חטיבת סיאט, הכוללת את מותגי סיאט וקופרה בקבוצת פולקסווגן, מסכמת את פעילותה בשנת 2023 והתוצאות חיוביות. החברה סיימה את השנה החולפת עם רווח תפעולי של יותר מ-619 מיליון יורו מתוך מחזור של 14.16 מיליארד יורו – נתונים נאים בהחלט עבור חברה שבילתה את רוב שנותיה בהפסדים. הנתונים נמסרו במסגרת מצגת למשקיעים שהעביר נשיא החברה, ויין אנטוני גריפית'.

לא כל כך מהר: סיאט כאן כדי להישאר (בינתיים)
צילום: סיאט
 

סיאט עוד לא הלכה אבל כבר חוזרת

החלק המפתיע בסיפור נוגע דווקא לסיאט עצמה. היצרנית הוותיקה תציין השנה 74 שנות פעילות והייתה אמורה לעשות זאת תחת עננה כבדה: בשנת 2023 הוכרז רשמית כי סיאט תפסיק את פעילותה כיצרנית רכב עד לסוף העשור. במסגרת התכנית סיאט תעבור להתמקד בפתרונות של תחבורה עירונית ושיתופית ואילו ההשקעות בתחום הרכב יופנו אל עבר מותג קופרה הרווחי יותר. 

אלא שהתוצאות בשנת 2023 יחד עם האטה מסוימת בביקוש לרכב חשמלי – תחום בו קופרה נבחרה לשמש ראש חץ בחטיבת סיאט – הובילו את היצרנית לשנות כיוון בחזרה. סיאט סיימה את שנת 2023 עם מסירות של 288,437 כלי רכב – עליה של 24% ביחס לשנה הקודמת. במקביל קופרה צמחה מאוד גם היא – 230,739 כלי רכב, עליה של 50.9% – אך יש לזכור כי בשלב זה המותג עדיין מוכר בעיקר דגמים עם מנועי בעירה פנימית. בסך הכל החטיבה צמחה ב-35.3% ביחס לשנה הקודמת.

סיאט איביזה
סיאט איביזה במבחן. כאן כדי להישאר | צילום: אלי שאולי

גריפית' אמר "בשנת 2023 החטיבה זינקה קדימה…מותג סיאט התאושש בצורה מרשימה". "אנחנו רוצים שמותג סיאט יחזור אל המקום אליו הוא שייך וימשיך בצמיחה הדו-ספרתית ונמשיך להשקיע במותג ובדגמיו לעוד שנים קדימה". המהלך מפתיע שכן, כאמור, סיאט הייתה אמורה לסיים את פעילותה בשנים הקרובות וללא השקעות חדשות, בוודאי שלא בתחום החשמלי שם המשאבים הופנו לקופרה. ובכל זאת, גם כאן יש חדשות "אנחנו בוחנים כיצד נוכל לגשת לעולם המחושמל גם תחת מותג סיאט, הטוב עוד לפנינו, אני מבטיח" אמר גריפית'.

בהתאם לכיוון העדכני של החטיבה, סיאט תמשיך בפעילותה גם אל מעבר לעשור הנוכחי – ובכוונה להשאירה בתמונה לעוד שנים רבות קדימה. מהלך הגיוני בהתחשב בערך המותג שהיא מביאה עמה, ואנו רק תוהים מה הוביל לסדרת ההכרזות והשינויים המהירה. בכל מקרה, היצרנית תמשיך לפעול בשנים הקרובות בתחום המוכר לה ותציע מכוניות עם מנועי בנזין חסכוניים ועם הנעה היברידית-נטענת "עד לסוף עידן מנועי הבעירה הפנימית", כך גריפית'. 

כך תציג בקרוב סיאט עדכון מקיף ללאון המשפחתית – עדכון שיכלול לא מעט שינויים עיצוביים וטכנולוגיים, כך סיאט. סיאט אטקה יזכה גם הוא למתיחת פנים נוספת ומקיפה להארכת חייו, בהמשך גם ארונה ואיביזה יעודכנו באופן מקיף.

סיאט לאון
הלאון תקבל עדכון מקיף | צילום: יואל פלרמן
 

קופרה מדברת אמריקאית

בתוך כך ממשיכה החטיבה בתכנית החדירה שלה לשוק הצפון אמריקאי, ועם כל הכבוד לסיאט המטלה הוטלה על המותג הצעיר והעדכני יותר – קופרה. לפי התכניות קופרה צפויה להתחיל פעילות בצפון אמריקה לקראת סוף העשור, והיא תעשה זאת בעזרת צמד רכבי פנאי חשמליים חדשים שיחשפו בעתיד. 

קופרה טווסקאן
קופרה טווסקאן | צילום: קופרה

"אנחנו מתכננים להציג גרסה חשמלית של הפורמנטור לצד רכב פנאי חשמלי גדול יותר. רכב הפנאי הגדול ייוצר במפעלי פולקסווגן בצפון אמריקה, כולל במקסיקו. נשיק את מותג קופרה בשלב ראשון בכמה מדינות בצד המזרחי והמערבי של ארה"ב ונתקדם משם, נעשה זאת באמצעות מודל הפצה חדש".

בתוך כך הזכירו בקבוצה את ההשקות המתוכננות לשנה הקרוב שתהיה "הגדולה ביותר בהיסטוריה הקצרה של המותג". השנה נראה את גרסת הייצור של קופרה טווסקאן, משפחתית חשמלית חדשה בהיצע לצד קופרה טרמאר, רכב פנאי חדש לגמרי שיוצע עם הנעה חשמלית או בגרסה היברידית-נטענת ואפילו עם מנועי בנזין "רגילים". במקביל צפויות מהדורות מעודכנות של קופרה לאון ופורמנטור אשר יוצגו כבר בשבועות הקרובים.

דגמי קופרה
צילום: קופרה