בעבר הלא כל כך רחוק המשפחתית הקומפקטית הייתה הסטנדרט התחבורתי של משפחות ישראל – לרוב במרכב סדאן, עם מנוע 1.6 ל' ותיבה אוטומטית. השנים עברו, המשפחתיות השתכללו והוסיפו מנועים מוגדשים ויחידות הנעה היברידיות – אך זה לא הספיק להן כדי להתמודד בהצלחה מול גל רכבי הפנאי ששוטף את כבישי ישראל. חלקן של המשפחתיות בעוגת המסירות של שנת 2023 ירד עד לכדי 10.6% בלבד, רחוק מאוד משנות הזוהר של הסגמנט. 

ובכל זאת, השנה הייתה שנה מעניינת בה עלתה מובילה חדשה-וותיקה לראשות הסגמנט, וגם ראינו כמה מהלכים מעניינים בתחום החשמלי. 

סקודה אוקטביה
צילום: בן חסון
 

המשפחתיות הנמכרות בישראל 2023

יונדאי אלנטרה – 7,488 יח' 
טויוטה קורולה – 5,521 יח'
סקודה אוקטביה – 3,758 יח'
רנו מגאן גרנד קופה – 2,227 יח'
MG 4 – עם 1,624 יח'
מאזדה 3 – 1,618 יח'
אורה פאנקי קאט – 932 יח'
ניסאן סנטרה – 918 יח'
פולקסווגן גולף – 840 יח'
פורד פוקוס – 703 יח'

מי שהתמקמה בראש טבלת המסירות של הסגמנט בשנת 2023 היא יונדאי אלנטרה, המשפחתית הקומפקטית של היצרנית שהגיעה בשנה הקודמת בדור חדש לגמרי. את שנת 2022 עשתה האלנטרה במקביל ליונדאי איוניק היוצאת ששיווקה הופסק מאז וזה הותיר את הבמה לאלנטרה הצעירה יותר. מסירות האלנטרה עלו בכ-32% ביחס לשנה הקודמת, וזה הספיק לה כדי לתפוש את המקום הראשון.

רנו מגאן גרנד קופה
צילום: מערכת אוטו

אל המקום השני הגיעה טויוטה קורולה, שאף הושקה בישראל ממש לאחרונה לאחר מתיחת פנים די מקיפה. למרות זאת קורולה חוותה ירידה של כ-50% ביחס לנתוני המסירות של שנת 2022. 

סקודה אוקטביה שמרה על מקומה אחרי הצמד של יונדאי (אלנטרה ואיוניק) ואף שיפרה במעט את המסירות ביחס לשנה הקודמת. מעניין לציין שאוקטביה היא לא רק אחת מן המשפחתיות הנמכרות בישראל אלא גם המונית השנייה הנמכרת ביותר והספורטיבית השנייה הנמכרת ביותר בזכות הפופולריות של גרסת ה-RS.

MG 4
צילום: רונן טופלברג

אל המקום הרביעי הגיעה רנו מגאן גרנד קופה שמציינת עליה נאה של כ-36% במסירות.

את החמישיה הפותחת סוגרת הנציגה החשמלית הראשונה ברשימה: MG 4, ההאצ'בק החשמלית החדשה של היצרנית. ה-4 הצליחה להתעלות על משפחתיות פופולריות רבות אחרות כמו מאזדה 3 שסיימה השנה במקום השישי, וזאת למרות מגבלות תשתית הטעינה, מחיר לא ממש נמוך והצעה במרכב האצ'בק בלבד. בכלל, התחום החשמלי החל לתפוש תאוצה השנה גם בקרב סגמנט המשפחתיות – אל ה-4 מצטרפת גם אורה פאנקי קאט במקום השביעי. לצידן ישנן משפחתיות חשמליות נוספות, גם אם הן הצליחו פחות – EVeasy עם 403 יח', סיטרואן C4 ו-C4 X עם 90 יח', MG 5 במרכב סטיישן ייחודית עם 73 יח' ועוד.

אורה פאנקי קאט
צילום: בן חסון

את העשיריה הפותחת משלימות שלוש משפחתיות "מסורתיות", כל אחת בדרכה. ניסאן סנטרה עם הצעה יעילה במרכב סדאן מסיימת שמינית ויורדת בכ-26% ביחס לשנת 2022. פולקסווגן גולף, קובעת הסטנדרטים בתחום המשפחתיות הקומפקטיות, כמעט מכפילה את המסירות ביחס לשנה הקודמת ומסיימת תשיעית. 

פורד פוקוס, מי שהייתה ממובילות הסגמנט בשנים עברו אך בשנים האחרונות הצליחה הרבה פחות, גם היא מסרה כמעט כפול ביחס לשנה הקודמת. מעניין לציין שפוקוס נמסרה השנה בעיקר במרכב סטיישן שגרתי ופחות בגרסאות ה-ST ליין הספורטיביות או אקטיב X בעלות סממני השטח.

מאזדה 3
צילום: אלי שאולי