בחודשים האחרונים, מערכות ההתרעה המתקדמות לרכב מעוררות עניין רב בקרב בעלי כלי הרכב בארץ. הסיבות פשוטות: חובה על אלה שקנו מכוניות חדשות, כדאי לאחרים.

החיוב, ההחזר והפרמיה
רכב חדש – חובת התקנה. כל רכב שעלה לכביש מ-1 בינואר 2018 חייב להיות מצויד במערכות המתריעות על סטייה מנתיב ועל אי שמירת מרחק מהרכב שלפנים. במידה ולרכב אין מערכות מקוריות כאלה, היבואן חייב להתקין מערכת המתריעה על כשלי הבטיחות הנ"ל. 

רכב משומש – החזר על התקנה. בעלים של רכב שעלה על הכביש בין 2000 לבין 2018 ומתקין מערכת התרעה כזאת, יזכה להחזר של 1500 שקלים. ההחזר יינתן כזיכוי באגרת הרישוי במשך שלוש שנים למי שהתקין מערכת כזו אחרי 19.9.17; 700 שקלים בשנה הראשונה ובשנה השנייה, 100 שקלים בשנה השלישית. 

על מנת לקבל את הזיכוי הניתן במבחן הרישוי, יש להתקין את המערכת לפחות 60 יום לפני מועד חידוש רישיון הרכב; אם פרק הזמן קצר מכך, יינתן הזיכוי שנה מאוחר יותר. הזיכוי ניתן לפי הרכב, כך שבמקרה של העברת בעלות, ייהנה ממנו הבעלים החדש.  

סקר שוק – מערכות התרעה לרכב


רכב משומש – הנחה על פרמיה. הטבה נוספת למכוניות שעלו לכביש לפני 2018 היא הוזלה במחירי הביטוח. בבדיקה שערכנו עולה כי לא מדובר בהנחות נדיבות במיוחד – 10% לכל היותר על ביטוח חובה ומקיף, ו-13% לכל היותר על ביטוח חובה וצד ג'.

מגבלת מחיר – והיצע נוסף. הסדרת מעמדן של מערכות אלה הביאה לכך שמשרד התחבורה הגביל את מחירי המערכות הבסיסיות (המציעות את המינימום הנדרש) ל-2100 שקלים לכל היותר. מבדיקה שערכנו עולה כי ניתן להשיג בסכום זה מערכות המציעות תכונות נוספות מעבר לשתיים הנדרשות בחוק.

חשוב להזכיר כי כל המערכות בסקירה הן מערכות התרעה בלבד.

_________________________________


איווקס
מערכת בסיסית – CM107, ב-2100 שקל. כוללת, מעבר לנדרש בחוק: התרעה על סכנת התנגשות בהולכי רגל (באור יום בלבד), זיהוי תמרורי מהירות (עם התרעה על חריגה מהמהירות המותרת) והתרעה על תחילת נסיעה ברמזור.
מערכת משודרגת – RD140, ב-3850 שקל. כוללת, בנוסף למצלמה, גם רדאר, לשיפור יעילות המערכת בתנאי ראות קשים. בדגמים מסוימים (בעיקר מתחילת שנות ה-2000) יש צורך בקידוח להתקנת הרדאר. 
אחריות שלוש שנים.

סקר שוק – מערכות התרעה לרכב


מובאון
מערכת בסיסית – 3LF, ב-1500 שקלים. כוללת, מעבר לנדרש בחוק: מצלמת דרך והתרעה על תחילת נסיעה ברמזור.
מערכת משודרגת – TOP, ב-2100 שקלים. כוללת, בנוסף: זיהוי תמרורי מהירות (עם התרעה על חריגה מהמהירות המותרת) והתרעה על שכחת ילדים ברכב.
אחריות שלוש שנים.

סקר שוק – מערכות התרעה לרכב

מובילאיי
מערכת בסיסית – '630 פרו', ב-2100 שקלים. כוללת, מעבר לנדרש בחוק: התרעה על סכנת התנגשות בהולכי רגל וברוכבי אופניים (באור יום בלבד) וזיהוי תמרורי מהירות (עם התרעה על חריגה מהמהירות המותרת).

לאחרונה עדכנו במובילאיי את היצע המערכות, והסירו את '620' שהייתה הבסיסית ביותר עד כה. כמו כן, מערכת עמעום האורות האוטומטית לא מוצעת עוד.

אחריות שנה.

סקר שוק – מערכות התרעה לרכב