ל-CRV של הונדה שמור מקום של כבוד כחבר בכיר בסגמנט רכבי הפנאי. עד הגעתם של מתחרים חדשים מוולוו, אודי ופולקסווגן ניצב ההונדה המעוצב בראש פירמידת המחיר של הסגמנט, יחד עם הפרילנדר, נהנה מהמיצוב הגבוה של המותג אצלנו ובהתאם מצויד גם בתג מחיר "יוקרתי", שלא לומר יקר. בעבר, באותן שנים שפלח השוק כולו כלל כמה מאות מכוניות ספורות בשנה, היה ה-CRV מלך הקטגוריה כשמחצית מהמכירות הלכו לאולמות הונדה. מאז חלף כמעט עשור, הרבה מים זרמו בירקון, והקטגוריה השתנתה ללא הכר – עם שפע מתחרים חדשים, עושר דגמים וגרסאות ובעיקר צניחה משמעותית של המחירים ועליה משמעותית של המכירות. כדי שתקבלו קצת פרופורציה – לפני עשר שנים היה גודל פלח השוק הזה כ-500 יחידות. מול זה – רק היונדאי טוסון מכר בשנתו הראשונה כמעט 1800 יחידות! בהונדה לא התרגשו והשאירו את המחיר של ה-CRV סמוך לתקרה הגבוהה של הסגמנט – כמעט 280,000 שקלים – לגרסת 2.0 ל' המאובזרת ביותר – כאשר נפח המכירות מעולם לא תוכנן להיות ממש גדול. מותר לציין שלא אחת התקיימו מבצעי מכירות שבהן נמכר ה-CRV במחירים נמוכים יותר – אבל זה טיבם של מבצעים.
עורו של הדג
עכשיו מגיעה הגרסה האירופאית של ה-CRV 2.4, שנתיים אחרי שכבר משווקת גרסה כזו בארה"ב. כשבחרטומו 166 כ"ס ו-24 קג"מ וזה למעשה השינוי העיקרי אם לא היחידי שבעטיו מקבל ה-CRV את עמודי הכרומו הללו. אך לפני כן צריך לציין שכניסתה של גרסת 2.4 ל' מאובזרת עד לתנוכי האוזניים מאפשרת הוזלה משמעותית של הגרסאות המצוידות במנוע 2.0 ל' שירדו (יחסית) למפלס המחיר של מובילי הסגמנט. רכב המבחן הדנדש הגיע מצויד בפנסי קסנון, ריפודי עור רכים, מערכת שמע מקורית ובקרים על גלגל ההגה, חלונות כהים וחישוקי סגסוגת מבהיקים כמו גם גוון צבע חדש ונאה ביותר. בקיצור חבילת אבזור מלאה שלא תבייש מכונית סלון מכובדה. מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי עם תיבת הילוכים אוטומטית בת חמישה הילוכים (אך יחסי העברה שונים משל גרסת ה-2.0 ל' – מעט ארוכים יותר), ההנעה היא לגלגלים הקדמיים כאשר האחוריים מצטרפים למאמץ בהתאם לצורך לפי מידת ההחלקה של אלו הקדמיים. עוד מסייעת להורדת הכוח לכביש או לשביל מערכת בקרת משיכה הנסמכת על הבלמים ומסוגלת להתגבר על הנפת גלגל באוויר-במילים אחרות על אבדן אחיזה מוחלט. בקרת המשיכה אינה מושפעת מביטול בקרת היציבות – מה גם שביטול כזה אינו מוחלט ויתערב גם כשהחיווי מורה על ניתוקו. תא הנוסעים נותר ללא שינוי ועדיין נראה טוב ועשוי מצוין. מול הנהג נח לוח מחוונים עשיר ונהיר אשר בלילה מואר בתאורה מקסימה. הקונסולה המרכזית נעדרת צג LCD של מערכת המולטימדיה הרווחת בחו"ל - במקום זאת תקבלו מערכת שמע מקורית עם פקדים מגלגל ההגה (ויש שם גם בקרת שיוט). שפע תאי האחסון מתחיל בתא כפפות ענקי ושלל פינות ומגירות המפוזרות במקומות רבים בחלל הרכב. תא המטען ענקי ודו מפלסי ויבלע בקלות תכולה של סופ"ש משפחתי עם כל המטלטלין, הצצה לדף הנתונים מגלה נפח של יותר מ-500 ליטרים לפני קיפול המושב האחורי.
נגד הזרם
זה תמיד נחמד לצאת מגוש דן מוקדם בבוקר, בכיוון ההפוך מטורי המכוניות המשתרכות בפקק ארוך להדהים, שמתחיל ממבואות הרצליה ועד למכמורת ולפעמים אפילו צפונה מכך. ה-CRV שט במהירות כשהחרטום מופנה צפונה - מנצנץ בפנסי הקסנון שלו באור בוקר מוקדם, מושך מבטים מנומנמים ומתוסכלים מהמון אנשים שתקועים בפקק דרומה. מושב "קפטן" מסדר לך תנוחת נהיגה שלטת ונעימה מאוד והראות החוצה מצוינת. גם הנוסע שלצד הנהג נהנה ממושב זהה - אך נטול חשמולים - ומהנוף המתחלף. זמינות הכוח של המנוע החזק מורגשת מייד ובמקומות בהן מנוע ה-2.0 ל' הרגיש "חלול" והתקשה לעשות דבר זולת רעש, מרגיש ה-2.4 ל' בשרני הרבה יותר ודוחף את ה-CRV לפנים עוד לפני שיורד הילוך בתיבת ההילוכים האקטיבית למדי. איכות הנסיעה - רייד - מוצקה ומהודקת להפליא. אני מאוד אוהב את כיול המתלים הזה, אשר לטעמי מוריד רגל מוצקה לכביש. אחרים הלינו שהרייד נוקשה מדי. כך היה ה-CRV נוח ונעים במהירות גבוהה והצליח להתמודד טוב יותר עם שיבושים וגבנונים ב-80 קמ"ש מאשר ב-30 קמ"ש. פועל יוצא של זה הוא קופצנות מה בדרכים ומהירויות עירוניות לצד שיוט נעים במהירות גבוהה. שם, בכביש הפתוח, תשמעו רעשי כביש המשנים תדר עם שינוי פני האספלט ורעשי רוח מקורה A המושפעים מרוחות צד. מערכת ההנעה חרישית לגמרי וכך גם פנים הרכב שאינו מקרקש כלל. כביש מתפתל יחשוף פן לא צפוי - התנהגות כביש מרנינה - לרכב עם דגש כה משפחתי. להגה משקל רב, מוגזם לטעמי, אך תקשורת ודיוק נדירים בסגמנט, כיול המתלים המהודק ושלדה עם מאפייני ניהוג ניטראליים מאפשרים לשמור על קצב מעורר בכביש מפותל. וזה בדיוק הזמן להשאיר את האישה והילדים לצד המעיין ולטפס בכביש הפתלתול לגולן. במעלה הכביש מגונן למרום גולן ה-CRV מותח רגליים ומאוורר שסתומים, נהנה מניהוג קל במפתיע ומהכוח הנדיב של המנוע. באותו הכביש ממש התגלה "בור" ביחסי ההעברה בין הילוך שני לשלישי ונדרשת רגל אמיצה על הדוושה כדי שלא לאבד יותר מדי קיטור ביציאה מהפניות המהודקות. ולמרות זאת, התנהגות הכביש היא הרבה מעל למקובל בסגמנט וגם אם לא תנצלו אותה לעולם לנהיגה ברוח כזו - טוב לדעת שיש למכונית את היכולת לשלוף אתכם מצרות במידה ואלו יגיעו בצרורות.
קשקשים
נסיעת השטח דימתה אירוע פיקניק משפחתי בסופ"ש והתקיימה על השבילים הנפלאים של יער ביריה. בנוסף לאותם שבילי קק"ל כבושים (ומטופחים אני חייב לציין) של ביריה, הוספנו לסימולציה מכשול מפתיע בו עשויה המשפחה להיתקל (בדמות סלע שזרם המים חשף על השביל) וכמובן מכשול ההצלבה המסורתי. אותה נוקשות של נסיעה עירונית מופיע גם בגלישת שבילים איטית. אבנים שתולות קטנות וחריצונים יעברו בשיגור ישיר לתא. תעלו את הקצב ואז הנוחות תשתפר פלאים לפחות עד שתגיע הכאפה מהאישה והצרחות של הילדים יתגברו על אוושת הצמיגים על פני החצץ... בהיותו מכוון ראשית לכביש ומשנית לשטח, מצוייד ה-CRV במהלך מתלים מצומצם למדי ויצליב די בקלות. או אז מצטרפים הגלגלים האחוריים לאירוע ואם זה לא מספיק תופעל גם בקרת המשיכה המופעלת על כל ארבעת הגלגלים. כך הצלחנו לטפס בשיפוע אדמה חרסיתי רטוב וחלקלק לאורה המנצנץ של נורית בקרת המשיכה, סיחררנו גלגלים על פני משטחי סלע והצלבנו דרכנו בחריצי גשם עמוקים עד לפינת הזולה – אותה נקודת עלייה לרגל אליה אנו מעפילים בכל מסע לביריה. כל עוד תזכרו שלא מדובר בוורסיה של הונדה לדיפנדר ותגבילו עצמכם לדרכי עפר כבושות ולהפתעות שדרכים מסוג כזה עשויות להגיש לכם, מצבכם טוב - הטיול יצליח, האישה תהיה מבסוטה והילדים יספרו בגן שאתה תותח. אם לא, ההמתנה לגרר תהיה כואבת בארבע צורות שונות. אאוץ'
ה-2.4 ל' משלים את תחושת החלל שהותירה הנהיגה האחרונה שלי ב-CRV 2.0 ל'. ועתה יש כיסוי דינאמי טוב יותר לחבילה איכותית מאוד אשר נבדלת מהעדר לא רק בתג מחיר אלא גם בדימוי והמיתוג. ולמרות זאת, תג המחיר הנוכחי מביא את ה-CRV לפתחן של גרסאות הבסיס של פאג'רו ופאת'פיינדר ואז נוצרת לנו מערכת בעיות חדשה לגמרי. אם אינכם בשוק לרכב שטח של ממש – עם הגודל ועלויות האחזקה המתלוות לזה – ואתם מחפשים רכב אופנתי ואיכותי אשר ישמש אתכם בעיקר לכביש גרסת 2.4 ל' של ה-CRV עשויה להיות פתרון מצוין, אלא שבאותה סביבת מחיר נחות להן אודי A4 וקאדילק CTS ואז נוצרת לנו מערכת בעיות חדשה לגמרי...