לא מזמן פרסמנו סקירה על דגמים עם 8 מקומות ישיבה. בחרנו להתחיל דווקא מהקטגוריה הקטנה יותר בכל הקשור למספר האפשרויות. מושב אחד פחות – ומספר הדגמים וההיצע גדולים בהרבה.

ציינו בסקירה הקודמת כי ישראל היא המדינה בעלת שיעור הילודה הגבוה ביותר מבין מדינות החברות ב-OECD, עם ממוצע של 3.1 ילדים לכל אם, לעומת 2.1 ילדים בשאר המדינות החברות בארגון. המשמעות היא שחלק נכבד מהאוכלוסייה זקוק לרכב בן יותר מחמישה מקומות ישיבה - בין אם יש יותר משלושה ילדים במשפחה, או בין אם נדרשים להסיע עוד חבר או רוב משפחה באופן תדיר (לטיולים למשל). הפתרון הנפוץ, לכן, הוא רכב בעל שבעה מקומות ישיבה.

רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים
צילום: מערכת אוטו

דגמים בעלי שבעה מקומות מוצעים בישראל מזה שנים רבות, ונמכרים בהיקפים גדולים יחסית. מצד שני, עבור רכב שבעה מקומות חדש יש להכין כ-170,000 שקלים - הדגם הזול ביותר שניתן לרכוש כרגע בישראל זהו סיטרואן C4 ספייסטורר (וגם זה לא לעוד הרבה זמן) במחיר של 169,000 שקלים, או אופל קומבו המסחרי, שישאיר לכם ביד עודף של 1000 שקלים בהשוואה לפיקאסו. בכל מקרה, 170,000 שקלים הם הרבה מאוד כסף, לא כולם יכולים או רוצים לשלם סכום כסף כזה.

גיבורי הסקירה

לאור הבעיה, מצאנו פתרון - סקירה המרכזת דגמי 7 מקומות מומלצים, עד 70,000 שקלים - עם סטייה של עד 10%. הסיבה לסכום הזה נובעת מניסיוננו בשירות הייעוץ - חלק גדול מהקהל שמדבר איתנו מגיע עם סכום נזיל בטווח של 50,000-70,000 שקלים, ולכן החלטנו לדבוק בסכום זה. מבחינת מספר הדגמים - היינו שמחים להכניס יותר, אבל ישנם מעט דגמים ראויים בתקציב הנתון. המחירים המופיעים בסקירה מבוססים על מחירי השוק בפועל.

הדגמים שהכנסנו לרשימה משלבים רמת בטיחות ראויה לזמנם, רמת עמידות (אמינות) גבוהה יחסית והיקף תפוצה סביר. חשוב להזכיר מראש כי מרבית הדגמים ברשימה בנויים כך שהשורה השלישית (מושבים 6-7) יאכלסו בדרך כלל נוסעים בוגרים לנסיעה קצרה, או ילדים לנסיעות יותר ארוכות. בכל מקרה, ברוב הדגמים לא נשאר מקום למטען - כך שבטיולים ארוכים יהיה צורך במנשא נלווה (ע"ב וו גרירה) או צ'ימיגג.

רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים
צילום: מערכת אוטו

הדגמים בסקירה מסודרים לפי סדר מחירים עולה. המחירים הינם המחירים ההתחלתיים של כל הדגם, ולא של הגרסה המומלצת.

**********************************************************************************************

קרייזלר גרנד וויאג'ר
טווח שנתונים 2009-2017
מחיר התחלתי (בפועל) כ-30,000 שקלים לדגמי 2008-2009
גרסה מומלצת בתקציב דגם מחודש, מ-2012 ואילך (מנוע 3.6 ליטר), מכ-55,000 שקלים
בטיחות 4 כוכבים (2011; נבחן כלנצ'יה וויאג'ר)
דגשים קרייזלר גרנד וויאג'ר, למרות גודלו, אינו מציע סידור אידאלי לשבעה. הסיבה היא שהמושב השביעי נמצא בשורה השלישית, הממוקמת בין בתי הגלגלים - מה שהופך אותה ללא נוחה לשלושה, גם לילדים.

מצד שני, המרחב לשישה נהדר (כולל מושבי קפטן במרכז חלל הנוסעים), תא המטען ענק גם כשכל שלוש שורות המושבים בשימוש - והכניסה לחלל תא הנוסעים נעשית באמצעות שתי דלתות הזזה (בהפעלה חשמלית, בחלק מרמות הגימור).

רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים
צילום: מערכת אוטו

גרנד וויאג'ר מומלץ על-ידינו במהדורה המחודשת שלו (מ-2012). לצד שיפור מהותי באיכות הייצור בסביבת הנהג, הותקן בין היתר מנוע חדש (3.6 ליטר) שהתגלה כביצועיסט ולאורך השנים גם אמין ועמיד, במקום מנוע ה-3.8 ליטר הישן והעצל. תיבת ההילוכים נותרה כשהייתה (פלנטרית, 6 הילוכים, מתוצרת קרייזלר) ומחייבת תשומת לב (ראו בהמשך). צריכת הדלק גבוהה יחסית (7.5 ק"מ לליטר) אבל סבירה לרכב עם מנוע וביצועים כאלו.

קרייזלר וויאג'ר: מבחן דרכים

שלושה דגשים שכדאי לשים לב אליהם - 1. בכלי רכב רבים הוחלפה תיבת ההילוכים, או עברה לכל הפחות שיפוץ. הסיבה - מדובר בתיבת הילוכים (6 הילוכים, גם לפני מתיחת הפנים) המחייבת החלפת שמן תקופתית ושימוש בשמן מקורי של "מופאר" (חברת חלקי החילוף של ג'יפ-קרייזלר; שמן מסוג ATF+4 מסוג 9602) שאינו נפוץ באופן יחסי; כל סטייה מהתקן המוגדר תגרור פעולה לקויה של תיבת ההילוכים (בדרך כלל חבטות בהעברת ההילוכים, או היתקעות של התיבה בהילוך שני) עד כדי צורך בהחלפתה. מצד שני, אם הוחלף שמן כראוי (בזמן, לפי תקן) זה בסדר גמור.

2. בכלי רכב רבים הותקנה מערכת גז, כך שיש לוודא את תקינות המערכת וטיב ההתקנה (קידוחים בתא המנוע, חיווט חשמל תקין). 3. כלי רכב רבים שימשו כרכבי נכים; יש רכבים שמותאמים להסעת נכים, יש כאלו שמתאימים לנהיגת נכים. ניתן לעשות הסבה למבנה רגיל רק בחלק מהמקרים.

רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים
צילום: מערכת אוטו

סיטרואן C4 פיקאסו (ספייסטורר)
טווח שנתונים 2014-2022
מחיר התחלתי (בפועל) כ-45,000 שקלים ל-2015
גרסה מומלצת בתקציב טורבו-בנזין 1.6 ליטר, 'אקסקלוסיב', 2016-2017
בטיחות 5 כוכבי ריסוק (2013), אפשרות למערכות בטיחות מתקדמות
דגשים הדור השני של סיטרואן C4 פיקאסו/גרנד פיקאסו מוכיח, לאורך שנות שיווקו, עמידות כוללת מרשימה - כך עולה ממדריך היד השנייה שערכנו על הדגם. הגרסה הנפוצה ביותר היא גם המומלצת ביותר - זו עם מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר (165 כ"ס).

סיטרואן C4 גרנד-פיקאסו (טורבו-בנזין): מבחן דרכים

גרסת 1.2 ליטר טורבו-בנזין - הגרסה העיקרית של הדגם מ-2019 - מומלצת פחות, אלא אם אתם מוכנים להשקיע יותר תשומת לב מהרגיל ברכב שלכם - ובכל מקרה בתנאי שמצאתם רכב שמור בקפידה.

גרסאות הדיזל נפוצות גם כן ונהנות מעמידות טובה ביותר, אך כמו כל רכב בעל מנוע דיזל מודרני - הן מתאימות למי שעיקר הנסועה שלהם בין-עירוני. 

C4 גרנד פיקאסו (שמ-2018 שונה שמו לספייסטורר) בגרסת שבעה מקומות, הוצע בשתי רמות גימור. המומלצת היא רמת הגימור 'אקסקלוסיב', המוצעת עם מערכות בטיחות מתקדמות (עוד מ-2014). 

רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים
צילום: תומר פדר

רנו גרנד סניק
טווח שנתונים 2010-2017
מחיר התחלתי (בפועל) כ-40,000 שקלים
גרסה מומלצת בתקציב דיזל 1.5 ליטר, 2016-2017
בטיחות 5 כוכבים (2009), אין מערכות בטיחות מתקדמות
דגשים רנו גרנד סניק מוצע בישראל, בדור השלישי שלו (בסך הכל דור אחד לאחור ביחס לדגם המשווק כיום) מ-2010. השורה השלישית בו מיועדת לילדים בלבד ובגילאים חד-ספרתיים.

בשנים הראשונות (ועד 2014) הוצע הדגם עם מערכת הנעה יפנית - מנוע בנזין 2.0 ליטר ותיבה רציפה (של חברת ג'טקו) המשרתים גם את ניסאן קשקאי של אותם שנים. המנוע אמין ועמיד, אך תיבת ההילוכים היא החלק החלש בסיפור - גם משפיעה מהותית על צריכת הדלק (יותר מהרגיל, עד כדי 7.5 ק"מ לליטר) וגם עלולה להצריך תחזוקה יקרה יחסית (החלפת שמנים יקרים ובמרכזי שירות מורשי-יבואן/מומחים בלבד; בגילאים מתקדמים ייתכן צורך בשיפוץ או בהחלפת התמסורת, במחיר לא זול).

רנו סניק דיזל: מבחן דרכים

מ-2013 מוצעת הגרסה המומלצת יותר על-ידינו - זו עם מנוע דיזל 1.5 ליטר הוותיק (K9K) עם תיבה דו-מצמדית (6 הילוכים, של גטרג). גם כאן מדובר בתיבה שמצריכה הקפדה על תחזוקה (כיוון או החלפת מצמדים, מוח גיר - תלוי מה היה תוואי הנסיעה העיקרי של הרכב וכיצד תוחזק ע"י הבעלים הקודמים), אך המנוע בפני עצמו עמיד ואמין מאוד. צריכת הדלק שמדדנו במבחן הייתה כ-15 ק"מ לליטר, מרשים ביותר.

קחו בחשבון החלפת רצועת טיימינג פעם בחמש שנים/120,000 ק"מ בעלות לא זולה, עם המלצה להחליף באותו הזמן גם רצועת מנוע ומשאבת מים בעלות כוללת של כ-5000 שקלים.

רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים
צילום: מערכת אוטו

שברולט טראוורס
טווח שנתונים 2009-2017
מחיר התחלתי (בפועל) 50,000 שקלים
גרסה מומלצת בתקציב דגם מחודש, מאמצע 2013 ואילך (רמת גימור LT).
בטיחות לא נבחן במבחני הריסוק האירופיים; מערכת בטיחות מתקדמות ב-LTZ בלבד (מאמצע 2013)
דגשים שברולט טראוורס הופיע כבר בסקירה של הדגמים בעלי 8 מקומות ישיבה. עם זאת, מחירו הנגיש יחסית עושה אותו רלוונטי גם כאן, בתנאי שאתם נוסעים מעט (מפאת צריכת הדלק הגבוהה). פרט לעניין הדלק, מדובר בדגם מוצלח - במיוחד בכל הקשור להולכת נוסעים ומטענם - ועוד עם תמחור ראוי.

שברולט טראוורס (מתיחת פנים): מבחן דרכים

בסקירה שערכנו, שהתפרסמה לראשונה בגיליון אוטו 435 החודש (מאי 2022) מצאנו כי טראוורס נחשב לרכב אמין ועמיד - אבל כזה שעלול להכאיב בכיס במידה ולא מטפלים בו בזמן.

בתקציב שלנו נכנסים הדגמים הראשונים מ-2013, מרמת הגימור LT - אז רמת הגימור הבסיסית, ואשר חצי שנה מאוחר יותר הפכה לרמת הגימור האמצעית. שימו לב שרמת הגימור LT בגרסת 4x4 כוללת אבזור רב יותר, לצד אפשרות למבנה של שבעה מקומות (עם מושבי קפטן מושקעים בשורה השנייה, במקום ספסל).

מערכות בטיחות מתקדמות (ללא בלימה אוטונומית) מוצעות רק ברמת הגימור LTZ הנדירה, מאמצע 2013, החורגת באופן משמעותי מהתקציב שהוגדר. 

רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים
צילום: מערכת אוטו

קיה קארנס
טווח שנתונים 2013-2019
מחיר התחלתי (בפועל) כ-50,000 שקלים
גרסה מומלצת בתקציב דיזל 1.6 ליטר, 2017
בטיחות 5 כוכבים (2013), אין מערכות בטיחות מתקדמות
דגשים קיה קארנס הוא מהדגמים היותר קטנים מסוגו, והשורה השלישית שלו תתאים בעיקר לילדים - וגם זה לנסעות קצרות יחסית. עם זאת, קארנס נכנס לרשימה בזכות גרסת הדיזל שלו, שהוצעה מאמצע 2017 - אנחנו לא מכירים הרבה דגמי 7 מקומות שצורכים 15-16 ק"מ לליטר.

קיה קארנס - מבחן דרכים (1.7 ל' דיזל)

אהבנו גם את פתחי האוורור למושב האחורי (שורה שנייה) והעובדה שכל מושב שם הוא בנפרד. קחו בחשבון שכמו ברנו סניק, גם בקארנס דיזל יש תיבה דו-מצמדית (7 הילוכים) הסובלת מבלאי גבוה יחסית (מצמדים - כיוון/לימוד/החלפה) - אך כזה שהולך ופוחת ככל שתוואי הנסיעה הוא יותר בין-עירוני.

כדאי לקחת בחשבון שיש סיכוי גם למצוא את קארנס בגרסת בנזין 2.0 ליטר עם תיבה אוטומטית פלנטרית ("רגילה") עם 6 הילוכים - מערכת הנעה שגרתית וממוצעת לחלוטין, סבירה בביצועיה ובצריכת הדלק שלה.

רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים
צילום: אילן קליין

קיה סורנטו
טווח שנתונים 2010-2015
מחיר התחלתי (בפועל) כ-55,000 שקלים ל-2010
גרסה מומלצת בתקציב דגם מחודש, 2013 (גרסת 2.4 ליטר, הנעה קדמית, 'אורבן')
בטיחות 5 כוכבים (2009); ללא מערכות בטיחות מתקדמות
דגשים קיה סורנטו, בדור השני שלו, הפך לקרוסאובר - והחסיר את יכולת השטח של הדור הראשון. מצד שני, מערכות ההנעה, היכולת הדינמית והבטיחות הפסיבית עדיפות ביחס לאלו של הדור היוצא, והכי חשוב - בדור הזה היו, לראשונה, שבעה מקומות ישיבה. עוד יותר חשוב - יש פתחי אוורור גם ליושבי השורה השנייה וגם ליושבי השורה השלישית.

רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים
צילום: מערכת אוטו

כדאי לדעת שמסוף 2012 מוצע בישראל סורנטו מחודש. בשונה ממתיחות פנים "רגילות", בסורנטו המחודש בוצעו שינויים משמעותיים בתכנון המתלים ובמערכות ההנעה - בין היתר מנוע 2.4 במבנה שונה, עם מערכת הזרקה ישירה במקום הזרקת סעפת - והן מבצעות טוב בהרבה ביחס לאלו של הדגם מלפני מתיחת הפנים. 

קיה סורנטו החדש: מבחן דרכים

בזמנו טען היצרן לשינויים גם בתכנון הרצפה, כך ששורות שתיים ושלוש מרווחות ביחס לאלו של הדגם מלפני מתיחת הפנים; הפער אינו מורגש בפועל, ובשני המקרים המרחב שם יספיק לילדים קטנים, עד גובה מטר וחצי. פחות אהבנו את העובדה שהכניסה לשורה האחורית מתבצעת רק מצד ימין של הרכב.

שימו לב כי מחירי סורנטו בשוק היד השנייה גבוהים באופן מוגזם, ביחס לערכו במחירון לוי יצחק (החשוב לצרכי ביטוח) בכ-25%-30%. לטעמנו, אין לכך הצדקה. סורנטו רלוונטי למי שמצא עסקה במחיר קרוב לערך המופיע במחירון (החל מ-60,000 שקלים לשנת 2014) או למי שחייב את המיניוואן שלו בהופעה של רכב פנאי. 

רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים
צילום: מערכת אוטו

מיצובישי אאוטלנדר
טווח שנתונים 2013-2021
מחיר התחלתי (בפועל) כ-70,000 שקלים (גרסת 2.0 ליטר, הנעה קדמית, רמת גימור 'אינסטייל')
גרסה מומלצת 2.0 ליטר, הנעה קדמית, 'אינסטייל'
בטיחות 5 כוכבים (2012)
דגשים מיצובישי אאוטלנדר הפך לאחד הדגמים הפופולריים ביותר בישראל בזכות השילוש הקדוש פנאי-יפני-שבעה מקומות. העובדה שכחדש היה אאוטלנדר הזול מסוגו, תרמה אף היא לפופולריות הרבה. האמת היא שהמרחב בשורה השלישית באאוטלנדר מפתיע לטובה - בין היתר בזכות הספסל האמצעי הנע על מסילה. 

מיצובישי אאוטלנדר: מבחן דרכים

מצד שני, כמשומש, אאוטלנדר סובל ממחירים גבוהים למדי (הנובעת משמירת ערך מצוינת) מבלי שיש לו ערך מוסף אמיתי; הנחמה במובן הזה היא שהמחירים בפועל דומים לערך הדגם המופיעים במחירון לוי יצחק. 

מי שבכל זאת מעוניינים באאוטלנדר ויש להם תקציב גדול מכפי שהגדרנו, כדאי לדעת כי אאוטלנדר הוצע במגוון גדול יחסית של גרסאות ורמות גימור, עם פרט חשוב - בחלקן היו מערכות בטיחות מתקדמות, עוד בשלב מוקדם יחסית. לראשונה הוצעו המערכות (בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית) רק בגרסת דיזל (רמת גימור 'לימיטד') ב-2013; מאוחר יותר (דגם מחודש, אוגוסט 2015) הוצעו המערכות גם ברמות גימור נמוכות יותר, אבל בגרסאות 4x4 בלבד; מתחילת 2017 הוצעו המערכות גם ברמת הגימור "פרימיום" עם הנעה קדמית; מתחילת 2018 הפכו המערכות לחלק מהמפרט התקני.

רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים
צילום: רוני נאק