עם סיום 2021 עולה כי סך המסירות בישראל הגיע ל-289,281 כלי רכב, כך נמסר מאיגוד יבואני הרכב. זהו נתון שיא לשוק הרכב בישראל, הגם שלמרות הסימנים שהיו לא עבר נקודות ציון סמליות כגון 300,000 יחידות.

נתון זה גבוה מזה של שנת השיא ב-2016 (ב-1%; נתון של 286,281 יחידות), ב-6.2% מאשר הנתון הממוצע של 4 השנים 2016-2019 (ממוצע של 272,230 יחידות; השנים ללא קורונה), ב-34% מזה של 2020 ('שנת הקורונה'). כזכור, אותה שנה הסתיימה בירידה של 15.5% ביחס לקודמתה (214,544 יח').

מסירות דצמבר, באופן מסורתי פחות מאשר בחודשים אחרים, היו נמוכות במיוחד (6112 יחידות) גם בגלל בעיות הספקה של מכוניות חדשות, עניין שהחריף בחודשים האחרונים של השנה ("משבר השבבים", לא רק).

1640037
צילום: מערכת אוטו

מותגים, כיוונים
עם סיכום השנה עולה כי שלושה מותגים שלטו באופן בולט במיוחד בשוק הרכב:  יונדאי, עם למעלה מ-43,000 יחידות; טויוטה עם קצת יותר מ-40,000 יחידות; קיה, קרובה מאוד ל-40,000 יחידות. שלושת המותגים הראשונים אחראים ל-42.8% מכלל השוק. יונדאי מסרה יותר מכוניות בשנה אחת מאשר כל מותג אחר עד כה.

שניים מהם, מאותו בית של יונדאי-קיה הקוריאני, אחראים ל-28.7% מסך המסירות. עוד יצוין כי המותג השלישי, קיה, מסר יותר מאשר פי 2 מזה הרביעי (סקודה), והמותגים במקום 4 ו-5 (סקודה, מאזדה) מסרו יחד פחות מזה שבמקום השלישי. כל אלה יוצרים דומיננטיות ייחודית של יצרן קוריאני אחד, דבר המוצא ביטוי גם בנתון הבא: דגמי יונדאי-קיה נמכרו במספר גדול מזה של כלל המכירות של המותגים במקומות 4-9 גם יחד(!).

1647724
צילום: קיה

טויוטה מסרה 2363 יחידות בדצמבר – כ-40% מכלל המסירות בחודש זה, פי 2.5 מהבאה אחריה (טסלה), ונתון זה החזיר אותה למקום השני על-חשבון קיה שעברה אותה בחודש הקודם, העביר אותה את רף ה-40,000 יחידות.

יונדאי הראשונה גדלה פחות מאשר כלל השוק, השתיים אחריה בשיעור גבוה יותר. מבין עשרים המותגים הראשונים בולטים, לפי סדר הגידול שלהם (ומעל 40%): ב.מ.וו, מאזדה, קיה, ניסאן, סובארו, טויוטה. עוד יצוין כי סיאט שלא גדלה בהרבה, וכך-גם סקודה, המשיכו השנה מגמה חיובית שהייתה כבר בשנה הקודמת והיו יחידות עם נתון זה.

מנגד, פולקסווגן היא היחידה בקבוצה זו שמסרה פחות מכוניות מאשר בשנה שעברה, מיצובישי שמרה על אותו היקף. רנו גדלה בשיעור נמוך ביותר.

1642132
צילום: עמית אגרונוב

עניין משמעותי אחר הוא הכניסה של טסלה לישראל. טסלה החלה לפעול כאן מאז מרץ, מסרה יחידות של דגם אחד בלבד – מודל 3 – בשבעה גלים, וסיימה את השנה עם 6299 יחידות של רכב כל-חשמלי, שמחירו הנומינלי אינו נמוך. מעבר לבאז, ובהמשך לפעילות של MG ב-2020 – טסלה היא שהוציאה את הרכב החשמלי לדרכו בישראל. ברצינות. טסלה לבדה מכרה השנה למעלה מפי 4 מאשר כל מכירות הרכב החשמלי ב-2020 (1501), והנתון הכולל השנה עומד על קצת יותר מ-10,000 יחידות, כך שלטסלה נתח שוק של 63%.

1642647
צילום: אודי

ב-2021 נמסרו בישראל 140,619 מכוניות נוסעים (48.6% מכלל המסירות), עם דומיננטיות מוחלטת של יונדאי (33,408 יחידות) ושל טויוטה (24,412 יחידות); 132,027 רכבי פנאי (45.7% מהשוק), עם שליטה של קיה (26,464 יח'); 11,662 כלי רכב מסחריים עד 3.5 טון (4% סה"כ) בשליטה של סיטרואן (3794 יח'); 4983 טנדרים עד משקל זה (1.7%); מיצובישי (1949 יח') ואיסוזו (1553 יח') מובילות.

מחוץ לסיכום הכולל, נמסרו השנה 3722 מוניות, כאשר עיקר המסירות של סקודה (839 יח'), מרצדס (746 יח'), טויוטה (731 יח').  

שימו לב: סיכום מפורט לפי סגמנטים, דגמים, ציון מגמות, יובא בהמשך בכתבה נפרדת.
מסירות ינואר-דצמבר 2021, עשרים המותגים המובילים


1655335


העשירייה השלישית
אלה המסירות של עשרת המותגים במקומות 21-30 בינואר-דצמבר 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-דצמבר 2020):

MG – סך 2955 יח' (1461); ג'יפ – 2517 יח' (1300); וולוו 2270 יח' (1739); דאצ'יה – 2255 (2052); פורד – 2219 יח' (1159); לקסוס – 1854 יח' (1482); אופל – 1705 יח' (1176); איסוזו – 1553 יח' (887); קופרה – 1140 יח' (0); פיאט – 1134 יח' (860).

כניסות ראשונות
טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית שהחלה לפעול במרץ, סיימה את השנה במקום ה-14, עם מכירות של דגם אחד בלבד לסך כולל של 6299 יחידות; שינתה, מאוד, את היקף שוק הרכב החשמלי, השפיעה מאוד על אופן קבלתו.

קופרה, המותג היוקרתי-ספורטיבי החדש של סיאט, גם הוא אינו פועל שנה מלאה, במקום ה-29, עם נתון 4-ספרתי.

ג'נסיס, מותג היוקרה של יונדאי, העלה ב-10 חודשי פעילותו 333 יחידות.

1647519
צילום: יואל פלרמן

מותגים חשמליים סיניים. שישה מותגים כאלה החלו לפעול השנה, מצטרפים לשלושה נוספים מ-2021. אייווייס – 431 יח'; ג'ילי – 163 יח'; סרס – 142 יח'; GAC – עם 8 יח'; סקייוול – 8 יח'; LEVC – עם 2 יח'. כל אלה מגיעים לסך כולל של 754 יחידות. 

מותגי יוקרה
סך המסירות של כל מותגי היוקרה בישראל הסתכם ב-21,515 יחידות (לא כולל המסחריות של מרצדס), גידול של 47.9% ביחס לשנה שעברה, כמעט פי 1.4 מאשר הגידול בכלל השוק. כיום מהווה שוק היוקרה 7.4% משוק הרכב (6.8% בשנה שעברה).

1638600
צילום: ג'יפ

אודי משמר מאז מרץ את מקומו הראשון בין מותגים אלה; מרצדס שומר על מקומו השני, אבל ב.מ.וו – עם גידול מכובד ביותר במסירות של 70.2% – מסר 13.2% יותר מכוניות נוסעים/פנאי מאשר מרצדס לאחר ניכוי המסחריות (3484 יח' מול 3077 יח'). שני המותגים הראשונים מכרו השנה יותר מאשר אשתקד, אבל הגידול שלהם נמוך בהרבה מזה של השוק בכלל, שוק היוקרה בפרט.

ג'יפ, במקום הרביעי, לאחר גידול מרשים במיוחד של 93.6% ביחס לאותה תקופה אשתקד; וולוו רשם גידול נאה, מעט נמוך מזה של כלל השוק. עוד יצוינו לנד רובר וקדילאק עם נתון גבוה מזה של כלל השוק, כמעט כמו זה של שוק היוקרה, ואלפא רומיאו שכמעט והכפילה את המסירות שלה.

1655337


עוד חמישה בהמשך
אלה המסירות של חמשת מותגי היוקרה 11-25 מבין מותגים אלה בינואר-דצמבר 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-דצמבר 2020): מיני – 503 יח' (394); ג'נסיס – 333 יח' (0); DS – סך 213 יח' (128); פורשה – 197 יח' (148); מזראטי – 54 יח' (27).

שימו לב: סיכום מפורט לפי סגמנטים, דגמים, ציון מגמות, יובא בהמשך בכתבה נפרדת.

1637110
צילום: אוהד אלגוב