רכבי הפנאי הקומפקטיים הם כלי הרכב המועדפים ע"י הישראלים, ואלה כבר לא חדשות של ממש. כלים אלה הוצגו לראשונה בתחילת שנות ה-90, תפשו תאוצה בעשור לאחר מכן ונכנסו למיינסטרים הישראלי מעט אחר כך. כיום סגמנט זה הוא הגדול והדומיננטי ביותר בשוק הישראלי – מעל ל-39% מכלי הרכב החדשים שנמסרו בישראל בשנת 2023 שייכים לסגמנט זה, בו יש כיום יותר מ-60 מתמודדים ממותגים שונים. בכלל, המגמה הכללית של העדפת הישראלים לכלים מסוג זה נשמרה, אך יחסי הכוחות בתוך הסגמנט השתנו משמעותית.

מאזדה CX-5
צילום: אלי שאולי
 

רכבי פנאי קומפקטיים (C-SUV)

BYD אטו 3 – עם 14,244 יח' 
קיה נירו פלוס – 7,285 יח'
ג'ילי גיאומטרי C – עם 7,129 יח'
צ'רי טיגו 8 פרו – 6,195 יח'
יונדאי טוסון – 5,929 יח'
מיצובישי אאוטלנדר – 5,166 יח'
קיה סלטוס – 4,645 יח'
קיה ספורטאז' – 4,611 יח'
טויוטה ראב 4 – 4,362 יח'
מאזדה CX-5 – עם 3,522 יח'

בראש החבורה מתייצב השנה מוביל חדש לגמרי בשוק הישראלי – BYD אטו 3 הוא רכב הפנאי הקומפקטי הנמכר ביותר בישראל 2023. זאת ועוד, את שנת השיווק המלאה הראשונה שלו סיים עם 14,224 יח' שנמסרו – נתון חסר תקדים בסגמנט, וזה מספיק לו גם כדי לזכות בתואר הרכב הנמכר ביותר בדירוג הכללי השנה ובהתאם, גם החשמלי הנמכר ביותר (על כך בהרחבה בידיעה נפרדת). נראה שב-BYD פיצחו את הנוסחה הישראלית החדשה – שילוב בין רכב פנאי, הנעה חשמלית חסכונית, טווח סביר, ציון בטיחות משביע רצון ותמורה נאותה לכסף. דגם זה לבדו מהווה השנה לא פחות מ-13.5% מסגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים וכ-5.3% מכלל השוק, נתונים כבירים עבור דגם יחיד.

קיה נירו פלוס
צילום: אלי שאולי

במקום השני נמצא קיה נירו פלוס, גרסה מעט משופרת וגדולה של קיה נירו מהדור הקודם. הנירו פלוס נמסר בעיקר (6,666 יח') בגרסה ההיברידית-נטענת, וזה סייע לו לא מעט בציי הרכב שם ניתנת הטבה בשווי השימוש – עניין שבוודאי תרם להצלחתו. שאר הגרסאות התחלקו בין הגרסה ההיברידית ה"רגילה" והגרסה החשמלית. 

במקום השלישי השנה נמצא ג'ילי גיאומטרי C (שני ב-22), רכב הפנאי החשמלי של היצרנית. כשהגיע לראשונה (נובמבר 21) היה ה-C אלטרנטיבה חשמלית כמעט יחידה בסגמנט והציע "כרטיס כניסה" נוח יחסית לעולם החשמלי. אלא שמאז הצטרפו מתחרים רבים, ביניהם גם אטו 3 שלקח את ההובלה בסגמנט. בכל זאת, גיאומטרי C הצליח להציג צמיחה של כ-4.5% במסירות, יותר מהעליה הזניחה בהיקף השוק השנה.

ג'ילי גיאומטרי C
צילום: בן חסון

במקום הרביעי מתמודד לא שגרתי נוסף – צ'רי טיגו 8 פרו. רכב הפנאי הזה ממוצא סיני אומנם לא מציע הנעה חשמלית אך התברג גבוה ברשימה בזכות תמורה טובה מאוד למחיר והצעה משתלמת לשבעה מקומות. יחד עם שני הדגמים האחרים של צ'רי בסגמנט – טיגו 7 פרו ו-FX – המותג חולש על 10.6% מהסגמנט. 

מכאן והלאה אנו מתחילים לראות את השמות המוכרים שהובילו את השוק בשנים הקודמות, אך אלה ברובם ירדו בהיקף המסירות. במקום החמישי נמצא יונדאי טוסון, הדגם שהוביל את הסגמנט בשנה הקודמת ירד בכ-30% במסירות. מנגד, מיצובישי אאוטלנדר (שביעי) צמח בכ-71.3%, ממחיש שוב את הצמאון של השוק הישראלי לרכבי פנאי מרובי מושבים במחיר סביר.

קיה ספורטאז'
צילום: אלי שאולי

במקום השביעי והשמיני שני דגמים נוספים של קיה: סלטוס וספורטאז', שניהם מציגים ירידה במסירות ביחס לשנה הקודמת – כ-15.2% ו-19.4% בהתאמה. בכל זאת, למרות הירידות האלה ובזכות העלייה של נירו פלוס ותוספת של 1,690 יח' מדגם נירו הרגיל (מקום 19) קיה היא השחקנית הגדולה ביותר בסגמנט – 17.2% מכלי הרכב שנמסרו בסגמנט השנה היו מתוצרתה.

במקום התשיעי נמצא טויוטה ראב 4 שנמכר בעיקר בגרסה ההיברידית ומציג גם הוא ירידה ביחס לשנה הקודמת (17.6%-). בדומה לקיה, גם טויוטה מציעה מספר כלים בסגמנט (קורולה קרוס, C-HR) ויחד הם מהווים כ-9.6% מהכלים שנמכרו בשנה זו.

מאזדה CX-5 סוגר את העשיריה עם נתון מסירות נאה, אך גם במקרה שלו מדובר בירידה ביחס לשנה הקודמת).

יונדאי טוסון
צילום: מערכת אוטו