טויוטה הכריזה היום (חמישי) על טויוטה יאריס קרוס, רכב פנאי קטן (B-SUV) וראשון מסוגו בהיצע דגמי החברה. דגם זה הוכרז 26 שנים אחרי רכב הפנאי הראשון, ראב4, ו-4 שנים אחרי הדגם הקומפקטי הקטן יותר, C-HR, והוא פונה לקטגוריית הרכב הצומחת ביותר באירופה. 

טויוטה הייתה אמורה להשיק את הדגם החדש בתערוכת ז'נבה שבוטלה, ובכל מקרה שיווקו יחל ב-2021. דגם זה, כפי שמכריז שמו, חולק אותו בסיס כמו טויוטה יאריס החדשה (שטרם הגיעה לארץ) – הגרסה הקטנה (GA-B) של הפלטפורמה הגמישה TNGA.

טויוטה יאריס קרוס 2021 החדש: רכב פנאי קטן חדש
צילום: טויוטה

טויוטה מציינת כי דגם זה תוכנן עבור אירופה, ומיוצר בצרפת לצד היאריס החדשה. החברה מצפה למכירת 150,000 כלי רכב בשנה באירופה (8% משוק רכבי הפנאי הקטנים שם, כ-1.9 מיליון יחידות), לאחר שיגיע לאולמות התצוגה בתחילת 2021. ביחד עם יאריס GR, אמורים שלושת הדגמים האלה לתפוס שליש ממכירות טויוטה באירופה. יאריס קרוס צפוי להגיע גם לישראל בתחילת 2021. 

אופי קשוח 
טויוטה מציינת כי הדגם החדש משלב את היכולות האורבניות והדינמיות של היאריס ואת הנדרש מרכב פנאי, כפי שמוצא ביטוי באופי הקשוח יותר של ראב4, ולפי העיצוב נראה כי הצליחו בכך; בנוסף, לקרוס גם הנעה כפולה בגרסה ההיברידית (ראו בהמשך).

טויוטה יאריס קרוס 2021 החדש: רכב פנאי קטן חדש
צילום: טויוטה

הדגם החדש דומה הרבה יותר לראב4 מאשר ל-C-HR, ולהדגשת ייעודו כרכב פנאי בולטות בו רצועות מגן שחורות סביב הרכב, כולל בבתי הגלגלים הגדולים היכולים לאכלס גם חישוקי "18, ואלה יוצעו כאופציה. "מילות המפתח מתחילת העבודה על העיצוב היו 'מינימליסטי' ו'קשוח'" אומר לאנס סקוט, שעומד בראש מרכז העיצוב של טויוטה בניס, צרפת. 

הרכב החדש לא רק חולק בסיס עם היאריס החדשה, אלא גם בסיס הגלגלים זהה, וזה עומד על 256 ס"מ. עם זאת, הוא גדול מהיאריס – ארוך ממנה ב-24 ס"מ ל-418 ס"מ (רוב התוספת, 18 ס"מ, מאחור); רחב ב-2 ס"מ ל-176.5 ס"מ; גבוה ב-9 ס"מ ל-156 ס"מ; מרווח הגחון גדול ב-3 ס"מ. בהשוואה ל-C-HR, יאריס קרוס קצר ב-12 ס"מ וגבוה ממנו ב-1 ס"מ. 

טויוטה יאריס קרוס 2021 החדש: רכב פנאי קטן חדש
צילום: טויוטה

סביבת הנהג דומה לזו שביאריס, וכוללת צג מולטימדיה גבוה במרכז ותאורת אווירה, ולפי טויוטה, תנוחת הנהיגה הגבוהה לא תשאיר ספק כי מדובר ברכב פנאי.

אנשי טויוטה מדגישים את הפן השימושי ביאריס קרוס החדש, ומציינים כי לדגם מושב אחורי מפוצל לשלושה חלקים, רצפה כפולה בתא המטען, חגורות לקשירת מטען ואפשרות לתפעול חשמלי לדלת תא המטען, כולל חיווי רגל.

טויוטה יאריס קרוס 2021 החדש: רכב פנאי קטן חדש
צילום: טויוטה

כוח היברידי, הנעה כפולה 
יאריס קרוס החדש מושק עם מערך היברידי מהדור הרביעי של טויוטה. כמו ביאריס מדובר במנוע 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר הפועל במחזור אטקינסון וחולק טכנולוגיה עם מנועי ה-2.0 ליטר וה-2.5 ליטר החדשים. למנוע החשמלי הספק של 80 כ"ס, ההספק המשולב הוא 116 כ"ס, ונתון המומנט של מנוע הבנזין עומד על 12.2 קג"מ. הסוללות הן מסוג ליתיום יון. בטויוטה טוענים לרמת זיהום אוויר נמוכה משמעותית מאשר במתחרים דומים. הדגם יוצע גם עם מנועי בנזין רגילים.

טויוטה יאריס קרוס 2021 החדש: רכב פנאי קטן חדש
צילום: טויוטה

הגרסה ההיברידית מציעה, ובאופן שהוא נדיר בקטגוריה זו, הנעה כפולה. המערכת, הנקראת AWD-i, מבוססת על הנעה חשמלית לגלגלים האחוריים, והמומנט שהיא מפנה אליהם משתנה לפי תנאי האחיזה. הנעה זו, יחד עם מרווח הגחון המשופר, אמורים לאפשר ליאריס קרוס להרחיב את מעטפת השימוש שלו מעבר לכביש. טויוטה יאריס קרוס צפוי להגיע לישראל בסוף שנת 2020.

טויוטה יאריס קרוס 2021 החדש: רכב פנאי קטן חדש
צילום: טויוטה