שני עשורים לאחר שרכב הפנאי הראשון הוצג (טויוטה ראב4, 1994) – וקבוצת הקטגוריות הזו היא הדבר החם של עולם הרכב בעולם. גם בישראל.

מכירות דגמי פנאי למיניהם עולות ועולות, ובאות על חשבון מכוניות הנוסעים בעלות המבנה המסורתי. עם נתון גובה מודגש ומרווח גחון מוגבה כמו ברכב שטח "אמיתי", רכב הפנאי מפגין נוכחות ומשדר מופע של הרפתקה. מרחב הפנים הגדול יחסית ותנוחת הנהיגה עם שדה הראייה הנרחב מוסיפים אף הם למקדם המשיכה של רכבי הפנאי.
לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
השינוי הגדול: המחיר
תמחור רכב הפנאי, בהתחלה, נגזר מרכבי השטח היקרים יחסית. גם נוכחותם, הבולטת, של יצרני הפרמיום עשתה את שלה. הממדים, בהתחלה בצד הגדול של הסקלה, הצמידו גם הם תג מחיר גבוה יחסית לסוג רכב זה.

אבל המחירים ירדו, ויונדאי טוסון מדגים זאת היטב. עד שהוצג (2004), רכב פנאי בממדים דומים עלה בישראל כמו משפחתית גדולה של מותג פרמיום; המהפכה הגדולה שייצר נבעה מכך שמחירו הושווה לזה של אחת כזאת ממותג של אמצע הדרך. כיום, הדגם המקביל לו, קיה ספורטאז', מוצע בגרסתו הזולה במחיר של משפחתית רגילה.

גם בתחום רכב הפנאי הקטנים נרשמה ירידה במחירים – בצד עלייה עצומה בהיצע. מאז הופעת ניסאן ג'וק (2010) דגמים קטנים עולים כפורחים – והמחירים שלהם יורדים ומתייצבים על תג מחיר הגבוה ב-10%-15% מעל זה של סופרמיני מאובזרת.
13 רכבי פנאי במחיר של משפחתית (או פחות)
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
הישראלים מעדיפים רכבי פנאי | צילום: בני דויטש

זה קורה בגדול
רכבי הפנאי נוגסים במכירות מכוניות הנוסעים הרגילות לא רק בעולם, אלא גם בארץ – והתופעה רק מתרחבת. בשעה שעד היום עמוד השדרה של מותג בארץ היה משפחתית במתכון המוכר (סדאן-1.6 ל'-אוטומטית), אצל אחדים עובר מרכז הכובד אל רכבי הפנאי.

כך למשל ע"פ נתוני המסירות של ינואר-יולי 2015, בקיה נמכרו פי שניים יותר יחידות של ספורטאז' מאשר דגמי סיד, פורטה ואופטימה גם יחד. וקיה לא לבד: שברולט טראקס נמכר ביחס הקרוב ל-5 ל-1 מול הקרוז; מאזדה מוכרת פי שניים CX-5 מאשר 6 המקבילה במחיר; אאוטלנדר הוא הדגם השני הכי נמכר של מיצובישי (ובפער קטן בלבד מהאטראז'); ג'וק וקשקאי מהווים כמעט 40% מהמכירות של ניסאן – ונעצור כאן. אפשר להמשיך עם דוגמאות כאלה עוד ועוד, אבל העיקרון ברור: רכבי הפנאי הופכים פופולאריים יותר מתמיד, ומחליפים את המשפחתית המקבילה להם במחיר.

עניין גובר, הרבה דגמים
לאור העניין הגובר סביב רכבי הפנאי – בעיקר בגלל אותה ירידה במחיר – הכנו רשימה של 13 מתמודדים שלדעתנו באמת יכולים לשמש תחליף הולם למשפחתית. שתי דרישות העמדנו בפני המועמדים: 1. מחיר, שאינו גבוה יותר מאשר 140,000 שקלים, מחירה של משפחתית מאובזרת; 2. מרחב פנים מספק, כזה שבאמת מתאים למשפחה (ולכן ניסאן ג'וק וסוזוקי ג'ימני אינם ברשימה זו).

מגוון הכלים שאספנו רחב. הרשימה כוללת רכבי פנאי קומפקטיים "תקניים" בהופעתם וממדיהם ומתאימים למשפחות של חמש נפשות, כמו קיה ספורטאז' למשל, שהיה לרכב הנמכר בישראל בחודשים האחרונים. בנוסף, נמצאים ברשימה הזו דגמים אחרים, קטנים וזולים אף יותר, כאלה שיכולים לשרת כרכב שני במשפחה או כראשון במשפחה צעירה/קטנה, כמו סיטרואן קקטוס, לדוגמא.
אופל מוקה | צילום: אורי שר
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
אופל מוקה | צילום: אורי שר
אופל מוקה – תאום מטורבת
מחיר: 129,000 שקלים עד 135,000 שקלים
גרסה: 1.4 ל' טורבו, 140 כ"ס, תיבה אוטומטית, הנעה קדמית

אופל מוקה הוא אח תאום לשברולט טראקס. הוא נבדל ממנו בעיצוב פחות קשוח ויותר אלגנטי, בתא נוסעים מוקפד יותר – ובמנוע; המוקה מוצע בארץ רק עם 1.4 ל' טורבו (140 כ"ס) של אופל (לטראקס גם 1.8 ל' אטמוספרי).
בזכות אותו טורבו למוקה ביצועים טובים המושגים ללא מאמץ, אך צריכת הדלק לא מבריקה. למרות שהוא שייך לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים (בה הוא אחד הגדולים), המוקה מציע מרחב פנים טוב למדי לנוסעים ותא מטען (356 ל') שימושי. לדעתנו מדובר באחד מכלי הרכב הטובים והמאוזנים בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים. לאחרונה מחירו ירד בשיעור ניכר.

יתרונות: מנוע, אבזור, תנוחת ישיבה גבוהה
חסרונות: צריכת דלק, נוחות נסיעה
בטיחות: 6 כריות אוויר; 5 כוכבים במבחן הריסוק של יורו NCAP

דאצ'יה דאסטר | צילום: שחר אלגזי
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
דאצ'יה דאסטר | צילום: שחר אלגזי
דאצ'יה דאסטר – גם דיזל, גם הנעה כפולה, גם מחיר
מחיר: 90,000 שקלים עד 132,000 שקלים
גרסאות: 1.2 ל' טורבו-בנזין 125 כ"ס או 1.5 ל' טורבו-דיזל 109 כ"ס, ידנית, הנעה קדמית או כפולה

דאצ'יה מציעה את הדאסטר ללא פרמיית המחיר שמקובל לגבות על רכבי פנאי. מבחינת מידות הוא נמצא בצד הגדול יותר של רכבי הפנאי הקומפקטיים, מרחב הפנים לנוסעים טוב, ותא המטען גדול למדי (475 ל') ויעיל. דאסטר מוצע במגוון גרסאות רחב למדי – החל ב-1.2 ל' טורבו-בנזין (125 כ"ס) עם הנעה קדמית ועד ל-1.5 ל' טורבו-דיזל (109 כ"ס) עם הנעה קדמית או כפולה. גרסת ההנעה הכפולה, כמו שגילינו במבחן, מציעה יכולת שטח מפתיעה לטובה. לגרסת הבנזין יתרון של ממש בזכות מחיר התחלתי נמוך במיוחד (90,000 שקלים), בעוד הדיזל ברמת הגימור הגבוהה והנעה כפולה ישאיר עודף של 8000 שקלים מהתקציב ויוסיף גם צריכת דלק נמוכה אך גם יציע תא מטען קטן במעט (408 ל'). רמת הבטיחות, כמה חבל, לא כנדרש.
דאצ'יה דאסטר (1.5 דיזל, 4X4): מבחן דרכים

יתרונות: מחיר, יכולת שטח, מנוע דיזל חסכונ, נוחות נסיעה
חסרונות: תא נוסעים מיושן, תיבה ידנית בלבד, בטיחות
בטיחות: 4 כריות אוויר; 3 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP

מיצובישי אאוטלנדר
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
מיצובישי אאוטלנדר. בתקציב נכנסת רק הידנית
מיצובישי אאוטלנדר – הכי גדול ומרווח
מחיר: 130,000 שקלים
גרסה: 2.0 ל', 150 כ"ס, ידנית, הנעה קדמית

זו בפירוש אחת מהעסקאות המשתלמות בשוק הרכב הישראלי, בוודאי אם מדובר בתמורה לגודל. אאוטלנדר, שרק לפני רגע נחת לאחר מתיחת פנים, הוא רכב פנאי גדול למדי שאורכו 469.5 ס"מ (444 ס"מ בספורטאז', למשל) ומציע מרחב נדיב לחמישה נוסעים ותא מטען גדול (477 ל') ושימושי. לאאוטלנדר מנוע בנזין 2.0 ליטר ו-150 כ"ס שמנפק ביצועים טובים יחד עם צריכת דלק נמוכה יחסית לממדים. כדי להשלים חבילה משפחתית ראויה נציין כי נוחות הנסיעה טובה ורמת האבזור משביעת רצון. מה הבעיה? בתקציב המדובר נכנסת רק הגרסה הידנית, אבל לדעתנו, ב-130,000 שקלים (זול מכמה משפחתיות 1.6 ל' אוטומטיות) מדובר בקנייה ראויה שכדאי לשקול. מעל התקציב שקבענו קיימות גרסאות נוספות: אוטומטית, שבעה נוסעים, דיזל והיברידית-נטענת שתגיע בתחילת שנת 2016.
יתרונות: מרחב פנים, נוחות נסיעה, מחיר, מנוע
חסרונות: בתקציב נכנסת רק הידנית
בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP

סובארו XV | צילום: אלכס סלוזניוב
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
סובארו XV | צילום: אלכס סלזניוב
סובארו XV – רק עם הנעה כפולה
מחיר: 130,000 שקלים עד 138,000 שקלים
גרסאות: 1.6 ל', 114 כ"ס, אוטומטית/ידנית, הנעה כפולה
ה-XV של סובארו מציע מתכון שונה מזה שיש למרבית החברים בקבוצה. מדובר למעשה בגרסה מוגבהת של אימפרזה האצ'בק הנעזרת בתוספות עיצוביות (חישוקים ייחודיים, פלסטיק מושחרים) לטובת "מופע שטח" – ובהנעה כפולה קבועה לטובת יכולת בשטח. ויש יכולת. במבחנים שערכנו לו, מפתיע ה-XV לטובה בשטח בזכות אותה מערכת הנעה יעילה, והילוך כוח הצמוד לגרסה הידנית משפר עוד יותר את הביצועים מחוץ לכביש. תא המטען סביר בנפחו (380 ל'). בתקציב המדובר מוצע XV עם מנוע 1.6 ליטר ותיבה ידנית או אוטומטית; ביצועים הם לא הצד החזק של גרסה זו (יש 2.0 ליטר יקרה יותר), אבל הם מספקים כל שימוש רגוע וסביר עם צריכת דלק ברמה ממוצעת. ה-XV הוא מרכבי הפנאי היחידים בגזרת המחיר הזו שמציע גם מרחב מספק לחמישה, גם תיבה אוטומטית וגם יכולת אמתית להרחיק מעבר לאספלט. וכל זה מוצע עם 5 שנות אחריות מלאות. נחמד.

יתרונות: הנעה כפולה, יכולת שטח, נוחות נסיעה
חסרונות: תא נוסעים פשוט למראה, ביצועים, עיצוב כמו של משפחתית
בטיחות: 7 כריות אוויר; 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP

סוזוקי קרוסאובר | צילום: תומר פדר
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
סוזוקי קרוסאובר | צילום: תומר פדר
סוזוקי קרוסאובר – בין לבין לבין
מחיר: 100,000 שקלים עד 136,000 שקלים
גרסאות: 1.6 ל', 120 כ"ס, אוטומטית או ידנית, הנעה קדמית או כפולה

סוזוקי קרוסאובר, כשמו כן הוא: מנסה לרקוד על כל החתונות, בערך. מצד אחד הוא ארוך יחסית לכלי הפנאי הקטנים (פיג'ו 2008, למשל), אך הוא קצר וצר מכלי הפנאי הקומפקטיים (ספורטאז'). הוא נמוך ממרבית מתחריו ומבחינה זו נמצא ביניהם לבין משפחתית קומפקטית. מראה "השטח" מתקבל בעיקר בזכות מסילות הגג והפגושים השחורים. קרוסאובר מציע מרחב טוב לארבעה ותא מטען גדול למדי (430 ל'). הדגם מוצע בארץ עם מנוע 1.6 ל' אטמוספרי המשודך לתיבה ידנית או אוטומטית רציפה, ובשתי האפשרויות מדובר בביצועים טובים למדי ובצריכת דלק טובה. למרות שמדובר ברכב פנאי, גרסת ההנעה הקדמית האוטומטית זולה ממשפחתית קומפקטית מקובלת. מי שירצה יוכל להזמין את גרסת ההנעה הכפולה שמציעה קצת יותר יכולת מחוץ לאספלט, ועדיין נמצאת במסגרת התקציב שקבענו.
סוזוקי קרוסאובר: מבחן דרכים (ידנית)
יתרונות: גרסה ידנית זולה, צריכת דלק, גרסת הנעה כפולה, התנהגות כביש
חסרונות: תא נוסעים פשוט, גרסת ההנעה הכפולה קרובה במחירה ל-XV הגדול יותר, נוחות נסיעה בינונית, עיצוב נחבא אל הכלים
בטיחות: 7 כריות אוויר; 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP

סיטרואן קקטוס | צילום: תומר פדר
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
סיטרואן קקטוס | צילום: תומר פדר
סיטרואן קקטוס – מעוצב, חסכוני, סיטרואן
מחיר: 90,000 שקלים
גרסה: 1.2 ל', 82 כ"ס, ידנית, הנעה קדמית

"סיטרואן חזרה לייצר סיטרואן" אמרו כולם כשהוצג הקקטוס, ולא בכדי. רכב הפנאי הקטן נראה שונה מכל מתחריו, מעוצב עד הפרט האחרון מבחוץ ומבפנים וכולל פתרונות יצירתיים לבעיות בשימוש יומיומי, כמו כריות "אייר-באמפ" להגנת המרכב מפני מכות חנייה, וגם הנדסיות – כמו כרית האוויר של הנוסע שמוקמה בגג כדי לפנות מקום לתא הכפפות המסוגנן בדשבורד. הקקטוס שייך לקבוצת רכבי הפנאי הקטנים, אך מציע מרחב מספק לארבעה נוסעים וגם תא מטען (350 ל') יעיל. למרות מנוע קטן וצנוע ובזכות נתון משקל נמוך במיוחד (965 ק"ג), הביצועים מספקים (מאיץ ל-100 קמ"ש מהר מסובארו XV, למשל) וצריכת הדלק טובה למדי. הקקטוס אומנם דורש כמה וויתורים, בעיקר בגלל הממדים והמנוע הצנועים, והעובדה כי בשלב זה הוא מוצע עם תיבה ידנית בלבד, אבל מחירו – 90,000 שקלים – ועיצובו הייחודי הופכים אותו להצעה מעניינת עבור משפחות צעירות. אגב, 5 שנות אחריות (3 מלאות ועוד שנתיים חלקיות) ממתיקות את העסקה.

יתרונות: עיצוב, צריכת דלק, אבזור, מחיר, עיצוב
חסרונות: אין תיבה אוטומטית, ביצועים
בטיחות: 6 כריות אוויר; 4 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP

סקודה יטי | צילום: בני דויטש
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
סקודה יטי | צילום: בני דויטש
סקודה יטי – איש השלג שיפר עמדות
מחיר: 125,000 שקלים עד 135,000 שקלים
גרסאות: 1.2 ל' טורבו, 110 כ"ס, ידנית או DSG, הנעה קדמית

יטי של סקודה לא שייך לברירת המחדל של המגדר הזה; עניין של פרופורציות ומבנה. הוא קצר מספורטאז' (422 ס"מ מול 444 ס"מ), אך רחב וגבוה יותר ממרבית כלי הפנאי הקטנים, מה שממקם אותו בין הקטגוריות. בתקציב שלנו נכנסת גרסת ה-1.2 ליטר TSI המעודכנת שמציעה כעת 110 כ"ס (105 כ"ס בעבר) ומשודכת לתיבה הילוכים ידנית או רובוטית דו-מצמדית (DSG). השילוב עם תיבת ה-DSG מפתיע ביעילותו, ובמבחן השוואתי שערכנו גילינו שהיטי זריז ומהיר יותר מהספורטאז' שהספקו (133 כ"ס) גבוה יותר. מעבר לכך היטי מציע מרחב טוב לנוסעים מלפנים וסביר לנוסעים מאחור ותא מטען (405 ל') יעיל הכולל רשת לקיבוע חפצים. מחוץ לתקציב קיים מגוון גרסאות רחב הכולל מנועים חזקים יותר (1.4 ל' 125 או 150 כ"ס) וגרסת הנעה כפולה. לאחרונה מחירו ירד משמעותית.
יתרונות: יחידת הנעה, גרסה ידנית מוזלת, תא נוסעים איכותי
חסרונות: נוחות נסיעה בינונית, מרחב סביר בלבד מאחור, עיצוב פרקטי ופחות אופנתי
בטיחות: 7 כריות אוויר; 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP

פיאט 500X
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
פיאט 500X
פיאט 500X – פריט אופנה
מחיר: 123,000 שקלים עד 140,000 שקלים
גרסאות: 1.6 ל' 103 כ"ס ידני או 1.4 ל' טורבו 140 כ"ס רובוטי דו-מצמדי, הנעה קדמית

אם הייתם מהרוכשים הראשונים של פיאט 500 במהדורה המחודשת שלה (2007) יש מצב שכבר הקמתם משפחה בישראל, ואולי אתם אפילו מחפשים רכב משפחתי. ואם אתם לא רוצים לוותר על העיצוב המתוק והאמירה האופנתית, אז במיוחד בשבילכם (ורבים אחרים) הציגה פיאט את ה-500X. קשר של ממש בינו לבין ה-500 אין (הוא יושב על רצפת הפונטו, כמו 500L, חולק אותה גם עם ג'יפ רנגייד), הוא גדול משמעותית ממכונית המיני הקטנה, ובכלל נמנה על הגדולים שבקבוצת רכבי הפנאי הקטנים – אבל הוא מעוצב בהתאם. מנוע ה-1.4 ל' טורבו חזק ומנפק ביצועים טובים, וגרסה ידנית (1.6 ל') מוצעת במחיר כניסה נמוך למדי. למרות שאינו מצטיין במרחב מאחור, 500X יספיק לארבעה, וגם תא המטען סביר (350 ל'). ללא ספק, אחד מרכבי הפנאי המעוצבים והנאים בקבוצה.

יתרונות: עיצוב, יחידת כוח, התנהגות כביש
חסרונות: מושב אחורי לא נוח, נוחות נסיעה בינונית, מחיר
בטיחות: 6 כריות אוויר; 4 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP

פיג'ו 2008 | צילום: תומר פדר
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
פיג'ו 2008 | צילום: תומר פדר
פיג'ו 2008 – בין סטיישן לפנאי
מחיר: 90,000 שקלים עד 120,000 שקלים
גרסאות: 1.2 ל' 82 כ"ס או 1.6 ל' 120 כ"ס, ידנית/רובוטית/אוטומטית, הנעה קדמית
ה-2008 נמנה על קבוצת רכבי הפנאי הקטנים, ובדומה לקקטוס (איתו הוא חולק מכלולים רבים) יתאים למשפחות צעירות. דגם זה מוצע בארץ במגוון גרסאות, החל מ-1.2 ל' (82 כ"ס) המשודך לתיבה ידנית או רובוטית חד-מצמדית ומסתיים ב-1.6 ל' (120 כ"ס) האוטומטית. גם עם המנוע הקטן הביצועים סבירים תודות למשקל עצמי נמוך (1045 ק"ג), ואילו ל-1.6 ל' ביצועים טובים למדי, למרות תיבת ה-AL4 המיושנת. נוחות הנסיעה טובה למדי.
ל-2008 מבנה אלגנטי שמזכיר יותר מכונית סטיישן מוגבהת (סובארו אאוטבק, למשל) מאשר רכב פנאי "אמיתי", ולכן גם תנוחה הנהיגה לא גבוהה כמקובל. המרחב לנוסעים טוב למדי, וגם תא המטען גדול ושימושי. בעתיד הקרוב צפויה להצטרף להיצע גרסת ה-1.2 ל' טורבו (110 כ"ס) שתשודך לתיבה אוטומטית חדשה (6 הילוכים) שתחליף את ה-1.6 ל' העכשווית ותשפר את תחום הביצועים וצריכת הדלק. גם ה-2008 מוצע עם 5 שנות אחריות (3 מלאות ו-2 חלקיות).

יתרונות: עיצוב אלגנטי, נוחות נסיעה, גרסאות כניסה זולות, צריכת דלק ב-1.2 ל'
חסרונות: מראה קרוב מדי לסטיישן, ביצועים ב-1.2 ל', בידוד רעשים
בטיחות: 6 כריות אוויר; 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP

פיג'ו 3008
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
פיג'ו 3008
פיג'ו 3008 – היורו ירד, גם המחיר
מחיר: 140,000 שקלים (מחיר מבצע "מתמשך")
גרסה: 1.6 ל' טורבו, 165 כ"ס, אוטומטית, הנעה קדמית

אם הכתבה הזו הייתה מתפרסמת לפני מספר שבועות ה-3008 לא היה נכנס לרשימה. בעקבות ירידת שער היורו מחיר ה-3008 צנח ב-17,000 שקלים ל-145,000 שקלים – ועם "הנחה קבועה" המביאה את מחירו ל-140,000 שקלים, נכנס 3008 בדיוק לתקציב "שלנו". ה-3008 – עם מבנה הדומה לזה של מיניוואן דווקא – הוא כלי גדול יחסית ומקביל לספורטאז'. רכב הפנאי הזה מביא לעסק תא נוסעים איכותי למדי, מרווח נאה לחמישה ותא מטען גדול (512 ל') ושימושי. המנוע הוא ה-1.6 ל' טורבו המוכר של פיג'ו שעבר עדכון ומפיק 165 כ"ס. מנוע זה משודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים המסייעת להשיג ביצועים טובים מאוד בהשוואה לחברים אחרים בקבוצה – 9.5 שניות ל-100 קמ"ש – ולשמור על צריכת דלק סבירה. ה-3008 מוצע עם 5 שנות אחריות (3 מלאות, 2 חלקיות).
יתרונות: ביצועים, תא נוסעים איכותי ומרווח, תא מטען
חסרונות: נוחות נסיעה בינונית, צריכת דלק ממוצעת, עיצוב מיניוואני
בטיחות: 6 כריות אוויר; 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP

13 רכבי פנאי במחיר של משפחתית (או פחות)
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
קיה ספורטאז' | צילום: בני דויטש
קיה ספורטאז' – מביא הבשורה
מחיר: 135,000 שקלים
גרסה: 1.6 ל', 133 כ"ס, אוטומטית, הנעה קדמית

הספורטאז' הוא לא רכב הפנאי הקומפקטי הראשון בארץ עם תג מחיר כל כך קרוב למשפחתית (ה-XV קדם לו), אבל הוא בהחלט זה שמינף את המהלך בצורה המוצלחת ביותר; כ-5000 מסירות של גרסת ה-1.6 ל' מתחילת השנה מצטרפות לעוד כ-2000 של גרסת ה-2.0 ל'. לספוראטז' עיצוב מוצלח, מראה מובהק של רכב פנאי וישיבה גבוהה ובמחיר קרוב מאוד למשפחתית – בדיוק מה שעם ישראל רצה, כנראה. למרות החששות מנפח המנוע הצנוע, ה-1.6 ל' הזה מנפק ביצועים דומים לשל משפחתית מן השורה תודות לתיבה אוטומטית יעילה. הנפגעת העיקרית מכל העסק היא צריכת הדלק שמתקשה להבריק. משאר הבחינות מדובר ברכב טוב למדי שעושה את הכל באופן משביע רצון, אינו נכשל או מצטיין בדבר.

יתרונות: עיצוב, מרחב, אבזור
חסרונות: צריכת דלק, נוחות נסיעה בינונית, נינוחות בשיוט
בטיחות: 6 כריות אוויר; 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP

רנו קפצ'ור | צילום: אורי שר
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
רנו קפצ'ור | צילום: אורי שר
רנו קפצ'ור – בהתאמה אישית
מחיר: 110,000 שקלים עד 140,000 שקלים
גרסאות: 0.9 ל' טורבו 90 כ"ס ידנית או 1.2 ל' טורבו 120 כ"ס רובוטי דו-מצמדי, הנעה קדמית

הקפצ'ור הוא המתחרה של רנו בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים. הוא יתאים (בדומה למתחריו – 2008, קקטוס ואחרים) כרכב שני למשפחה או כראשי למשפחה צעירה. הוא מזכיר במידה רבה את הקליאו עליה הוא מבוסס ומוצע במגוון רב של אופציות להתאמה אישית (בהתאם לרמת הגימור). תנוחת הנהיגה גבוהה כמו שרבים אוהבים, המרחב לנוסעים טוב למדי ביחס לממדים הצנועים ותא המטען נדיב למדי (377 ל') ביחס לקטגוריה. מנוע ה-1.2 טורבו חזק למדי ופועל היטב עם תיבת ההילוכים הדו-מצמדית. מנוע ה-0.9 ליטר מהווה כרטיס כניסה זול יותר ומספק למדי – למרות ההספק הנמוך (90 כ"ס) ובזכות המומנט (13.7 קג"מ). התלונות העיקריות נוגעות לנוחות הנסיעה שאינה יותר מאשר סבירה, בידוד הרעשים הלוקה בחסר והעובדה כי רק בגרסאות הבכירות ניתן באמת ליהנות מהאפשרות להתאמה אישית, אבל שם מחירו כבר גבוה למדי.
יתרונות: התאמה אישית, יחידת הנעה ב-1.2 ל'
חסרונות: בידוד רעשים, נוחות נסיעה, מחיר בגרסאות הבכירות
בטיחות: 6 כריות אוויר; 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP

שברולט טראקס | צילום: שחר אלגזי
צילום: תמונה ראשית: אורי שר
שברולט טראקס | צילום: שחר אלגזי
שברולט טראקס – נראה קשוח
מחיר: 130,000 שקלים עד 147,000 שקלים
גרסאות: 1.8 ל', 140 כ"ס, אוטומטית, הנעה קדמית

הדגם המסיים בסקירה זו הוא אח תאום לאופל מוקה שפתח אותה. לטראקס מופע קשוח יותר, למרות שהוא שייך לקטגוריית רכבי הפנאי קטנים ומוצע עם הנעה קדמית בלבד. לטראקס מרחב פנים מספק לארבעה נוסעים וגם תא מטען בנפח סביר (356 ל'). תא הנוסעים וסביבת הנהג נאים למראה, אך רמת האיכות שם אינה גבוהה כנדרש.
מנוע ה-1.8 ל' בתקציב המדובר חזק למדי (140 כ"ס) ומשודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים ליצירת ביצועים טובים למדי. עם זאת, הביצועים מגיעים יחד עם רעש ופעולה לא מעודנת, נוחות נסיעה בינונית ובידוד רעשים סביר. מחוץ לתקציב אותו קבענו, מוצע טראקס עם מנוע 1.4 ל' טורבו (140 כ"ס, כמו במוקה) עם ביצועים עדיפים ורמת אבזור גבוהה. ואם כבר תקציב, הטראקס מוצע תדיר במבצעים שהופכים אותו לאטרקטיבי יותר; במחיר הרשמי הוא מעט יקר (במיוחד בטורבו).

יתרונות: מראה קשוח, תנוחת ישבה גבוהה, מנועים חזקים, מרחב
חסרונות: איכות תא הנוסעים, נוחות נסיעה בינונית, מחיר כשלא במבצע, עידון
בטיחות: 6 כריות אוויר; 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP