קרוז לא נבחנה במבחני הריסוק האירופיים מאחר ואינה משווקת באירופה.

1595662

___________________________________________________________________

דגמים שעתידים להגיע בחודשים הקרובים; מפרטי אבזור הבטיחות לא ידועים בשלב זה

מאזדה 3
מבחן בטיחות טרם נבחנה.
תחילת השיווק בישראל 2019, רבעון שלישי
הערות דגם חדש לחלוטין.​

1610327


ניסאן ליף
מבחן בטיחות (2018) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 86%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 71%
תחילת השיווק בישראל לא ידוע.
הערות דגם חדש, הנשען על רצפת קודמו.

1595670


סיטרואן C4 קקטוס
מבחן בטיחות טרם נבחן.
תחילת השיווק בישראל 2019, מחצית שנייה
הערות דגם מעודכן. בעבר היה רכב פנאי קטן, אך במסגרת העדכון הפך קקטוס למשפחתית קומפקטית (משיקולי עיצוב, מיצוב).
1610325


סקודה סקאלה
מבחן בטיחות טרם נבחנה.
תחילת השיווק בישראל 2019, רבעון שני
הערות דגם חדש לחלוטין.​​​​

1610326


פורד פוקוס
מבחן בטיחות (2018) 5 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 87%; הולכי רגל 72%; מערכות בטיחות 75%
תחילת השיווק 2019, רבעון שני
הערות דגם חדש לחלוטין.​

1595665


קיה פורטה
מבחן בטיחות טרם נבחנה.
תחילת השיווק בישראל 2019, רבעון שני
הערות דגם חדש לחלוטין.

1595674


שברולט קרוז (מתיחת פנים)
מבחן בטיחות טרם נבחנה.
תחילת השיווק בישראל 2019, רבעון שני
הערות דגם מחודש.

1595654