החידוש החשוב –EX5
הקדמה. מבין הדגמים שפגשנו, EX5 הכל-חשמלי שהוצג באמצע 2024, הוא החשוב ביותר, וזה יושק בישראל ממש בקרוב, ב-19 לחודש הנוכחי. זהו רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) המכוון היישר למרכז השוק המקומי.דגם זה ייוצא בקרוב גם לאירופה, עבר שם תקינה נדרשת וגם את מבחני הבטיחות של יורו NCAP. במבחנים זכה הרכב לציון המרבי של 5 כוכבים, עם ציונים נכבדים בכל הקטגוריות: 86% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 83% בהגנה על הולכי רגל, 83% במערכות הבטיחות.

פרטים. בסיס הגלגלים של EX5 הוא 275 ס"מ, אורכו 461.5 ס"מ, רוחבו 190 ס"מ וגובהו 167 ס"מ. המשקל נע בין 1610 ק"ג ל-1745 ק"ג. דגם זה מוצע עם מנוע קדמי המייצר 215 כ"ס ו-32.5 קג"מ, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 6.9 שניות והמהירות המרבית היא 175 קמ"ש.
רצפת הרכב היא במבנה CTB (ר"ת Cell To Body; תא לגוף) בו מארז הסוללות צמוד לגבולות המסגרת שברצפה ומהווה חלק ממנה לחוזק מבני משופר, שיפור מרכז הכובד והנמכה של רצפת הרכב. לסוללת LFP אנרגיה של 60.2 קוט"ש (בסין גם 49 קוט"ש), הטווח הוא 430 ק"מ והספק הטעינה המהירה 100 קילוואט.
התרשמות. עיצובו של EX5 נעים לעין גם אם לא מקורי וזה הולך בדרך המקובלת בסין ובעקבות טסלה; החזית נטולת הסבכה חסרה 'אישיות' משלה, נראית יותר מדי גנרית, פחות מדי מקורית, ואילו האחוריים נאים יותר.
סביבת הנהג מאופיינת בקווים פשוטים ונאים, גוונים נעימים ובמרכז צג גדול ונאה. גם כאן הכיוון מוכר מדגמים סיניים רבים, גם כאן כולם הולכים בעקבות טסלה. כרגיל מאחורי ההגה מחוונים קטנים עם חיוויים קטנים עוד יותר הדורשים משקפיים. גלגל ההגה קצת מוזר עם כיתובים בסינית ומבנה מתומן מסתיר את חלקם, ותפעולו של בורר ההילוכים שנמצא מאחוריו נוח. איכות מרכיבי סביבת הנהג פחות מרשימה, ובאופן מוזר דווקא החלקים העליונים נוקשים, כך גם הקונסולה הגבוהה שבין המושבים. דמוי העץ שעליה אינו פוטוגני בעוד הפלסטיק השחור שבדיפון הדלתות מייצר השתקפויות.
תנוחת הנהיגה גבוהה כנדרש ברכב כזה, ומושב הנוסע מתהדר בהדום מפתיע לרגליים והוא כולל גם עיסוי. מאחור הרכב מאוד מרווח וגם אם הישיבה נמוכה יחסית והמשענת מוטה לאחור זה פחות מפריע ממה שנראה. לתא המטען מבנה שימושי למרות שהרצפה הגבוהה פוגעת. הנפח 410 ליטר נראה הולם אך כולל גם תא מתחת לרצפה שנפחו 108 ליטרים והוא עמוק ופחות שימושי.

גם בסטנדרטים הסיניים זמן הנהיגה היה קצרצר וניתן למדידה בשניות. ההתרשמות הופרדה לשני מסלולים קצרצרים: בראשון סלאלום קצר, בשני האצה, בלימה ומבחן האייל – בלימה לקראת המכשול, עקיפתו עם היגוי שמאלה, ימינה, שוב ימינה ואז שמאלה להמשך המסלול. כל רכב הוקצה למסלול שלו, אבל אני זוכה לאישור מיוחד מ"ההנהלה" לנהוג עם EX5 בשני המסלולים, זאת גם אם ברור שמה שאלמד הוא שהרכב יכול להאיץ, לפנות ולבלום.
הנתונים מציינים כי הרכב יאיץ היטב מעמידה, וההתרשמות גם במסלול הקצרצר היא שכך הדבר. באופן מעניין ההיגוי ב-EX5 מהיר יותר מאשר בגלקסי 7 עם 2.5 סיבובים מנעילה לנעילה. מבחינת ניהוג נראה שההתנהלות סולידית וכי הבלמים אינם מאוד ליניאריים. במשטחים כאלה קל לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים ולפתח החלקה שתכניס את בקרת היציבות לפעולה, מה שיחייב מעט זמן כדי להירגע ול"שחרר".
האח – גלקסי 7
הקדמה. גלקסי 7 – דגם היברידי-נטען – שהוצג בסוף 2024 דומה ל-EX5 אך נראה מושך יותר, בעיקר בשל החזית, שם הקו שמקשר בין הפנסים הקדמיים יוצר רושם מכובד יותר. חישוקי "19 מוסיפיפ להופעה והאחוריים היותר מוקפדים.בסיס הגלגלים (275 ס"מ) והרוחב (190 ס"מ) דומים, אך גלקסי 7 ארוך ב-13.5 ס"מ ל-474 ס"מ וגבוה ב-1.5 ס"מ ל-168.5 ס"מ. לתא המטען נפח של 428 ליטר ויש לו עוד 100 ליטרים מתחת לרצפה.

המנוע החשמלי מייצר 215 כ"ס ו-26.7 קג"מ – וזו התפוקה המוצהרת של הרכב – ונוסף לו גם מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.5 ליטר המייצר 110 כ"ס ו-13.9 קג"מ. בסין ניתן לבחור בין סוללת 8.5 קוט"ש או 19 קוט"ש לטווח בחשמל בלבד של 55 ק"מ או 120 ק"מ, וניתן לטעון אותן גם בזרם ישר (DC) לטעינה מהירה.
התרשמות. למרות הקרבה בין הדגמים, איכות החומרים טובה מאשר זו שב-EX5. תצוגת המדיה מעט חשוכה, מן הסתם יש דרך לרקע בהיר, אבל לא היה לי סיכוי למצוא אותה, מכיוון שמה שכתוב זה סינית בשבילי.
גם כאן תנוחת הנהיגה נאותה, הגה מעט מוזר שמקשה לראות את מלוא המחוונים, ומרחב נאה מאחור עם ישיבה קצת נמוכה.

אני מאיץ בגלקסי 7 והתחושה היא שהרכב מהיר וכי הביצועים יאים לז'אנר. התגובה להפניית ההגה האיטי יחסית, שלושה סיבובים מנעילה לנעילה, אינה חדה. ב'כיכרות' שבמסלול נראה שהכיול רך מזה שב-EX5, רכינת הרכב מורגשת והצמיגים הקדמיים איבדו אחיזה בקלות. הבלימה סבירה יותר.
על שני הדגמים הנוספים שפגשנו בסין נספר לכם בחלק האחרון של סדרת הכתבות.