סגמנט רכבי הפנאי הקטנים (B-SUV), כפי שאנחנו מכירים אותו היום, נוצר בין היתר, בזכות הצגת ניסאן ג'וק הראשון. מה שהיה בעיקר משחק של דגם אחד עם עיצוב נועז לשעתו, הפך כיום לסגמנט שהולך וגדל בהיקפו ובדומיננטיות שלו. בשנת 2022 היה סגמנט זה השני בגודלו בישראל עם נתח שוק של 13.2% – מקדים את סגמנט המשפחתיות למשל, ולא תופתעו לדעת שגם את סגמנט הסופרמיני עליו הוא מבוסס. 
 

רכבי הפנאי הקטנים הנמכרים ביותר בישראל 2022:

טויוטה יאריס קרוס – 6,038 יח'
יונדאי קונה – 4,377 יח'
קיה סטוניק – 4,088 יח'
סוזוקי S-CROSS – עם 3,329 יח'
יונדאי וניו – 3,272 יח' 


קיה סטוניק
צילום: תומר פדר

טבלת המסירות השנה נראית שונה למדי מזו של שנת 2021. בראש הטבלה נמצא מתמודד חדש – טויוטה יאריס קרוס. רכב הפנאי הקטן של טויוטה הגיע בסוף שנת 2021 ולכן זו שנת השיווק המלאה הראשונה של הדגם והוא נמסר ב-6,038 יח' – כמעט 40% יותר מהמקום השני. מרבית המסירות (כמעט 80%) היו דווקא של הגרסאות ההיברידיות היקרות יותר.
 
במקום השני התייצב יונדאי קונה – רכב וותיק שמחליפו הוצג ממש לאחרונה. ביחס לשנה הקודמת מסירותיו של קונה עלו בכ-21%. מעניין לציין כי גם לקונה גרסה היברידית אך זו הצליחה הרבה פחות עם מסירות של 789 יח' בלבד, אפילו פחות מהגרסה החשמלית – היחיד בחמישיה הפותחת המציע גרסה כזו – של הדגם שנמסרה ב-837 יח'.

יונדאי קונה
צילום: יואל שורץ
 
קיה סטוניק, אשר בשנה הקודמת הוביל את הסגמנט, ירד בשנת 2022 למקום השלישי ומסר כ-20% פחות מאשר בשנת 2021. יותר ממחצית המסירות היו של גרסת ה-1.4 ל'.
 
סוזוקי S-CROSS הגיע לישראל השנה לאחר מתיחת פנים מקיפה מאוד אשר העניקה לו, בין היתר, עיצוב רענן וקשוח יותר – וזה הספיק לו כנראה כדי לטפס למקום הרביעי במסירות עם עליה של 10% ביחס לשנה הקודמת. 189 יח' נמסרו בגרסת ההנעה הכפולה.
 
את הרשימה סוגר יונדאי וניו – רכב פנאי קטן הנמצא על הצד הבאמת צנוע של הסגמנט, הן מבחינת מחיר והן מבחינת מימדים. וניו, אשר בשנה הקודמת סיים שלישי, נמצא כאמור בשנת 2022 במקום החמישי עם ירידה של כמעט 18% במסירות ביחס לשנה הקודמת (הירידה הכללית בשוק: 7.4%).

סוזוקי S-CROSS
צילום: בן חסון