בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה המחייבת כל רכב חדש במערכות התרעה על סטייה מנתיב ועל אי-שמירת מרחק. מדובר בבשורה חשובה, אך יש לציין כי על מנת לעמוד בה מספיקה התקנה של מערכת שאינה מקורית. 

אין ספק כי מערכת כזאת, המוצעת כיום בישראל על-ידי מספר יצרנים, מוסיפה רבות לבטיחות, וחשיבותה רבה מכיוון שזו תותקן בדגמים שאינם כוללים מערכת מקורית של היצרן. הבעיה היא שמערכת כזאת זוכה להטבת מס זהה לזו של מערכת מקורית, כך שהתמריץ ליבוא דגם עם מערכת מקורית אינו גדול. מערכת שאינה מקורית לא רק שאינה מיטבית ככל שניתן בדגם נתון (מיקום המצלמה או התקן הרדאר), אלא שזו אינה משתלבת במערכות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית או תיקון סטייה. וכאמור, ליבואן אין תמריץ להביא את המערכות האלה בתצורתן הפעילה והיעילה בהרבה.

דגשים והערות
יחד עם זאת – ובלי קשר לחוק הישראלי – ישנם יבואנים שכן מציעים מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים המשווקים על ידם, כולל כאלה שהן מעל המינימום הנדרש בחוק. לאור זאת, ומכיוון שאנחנו סבורים שלמערכות כאלה יש חשיבות רבה ביותר, החלטנו לבדוק אלו מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות בפלחי השוק השונים, ואחרי שבדקנו מי הוא רכב הפנאי הקומפקטי הבטיחותי ביותר, נבדוק הפעם מי הוא רכב הפנאי הקטן הבטיחותי ביותר.

חשוב לציין כי רכב שיש לו יותר מערכות כאלה אינו בהכרח יותר בטיחותי, ורמת הבטיחות תלויה גם בעמידות שלו בתאונה, מה שמוצא ביטוי במבחני ריסוק. לכן הבאנו גם את ציון הבטיחות שקיבל כל דגם במבחני הריסוק של יורו NCAP. יצוין גם כי במקרים אחדים, הדגם המיובא לישראל אינו כולל את כל אבזור הבטיחות שהיה ברכב שנבחן, לפעמים ללא מערכת כלשהי. בנוסף, במקרים מסוימים, דגמים אחדים נבחנים עם מערכות בטיחות – המוצעת כחבילה, Safety Pack – ובלעדיהן ויש לכך כמובן ביטוי בציונים הניתנים לרכב.  

הרשימה מחולקת לארבע קבוצות: א. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות מעל הנדרש בחוק; ב. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך נדרשים להתקנה מקומית של מערכת התרעה; ג. דגמים עם מערכות בטיחות שאינן תקניות; ד. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל. 

הדגמים מסודרים בכל קבוצה לפי סדר א'-ב'. הסקירה כוללת את מערכות הבטיחות התקניות המקוריות, את הנוספות לפי גרסה/רמת גימור ואת ציוני המבחנים לפי יורו NCAP. בסוף הרשימה מופיעים רכבי הפנאי הקטנים שיגיעו ב-2018 לישראל.

___________________________________________________________________

א. דגמים עם מערכות בטיחות מעל הנדרש בחוק

אופל קרוסלנד – החל מ-115,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעת אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, מגביל מהירות על בסיס זיהוי תמרורים.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 84%; הולכי רגל 62%; מערכות בטיחות 57%

אופל קרוסלנד X, שהושק בישראל לפני פחות מחודש, מציג רמת בטיחות גבוהה ביותר – הן בזכות ציוני יורו NCAP, והן בזכות מפרט מערכות בטיחות תקני עשיר, שאף מתעלה על המפרט עמו נבחן הרכב במבחני הריסוק.

1594406

 
יונדאי קונה – החל מ-134,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעת אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 87%; ילדים 85%; הולכי רגל 62%; מערכות בטיחות 60%

יונדאי קונה, שהושק בישראל בינואר 2018, מציג אף הוא רמת בטיחות גבוהה למדי – הציונים של יורו NCAP גבוהים, ומפרט מערכות הבטיחות התקני עשיר במיוחד – ועשיר אף מזה שהרכב נבחן עמו. 

1594365

___________________________________________________________________

ב. דגמים עם מערכות מתקדמות, החייבים גם במערכת התרעה

אודי Q2 – החל מ-170,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעת אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית.
מערכות נוספות (במסגרת 'חבילת בטיחות', עבור גרסת 1.4 ל' טורבו) ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית.
מבחן בטיחות (2016; בגרסאות 1.4 ליטר – תקף רק עם מערכת התרעת סטייה מנתיב ותיקון) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 86%; הולכי רגל 70%; מערכות בטיחות 60%

אודי Q2 כולל, לכאורה, מפרט אביזרי בטיחות תקניים מרשים וציוני ריסוק מהטובים בסגמנט. אולם אליה וקוץ בה – מפרט אביזרי הבטיחות העשיר מוצע באופן תקני רק בגרסה הזולה (1.0 ל' טורבו); דווקא בגרסה החזקה (1.4 ל' טורבו) והיקרה יותר כולל המפרט הבסיסי רק בלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב ותיקון – וזה עוד מפרט משופר לדגמי 2018.

נכון לאמצע אפריל 2018, יש עדיין מלאי של Q2 בגרסת 1.4 ל' טורבו שעדיין מוצעים עם המפרט הלא-מעודכן; עבור כלי רכב אלו, ציון הריסוק אינו תקף, ובנוסף הם מחויבים במערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1594411


הונדה HR-V – החל מ-139,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2015, מרמת 'אקזקיוטיב') 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 79%; הולכי רגל 72%; מערכות בטיחות 71%

דירוג הבטיחות הגבוה של הונדה HR-V אינו תקף בישראל, מאחר ומדובר במפרט אביזרי בטיחות שאינו תואם את המפרט עמו נבחן הדגם במבחני הריסוק. המפרט גם לא כולל את כל מערכות ההתרעה הנדרשות על פי חוק, כך שנדרשת השלמה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

יצוין כי עד לאחרונה הוצע הדגם ברמת גימור גבוהה ('אקזקיוטיב') שכללה, בין השאר, את מפרט אביזרי הבטיחות התואם את זה שהיה בדגם שנבחן במבחני הריסוק – כך שרק ברמת גימור זו תקפים ציוני הריסוק, ואז גם אין צורך במערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1594396


מאזדה CX-3 – החל מ-134,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב.
מערכות נוספות ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, עמעום אורות אוטומטי.
מבחן בטיחות (2015) 4 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 79%; הולכי רגל 84%; מערכות בטיחות 64%

דירוג הבטיחות של מאזדה CX-3 איננו מהגבוהים, אולם בישראל מוצע הדגם עם מפרט בטיחות תקני מועשר ביחס למפרט עמו נבחן הדגם במבחני הריסוק. בשל חוסר במערכת התרעה על אי שמירת מרחק, נדרשת השלמה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1594397


סיאט ארונה – החל מ-110,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית.
מערכות נוספות ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור.
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 80%; הולכי רגל 77%; מערכות בטיחות 60%

רשמית, סיאט ארונה הוא הדגם הבטיחותי ביותר בסקירה זו, בזכות ציוני הריסוק הטובים ביותר כאן. מצד שני, מפרט מערכות הבטיחות המתקדמות צנוע יחסית, והתקנות המקומיות מאלצות התקנה של מערכת התרעה מקומית (מערכת שלא קיימת בדגם גם בחו"ל).

1594419


פיג'ו 2008 – החל מ-120,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 77%; הולכי רגל 72%; מערכות בטיחות 70%

החל מינואר 2018, מוצע פיג'ו 2008 עם מערכת בלימת חירום אוטונומית כחלק ממפרט אביזרי הבטיחות הבסיסי. יחד עם זאת, יודגש כי 2008 לא נבחן במבחני הריסוק עם מערכת זו, כך שהציון אינו רלוונטי – מה גם שמדובר במבחן במתכונת הישנה.

1594409

___________________________________________________________________

ג. דגמים ללא מערכות בטיחות במפרט התקני

ג'יפ רנגייד – החל מ-156,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות בלימת חירום אוטונומית, התרעת אי שמירת מרחק, ניטור שטחים מתים.
מבחן בטיחות (2014, תקף לרמת 'לימיטד') 5 כוכבים; מבוגרים 87%; ילדים 85%; הולכי רגל 65%; מערכות בטיחות 74%

ג'יפ רנגייד, המוצע בישראל מאז מרץ 2016, כולל אביזרי בטיחות מתקדמים רק בגרסה החזקה, המאובזרת והיקרה יותר – ויש לציין שלא רק מדובר במפרט עשיר מזה שהיה בדגם שנבחן במבחני הריסוק, אלא שברמת גימור זו גם לא נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

יחד עם זאת, הגרסה הבסיסית אינה כוללת אף לא מערכת בטיחות מתקדמת אחת, דבר המחייב התקנה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1594402


ניסאן ג'וק – החל מ-120,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות התרעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, צילום היקפי 360 מעלות.
מבחן בטיחות (2011) 5 כוכבים; מבוגרים 87%; ילדים 81%; הולכי רגל 41%; מערכות בטיחות 71%

ניסאן ג'וק, המייסד בפועל של קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים, הוא דגם ותיק מאוד – ודירוג הבטיחות שלו איננו עדכני. מאז שהחל שיווק הדגם המעודכן, במרץ 2015, רמת הגימור הגבוהה כולל גם מערכות התרעה מתקדמות, אך אלו אינן נכללות בדירוג הבטיחות של יורו NCAP. 
1594400

פיאט 500X – החל מ-123,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.
מבחן בטיחות (2015, מרמת 'פופ סטאר') 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 85%; הולכי רגל 74%; מערכות בטיחות 64%

עם השקת פיאט 500X המחודש ביוני 2017, שודרג מפרט אביזרי הבטיחות המתקדמים במרבית רמות הגימור (כולן, חוץ מהבסיסית - 'פופ'); עד אז הוצע הדגם עם מערכות בטיחות מתקדמות רק בתוספת תשלום (עבור 'חבילת בטיחות'). 

יודגש כי רק כלי רכב המצוידים במערכות הבטיחות המתקדמות זכאים לציוני הריסוק, מאחר והדגם נבחן עם מערכת התרעה על סטייה מנתיב ותיקון. כמו כן, בהימצא המערכות המוזכרות, אין צורך בהתקנת מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1594410

___________________________________________________________________

ד. דגמים ללא מערכות בטיחות

MG ZS – החל מ-100,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2017) 3 כוכבים; מבוגרים 71%; ילדים 51%; הולכי רגל 59%; מערכות בטיחות 29%

MG ZS, שהושק בישראל באמצע אפירל 2018, לא רק שאינו מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות, אלא גם סובל מציוני ריסוק נמוכים במיוחד.

1594403


אופל מוקה – החל מ-133,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 96%; ילדים 90%; הולכי רגל 67%; מערכות בטיחות 100%

אופל מוקה הוותיק מוצע, בגרסתו המעודכנת (2016), עם מערכות בטיחות מתקדמות – אולם אף אחת מהן לא מוצעת בישראל, למרות המחיר הגבוה יחסית. ציוני הריסוק המרשימים, בכל אופן, מתייחסים לדגם מלפני העדכון, ולא כוללים את מערכות הבטיחות המתקדמות – מה גם שציונים אלו ניתנו לפי התקן הישן והפחות-מחמיר.

1594407


דאצ'יה סנדרו סטפוואי – החל מ-76,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2013) 4 כוכבים; מבוגרים 80%; ילדים 79%; הולכי רגל 57%; מערכות בטיחות 55%

גרסת הפנאי של מכונית הסופרמיני, דאצ'יה סנדרו, הציגה רמת בטיחות סבירה לשעתה, אולם מדובר בציונים שתקפים למבחני הריסוק שנערכו בתקן הישן והפחות-מחמיר.

1594404


יונדאי i20 קרוס – החל מ-110,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2015, לא תקף בישראל) 4 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 73%; הולכי רגל 79%; מערכות בטיחות 64%

גרסת פנאי למכונית הסופרמיני, יונדאי i20. כמו הגרסה ה'רגילה', גם גרסת קרוס המוצעת בישראל אינה זכאית לדירוג הבטיחות – זאת מאחר ו-i20 נבחנה עם מערכת התרעת סטייה מנתיב מקורית, שאינה מוצעת אצלנו.

1594405


סאנגיונג טיבולי – החל מ-120,000 שקל (מעודכן)
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2016) 3 כוכבים; מבוגרים 74%; ילדים 62%; הולכי רגל 55%; מערכות בטיחות 25%

סאנגיונג טיבולי זכאי לדירוג בטיחות נמוך יחסית, לפי הפורמט העדכני והמחמיר. יחד עם זאת, יש לציין כי החל מ-2018 מוצע הדגם באופן תקני – באירופה, בכל אופן – עם מערכת בלימת חירום אוטונומית, ודירוג הבטיחות שלו עודכן ל-4 כוכבים.
 
מהיבואנית, טלקאר, נמסר כי XLV יוצע עם בלימת חירום אוטונומית במהלך השבועות הקרובים, בעוד שטיבולי ה'רגיל' ייקבל את מערכת זו במהלך הרבעון השלישי של השנה.

1594414


סוזוקי איגניס – החל מ-77,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2016, ללא 'חבילת בטיחות') 3 כוכבים; מבוגרים 79%; ילדים 79%; הולכי רגל 67%; מערכות בטיחות 25%

סוזוקי איגניס, רכב הפנאי-מיני היחיד בישראל מוצע בישראל ללא מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות – למרות שכאלו מוצעות עם הדגם בחו"ל. עם 'חבילת הבטיחות', הכוללת מערכת בלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב, דירוג הבטיחות של איגניס עולה ל-5 כוכבים.

1594412


סוזוקי ג'ימני – החל מ-105,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות טרם נבחן.

סוזוקי ג'ימני, המיוצר כבר 20 שנה, מעולם לא נבחן במבחני הריסוק. על מערכות בטיחות מתקדמות כמובן שאין מה לדבר.

1594415


סוזוקי קרוסאובר – החל מ-110,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 92%; ילדים 80%; הולכי רגל 72%; מערכות בטיחות 81%

למרות שבגרסתו המחודשת (2017) מוצע סוזוקי קרוסאובר גם עם מערכת בלימת חירום אוטונומית, בישראל הדגם מוצע ללא מערכת זו. לצד זאת יוזכר כי מערכת זו אינה נבדקה במבחן הריסוק של הדגם, מאחר והמבחן בוצע ב-2013 (מה גם שמדובר במבחן במתכונת הישנה והפחות מחמירה).

1594408


סוזוקי ויטארה – החל מ-125,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2015, לא תקף בישראל) 5 כוכבים; מבוגרים 89%; ילדים 85%; הולכי רגל 76%; מערכות בטיחות 75%

בדומה לשאר דגמי סוזוקי בישראל, גם סוזוקי ויטארה מוצע ללא מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות כלל – למרות שכאלו מוצעות בחו"ל. במקרה של ויטארה, שנבחן עם מערכת בלימת חירום אוטונומית, דירוג הבטיחות אינו תקף לישראל.

1594413


סיטרואן קקטוס – החל מ-89,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2014) 4 כוכבים; מבוגרים 82%; ילדים 79%; הולכי רגל 80%; מערכות בטיחות 56%

הדגם הנוכחי של סיטרואן קקטוס לא מוצע כלל עם מערכות בטיחות מתקדמות – אולם הדגם המעודכן, שיוצע בישראל בתחילת 2019, כן יוצע עם מערכות כאלו. בכל אופן, דירוג הבטיחות של הדגם הנוכחי מבוסס על שיטת הבחינה הישנה והפחות מחמירה.

1594398

קיה סול – החל מ-125,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2014) 4 כוכבים; מבוגרים 75%; ילדים 82%; הולכי רגל 59%; מערכות בטיחות 56%

קיה סול הוותיק כלל אינו מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות, גם בחו"ל. כמו כן, דירוג הבטיחות שלו מבוסס על תקן הבחינה הישן והפחות מחמיר.

1594401


רנו קפ'צור – החל מ-100,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 79%; הולכי רגל 61%; מערכות בטיחות 81%

רנו קפצ'ור הוותיק מוצע רק עם מערכת לניטור שטחים מתים – אך מערכת זו אינה מוצעת בישראל, וגם אינה נלקחת בחשבון במבחני הריסוק. בכל אופן, ציוני הריסוק של קפצ'ור מבוססים על תקן הבחינה הישן והפחות מחמיר.

1594418


שברולט טראקס – החל מ-123,000 שקל
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2013) 4 כוכבים; מבוגרים 80%; ילדים 79%; הולכי רגל 57%; מערכות בטיחות 55%

שברולט טראקס הוותיק מוצע עם מערכות לניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור – אך אלו אינן מוצעות בישראל, וגם אינן נלקחות בחשבון במבחני הריסוק. בכל אופן, ציוני הריסוק של טראקס מבוססים על תקן הבחינה הישן והפחות מחמיר.

1594416

___________________________________________________________________

דגמים שעתידים להגיע בחודשים הקרובים; מפרטי אבזור הבטיחות לא ידועים בשלב זה

סיטרואן C3 איירקרוס (השקה מקומית – מאי)
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 96%; ילדים 85%; הולכי רגל 76%; מערכות בטיחות 59%

דגם חדש. סיטרואן C3 איירקרוס זכאי לדירוג הבטיחות המרבי, בתנאי שישנה מערכת התרעת סטייה מנתיב ומגביל מהירות על בסיס זיהוי שלטי מהירות. 

1594395


פורד פיאסטה אקטיב (השקה מקומית – יוני/יולי)
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 87%; ילדים 84%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 60%

גרסת פנאי על בסיס פורד פיאסטה. בדומה לפיאסטה ה'רגילה', גם גרסת אקטיב – אם תוצע בישראל – תהיה זכאית לדירוג הבטיחות המרבי, בתנאי שישנה מערכת התרעת סטייה מנתיב ותיקון.

1594399


קיה סטוניק (השקה מקומית – טרם נמסר)
מבחן בטיחות (2017, בלי/עם 'חבילת בטיחות') 3 כוכבים/5 כוכבים; מבוגרים 93%/85%; ילדים 84%; הולכי רגל 71%/62%; מערכות בטיחות 59%/25%

דגם חדש. קיה סטוניק זכאי לדירוג הבטיחות המרבי, בתנאי שישנה מערכת בלימה אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב. ללא מערכות הבטיחות המתקדמות, זכאי הדגם לציון נמוך של שלושה כוכבים בלבד. 

1594417