תחום היוקרה לעיתים מתנהג אחרת מכלל השוק, כאשר מדובר ב'פרימיום' החוקים הם קצת אחרים, כנראה. כך למשל בתחום המשפחתיות הקומפקטיות היוקרתיות. אם נסתכל על מה שהתרחש בסגמנט כולו, דגמי פרימיום ודגמים עממיים ביחד, נראה כי הסגמנט כולו ירד השנה, ולא במעט. אולם מבט מעמיק יותר הבוחן את המתמודדות היוקרתיות בסגמנט יגלה מגמה דומה (ירידה) אך בצורה חדה וברורה הרבה יותר. כמה חדה? כלל המשפחתיות הקומפקטיות היוקרתיות בסגמנט מסרו פחות משלוש המובילות של הסגמנט בשנה הקודמת.

ומה הסיבה? קשה כמובן לדעת בבירור. אנו מעריכים שמדובר בשילוב של שני גורמים עיקריים: הנטייה הכללית להעדיף רכבי פנאי, מגמה אשר הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות. לצידה המשיכה והעניין שמייצרים כלי הרכב החשמליים: לרוב מדובר בכלים יקרים יחסית, גם כאשר מדובר במותגי רכב עממיים, ומחירם לעיתים קרוב לשל המשפחתיות הקומפקטיות היוקרתיות, מי מלמעלה ומי מלמטה. כאשר שמוסיפים את האפיל הטכנולוגי והמתקדם שיש לכלים החשמליים (מי אמר טסלה?) ההצעה של המשפחתיות, יוקרתיות ככל שיהיו, ככל הנראה פחות קורצת.

מרצדס CLA
צילום: מערכת אוטו
 

משפחתיות קומפקטיות פרימיום בישראל 2023

אודי A3 – עם 510 יח'
מרצדס CLA – עם 428 יח'
מרצדס A קלאס – 76 יח'
ב.מ.וו סדרה 1 – 69 יח'
DS 4 – עם 64 יח'
ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה – 32 יח'

אודי היא יצרנית הרכב שעיצבה את הסגמנט כפי שאנו מכירים אותו כיום, אי שם בשנות ה-90' כאשר הציגה את ה-A3 המקורית. לכן זה לא הפתיע אף אחד לראות את ההצלחה והדומיננטיות של היצרנית בסגמנט, לפחות בישראל. אלא שבשנת 2022 ה-A3 הודחה מראשות הטבלה, לראשונה מזה שנים.

מרצדס A קלאס
צילום: אלי שאולי

בכל מקרה, השנה אודי A3 חזרה למקומה ה"טבעי" בראש טבלת המסירות בסגמנט עם 510 יח' שנמסרו, עלייה של 11.5%. מרבית המסירות הן של ה-A3 במרכב ההאצ'בק כאשר 122 מתוכן הן של ה-A3 סדאן. מעניין לציין גם את הגרסאות הספורטיביות שלוקחות חלק לא קטן בעוגה: 12 יח' מגרסת S ו-20 יח' מגרסת RS האצ'בק, ובסדאן הנתונים הם 6 יח' ו-16 יח' בהתאמה.

מרצדס CLA, מובילת הסגמנט בשנת 2022, מוצאת את עצמה השנה במקום השני לאור ירידה של 24.2% במסירות ביחס לשנה הקודמת. אל הירידה הזו ניתן לצרף את הנתונים הלא מחמיאים של A קלאס אשר ירדה בכמעט 56% ביחס לשנה הקודמת. בשני המקרים ניתן לשייך את הירידה, לפחות במידה מסוימת, לתקופת המעבר לגרסאות שלאחר מתיחת הפנים.

ב.מ.וו סדרה 1
צילום: מערכת אוטו

הצלע השלישית במשולש הגרמני היא ב.מ.וו, והשנה השחקנית הבווארית הצליחה הרבה פחות: ב.מ.וו סדרה 1 מתמקמת רביעית בטבלה השנה. על פני השטח מדובר בירידה של מקום אחד בלבד ביחס לשנה קודמת, אלא שמבט מעמיק יותר יגלה כי מדובר למעשה בירידה של כמעט 76% במסירות ביחס לשנת 22' (אז נמסרו 285 יח'). גם האחות, ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה, מסרה פחות מאשר בשנה שעברה.

ה-DS 4 החדשה של המותג הצרפתי מסרה מעט יותר מאשר בשנת 2022.

מעניין לציין את קופרה לאון, המהדורה היוקרתית והמושקעת יותר של סיאט לאון. אומנם לא מדובר במשפחתית יוקרתית של ממש אלא במותג "אמצע הדרך", אבל אם הייתה נחשבת כמתמודדת לגיטימית בסגמנט היא הייתה אחת מהנמכרות שבו: 329 יח', מתוכן 62 יח' של גרסת VZ הספורטיבית.

DS 4
צילום: רונן טופלברג