מכונית עממית, כפי שהתכוון המשורר
תעצרו רגע ותיזכרו בפירוש השם פולקסווגן (Volkswagen) בעברית. 'מכונית העם' הוא פירוש שמה של החברה שגם רשומה ככל הנראה על הגדרת המונח במילון. עם השנים ועם האבולוציה הלכה ההגדרה והשתנתה, ופולקסווגן הלכה ופנתה לכיוון קצת אחר. ובימים בהם השווקים המתפתחים נעשים לחשובים בדיוק כמו המעצמות המבוססות, מוצא עצמו קונצרן הענק מגרמניה עם חלל שיווקי. למרות מספר דגמים, תחת מותגים שונים, שמותאמים לשווקים מתפתחים, כמו סיאט טולדו החדשה (וגם סקודה ראפיד) או פולקסווגן פוקס (שנקראה בעבר גם לופו – Lupo – ומיוצרת על-ידי החטיבה הברזילאית/דרום-אמריקנית של פולקסווגן), אין לה כיום מותג שמזוהה עם מוצרים עממיים וזולים כמו דאצ'יה של רנו או דאטסון אצל ניסאן (ששמועות על חזרתו נשמעים חדשות לבקרים).

על-פי דיווחים בתקשורת העולמית (סוכנות הידיעות רויטרס, העיתון דר שפיגל הגרמני), בודקת היצרנית אפשרות לייצר סדרת דגמים זולים, שעשויה לכלול מכונית סדאן קטנה, סטיישן ואפילו מיניוואן שתיועד לארבעת שווקי-העל המתפתחים – סין, רוסיה, ברזיל והודו, וייתכן ותשווק גם באירופה. מחירי המכוניות צפויים לעמוד על 5,000-10,000 יורו (25-50,000 שקלים במונחים מקומיים ולפני מסים).

מפרסום הדו"ח החודשי של החברה עולה כי מכירות הקונצרן עלו ב-6.5% "בלבד" בחודש ספטמבר – הנתון הנמוך מזה 5 חודשים. זה, ככל הנראה, לא מספיק עבור חברה שמתכננת להפוך ליצרנית הרכב הגדולה בעולם עד שנת 2018.
מכאן עולה שמכוניות זולות ועממיות הן מה שחסר בתוכנית של פולקסווגן לשליטה עולמית. ניסיונות עבר, כמו שיתוף הפעולה עם סוזוקי (ששולטת ביד רמה על שוק המכוניות הקטנות בהודו), עלו על שרטון. לאחרונה נפוצו גם דיווחים על כוונותיה של פולקסווגן לרכוש את פרוטון – יצרנית עממית וקטנה יחסית ממלזיה שתאפשר דריסת רגל בשווקי דרום-מזרח אסיה – אך גם הם נמוגו עם הצהרת יו"ר מועצת המנהלים על הפסקת מסע הקניות של הקונצרן. כעת על פי הדיווחים נראה שפניה של פולקסווגן לכיוון אחר.