עשרה לשש בבוקר. בחניון התת-קרקעי של מגזין אוטו מחזירים את כבלי הטעינה ומשחררים חמישה כלים כל-חשמליים. עשרה משתתפים מסתודדים ביניהם ומחליטים מי אוסף איזה מפתח של איזו מכונית – כאילו זה חשוב וכאילו הם לא יחליפו ביניהם את הכלים החשמליים כמה וכמה פעמים במהלך היום הזה.

הדרך
תוואי המבחן
הזה יצא מאוטו בפתח תקווה ומטרתו הייתה להגיע לאילת (365 ק"מ) – או עד לפונדק הק"מ ה-101 (275 ק"מ), אם נראה שיש מתמודד שלא יצליח להגיע לעיר הדרומית.

המסלול שנקבע הוא כביש 5 וכביש 6 עד כביש 31 לערד, המשך מזרחה ופנייה ימינה-דרומה בצומת חתרורים (לכביש 258) לעבר כביש 25, ובצומת צפית לעבר צומת הערבה ומשם לאילת. כך שיש לנו גם פקקי בוקר, גם כביש מהיר, עלייה מתונה וממושכת לערד, ירידות תלולות לצומת הערבה. מהירות הנסיעה נקבעה ל-100 קמ"ש, והשתנתה מעט כלפי מטה לפי הכביש, כלפי מעלה לפי התנועה.

לכל חמשת הדגמים כאן טווח נסיעה מוצהר הגבוה מ-400 קילומטרים. לפני השיירה הזו נסע רכב מוביל שלא השתתף במבחן, כך שגם הרכב הראשון לא נאלץ להתמודד עם הרוח יותר מאחרים.

עוד הערות
חלק מהדגמים – המופיעים לפי סדר הא"ב – מוצעים במספר גרסאות מנוע/הנעה/סוללה, ויש התייחסות לכך עם הצגתם כאן; כדי למקם אותם לצורכי השוואה, צוינו הקטגוריות שלהם; כפי שידוע, מה שהיה מקובל בתחום זה משתנה, גם בממדי בסיס הגלגלים שהוא "הנתון הקובע", ובמקרים מסוימים הם ארוכים מהמקובל, אפילו בהרבה; המחיר הוא לגרסה הנבחנת, וטווח מחירים מובא לפי רמות גימור; נתון האנרגיה האצורה בסוללה מובא בקוט"ש 'ברוטו'.   

1654846
צילום: צור | ג'ילי גיאומטרי C
 
המתמודדים
ג'ילי גיאומטרי C
הוצג ב-2019, והוא הצעיר מבין הדגמים כאן בישראל (נובמבר 2021). דגם זה הוא של חטיבה חשמלית ייעודית של היצרן הסיני, והוא מבוסס על דגמי אמגרנד של היצרן. גאומטרי C מוצע עם מנוע אחד ובשתי גרסאות סוללה (פרו 350, פרו 460), והוא נבחן כאן עם הגדולה יותר. 

סוג רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) * גרסה פרו 460 * בסיס גלגלים 270 ס"מ * מנוע 204 כ"ס, 31.6 קג"מ * הנעה קדמית * 0 ל-100 7.7 ש' * סוללה 70 קוט"ש * טווח מוצהר 460 ק"מ * טעינה ב-DC 75 ק"ו * מחיר 143,000 שקלים.

זאת ועוד. התמחור האגרסיבי לדגם זה בהינתן נתוניו, הביא לכך שעד היום הוזמנו 3000 יחידות, ואלה צפויות להימסר עם תחילת השנה.

1654847
צילום: צור | טסלה מודל 3 

טסלה מודל 3, היא גם מכונית חשמלית, גם הרבה מעבר. זה הדגם שהביא את בשורת החשמל בקנה מידה גדול לעולם (2018), ולאחר פריצת הדרך של MG גם לישראל (2021), ומאז מרץ נמסרו ממנו למעלה מ-6000 יחידות. המותג זכה למעמד מיוחד כאן, עם עדת מעריצים. היבואן בחר שלא לתת לנו רכב למבחן זה, כך שהרכב הנבחן הגיע מאחד שרכש אותו.

סוג משפחתית גדולה (D) * גרסה SR+ * בסיס גלגלים 287 ס"מ * מנוע 325 כ"ס * הנעה אחורית * 0 ל-100 6.1 ש' * סוללה 55 קוט"ש * טווח מוצהר 440 ק"מ * טעינה ב-DC 120 ק"ו * מחיר 201,000 שקלים.

זאת ועוד. למודל 3 מספר גרסאות סוללה/מנועים – עם 2 מנועים להנעה כפולה ולטווח ארוך יותר (LR; עד 615 ק"מ) או לביצועים מרשימים ('פרפורמנס'), עם 513 כ"ס, 0 ל-100 ב-3.3 שניות. מאז תחילת היבוא, עלה מחיר הרכב 4 פעמים וב-25,000 שקלים.

1654849
צילום: צור | יונדאי איוניק 5

יונדאי איוניק 5 הוא דגם ראשון של חטיבת איוניק החשמלית של יונדאי, מבוסס על רצפה ייעודית (E-MGP) – הוצג בפברואר 2021, משווק כאן מיולי. בסיס הגלגלים של הדגם הזה עצום (300 ס"מ), עד לא מכבר כמו של מכוניות פאר. הדגם מוצע עם מנוע אחד להנעה אחורית או שניים לכפולה, שני סוגי סוללות – בארץ רק עם מנוע אחד, הסוללה הגדולה יותר, בשלוש רמות גימור.

סוג רכב פנאי בינוני (D-SUV) * גרסה 2X4 * בסיס גלגלים 300 ס"מ * מנוע 217 כ"ס, 31.6 קג"מ * הנעה קדמית * 0 ל-100 7.7 ש' * סוללה 72.6 קוט"ש * טווח מוצהר 450 ק"מ * טעינה ב-DC 350 ק"ו * מחיר 217,000 שקלים ('עילית'; החל מ-190,000 שקלים).

זאת ועוד. באבזור של 'עילית', בין השאר, מערך המאפשר השטחת המושבים הקדמיים למנוחה, דבר הנעשה בתפעול חשמלי.  

1654844
צילום: צור | סקודה אניאק

סקודה אניאק iV, שהוצג בספטמבר 2020, הוא דגם ראשון שהגיע לכאן (10.2021) המבוסס על הרצפה החשמלית-ייעודית של קבצת פולקסווגן, MEB. הוא חולק לא רק אותה רצפה אלא גם אותו בסיס גלגלים עם המשפחתית ID.3 ורכב הפנאי ID.4 של פולקסווגן, כמו-גם אודי Q4 e-טרון, קופרה בורן. כמו דגמים אחרים, גם דגם זה מוצע עם מנוע אחד או שניים, מספר סוגי סוללות. בארץ משווק אניאק עם מנוע אחד, מערך הסוללות הגדול יותר – והגדול ביותר כאן – הטווח הגדול ביותר ובמחיר הגבוה ביותר.

סוג רכב פנאי בינוני (D-SUV) * גרסה 80 * בסיס גלגלים 276.5 ס"מ * מנוע 204 כ"ס, 31.6 קג"מ * הנעה קדמית * 0 ל-100 8.7 ש' * סוללה 82 קוט"ש * טווח מוצהר 517 ק"מ * טעינה ב-DC 125 ק"ו * מחיר 225,000 שקלים ('לודג'; החל מ-190,000 שקלים).

זאת ועוד. אניאק מוצע בעולם גם בגרסת RS שיש לה 2 מנועים להנעה כפולה ולהספק של 306 כ"ס.  

1654845
צילום: צור | סקייוול ET5

סקייוול ET5, המשווק בעולם גם כסקייוורת' EV6, על-שם חברת האחזקות הענקית שהיא הבעלים של המותג החדש הזה, מוצע בשלב זה רק עם מנוע אחד, ו-2 סוגי סוללות, 55 ו-72 קוט"ש; בישראל משווקת הגרסה השנייה, לטווח מכובד של 460 ק"מ. האבזור עשיר ביותר וכולל בין השאר תאורת לד ולייזר, מושבים קדמיים שתפעולם חשמלי, כוללים אוורור וחימום – וצמוד להם גם הדום, לשינה או לצפייה בסרטים בזמן טעינה.

סוג רכב פנאי בינוני (D-SUV) * גרסה 72 * בסיס גלגלים 280 ס"מ * מנוע 204 כ"ס, 32.6 קג"מ * הנעה קדמית * 0 ל-100 7.9 ש' * סוללה 72 קוט"ש * טווח מוצהר 460 ק"מ * טעינה ב-DC 145 ק"ו * מחיר 190,000 שקלים ('פרמיום'; החל מ-175,000 שקלים).

זאת ועוד. סקייורת' היא, בין השאר, יצרנית הטלוויזיות השנייה בגודלה בסין, המותג צעיר ונוסד ב-2017, והוא חלק מפעילות של קבוצת רכב גדולה, הכוללת גם ייצור אוטובוסים חשמליים ועוד.

******

1654826
צילום: צור | המתחרות טרום היציאה לדרך, ברחבה האחורית של אצטדיון פתח תקווה

מתחילים
השמש עולה בעצלתיים ואט-אט מסתדרים להם חמישה כלים כל-חשמליים ברחבה האחורית של אצטדיון פתח תקווה. לטסלה ולסקייוול עם 99%, לשאר 100% סוללה.

בהשוואה ראשונה עולה כי הטווח בכל רכב נמוך מזה המוצהר – תוצאה של הצריכה עד-כה, לפי סגנון הנהיגה והתוואי.

דגם                         טווח מוצהר     טווח לפני נסיעה
ג'ילי גיאומטרי                 460               456              
טסלה מודל 3                 440               414
יונדאי איוניק 5                451               348
סקודה אניאק                 517               372    
סקייוול                          460               376

עזרא הצלם מעמיד את המכוניות וכולנו עוברים בין המכוניות, בינתיים מגלים שלג'ילי יש מדבקות בצדדים, וזה לא הולך טוב לטלוויזיה, אז מורידים אותן ומבזבזים זמן. אני רושם לעצמי שליונדאי איוניק 5 יש הצמיגים הרחבים מכולם, 255 מ"מ; לג'ילי הצרים ביותר, 225 מ"מ; לכל השאר, 235 מ"מ. אני מהרהר שרצוי שלמכוניות כבדות יהיה הרבה גומי, ומוסיף להרהר שהרבה גומי זה הרבה חיכוך, הרבה חיכוך מגביר את ההתנגדות לגלגול, וההתנגדות מגדילה את צריכת החשמל.

עצירה ראשונה. כביש 6, בן שמן (קטע: 32 ק"מ; מצטבר: 32 ק"מ)
לאחר תנועה איטית בכביש האגרה, עת העם בדרכו לעבודה, אנחנו עוצרים, ומחליפים מכוניות במהירות.

דגם                         אחוז סוללה     טווח נותר
ג'ילי גיאומטרי                93                427              
טסלה מודל 3                90                378
יונדאי איוניק 5               94                327
סקודה אניאק                92                350    
סקייוול                         90                 327

היעד עוד רחוק ויהיה מעניין לראות מה יספרו מחשבי הדרך בהמשך.

1654824
צילום: צור | עזרא הצלם ועידן. על הגיגי האחרון, אתם תקראו בהמשך

עצירה שנייה: בית קמה (קטע: 67 ק"מ; מצטבר: 99 ק"מ)
לאחר כ-100 ק"מ, המשתתפים מתחילים לגבש דעות על המכוניות. בינתיים מתארגנת לה הטבלה, עם מוביל בולט כאשר לשאר טווח נותר קרוב למדי.

דגם                         אחוז סוללה     טווח נותר
ג'ילי גיאומטרי                77                353              
טסלה מודל 3                68                284
יונדאי איוניק 5               77                264
סקודה אניאק                73                284    
סקייוול                         73                259

הגיגי דרך. דני אומר שסקייוול ET5 הוא רכב גדול, והוא לא ממש אוהב כלי רכב גדולים, אבל אז מפרגן ואומר שהופתע 'מהעושר שלו ומהנוחות'. נועם אומר שהוא פחות אהב את הסקייוול, כי הוא היה לו רך מדי, אפילו קצת מתנדנד. צור אומר שהנדסת האנוש בג'ילי גיאומטרי C לא מספיק טובה, מכיוון שאין לחצנים פיזיים, הבחירה בתוך התפריטים מאוד מסובכת ולא אינטואיטיבית וקשה למצוא דברים בסיסיים. לעומת זאת מערכת השמע מצוינת והתצוגה העילית טובה מאוד. גיא אומר שהקפה של ארומה לא טוב מספיק, ואחרי שאני דוחק אותו הוא אומר שהג'ילי קופצני, אבל מערכת השמע מעולה, וכך גם המצלמות ההיקפיות. ואני, אחרי שישבתי מאחור בסקייוול ET5 וגם בג'ילי גיאומטרי C, מציין כי ככל שמדובר בתחושה ובמרחב, סקייוול נמצא רמה מעל – סביר בהינתן הסגמנט והממדים – אבל הוא גם נוח יותר.

עצירה שלישית: צומת נבטים (קטע: 37 ק"מ; מצטבר: 136 ק"מ)
אותה תמונה כמו בעצירה הקודמת, ופני הדברים מתבהרים עוד קצת.

דגם                         אחוז סוללה     טווח נותר
ג'ילי גיאומטרי                68                313              
טסלה מודל 3                55                230
יונדאי איוניק 5               66                228
סקודה אניאק                63                245    
סקייוול                         62                217

הגיגי דרך נוספים. יאיר אומר שאניאק שקט יחסית, מערכת הסאונד טובה, תפעול מערכות הנהג לא נוח, משקל הרכב מורגש בנסיעה וגם שדוושת הבלם לא לינארית בפעולתה. ידידיה מציין שאיוניק 5 בעלת תאוצה חלשה לעומת זו שבטסלה מודל 3, מפרגן שהאוורור במושבים מצוין. עזרא רק רוצה שאפסיק להטריד את כולם כדי שנמשיך בצילומים. דור מהמר שהג'ילי ינצח. עידן מכריז שהוא מקווה שהמכוניות לא יגיעו ליעד ונזכה לראות אותן מועמסות על רכבי גרר.

עצירה רביעית. מישור רותם (קטע: 39 ק"מ; מצטבר: 175 ק"מ)
עצירה (בדיעבד) לפני אחרונה, בהמשך קטע הנהיגה הארוך ביותר, עם ירידה ממש תלולה.

דגם                         אחוז סוללה     טווח נותר
ג'ילי גיאומטרי                 59                270              
טסלה מודל 3                 43                203
יונדאי איוניק 5                56                187
סקודה אניאק                 52                229    
סקייוול                          52                193

הגיגי דרך כמעט אחרונים. דור אומר שמערכת השמע בג'ילי מצוינת ושגלגל ההגה לא יוצא מספיק החוצה; אבל הוא לא נהג עדיין בסקייוול. צור מציין כי עד כה הוא נהנה הכי הרבה מאיוניק 5, בין היתר בשל הנדסת האנוש הטובה והמסכים שהם גדולים, יפים וברורים, והוא לא מרפה עד שארשום שגם המושבים נוחים והמרחב עצום. נועם אומר שלטסלה 3 יש תגובה טובה, אבל רעשי המתלים 'אללה יוסטור' וגם שאיכות ההרכבה לא טובה – "יש מלא קרקושים וזה אוטו עם 15 אלף קילומטר בלבד". עידן עדיין רוצה שכולם ייתקעו.

1654835
צילום: צור | רחבת הכורכר בסמוך לפונדק 101

עצירה אחרונה. פונדק 101 (קטע: 100 ק"מ; מצטבר: 275 ק"מ)
המכוניות גמאו 275 קילומטרים לפי מחשבי הדרך. התוצאות, כפי שקיבלנו, משקפות את הטווח המרבי בנהיגה מסוג כזה – נהיגה מתונה, תנועה דלה יחסית, רובה המוחלט מישורי,  מזג אוויר צונן (חום משפיע על הסוללות, המיזוג).

המנצח הגדול הוא ג'ילי גאומטרי C, שיש לו בין השאר סוללה גדולה יחסית ומשקלו אינו גבוה בהשוואה לאחרים. כל אלה, כמו-גם יעילות המערכות שלו, הביאו לצריכה ממוצעת מצוינת של 6.2 ק"מ/קוט"ש. שני לו יונדאי איוניק 5 הגדול יותר, שיש לו סוללה הגדולה אך במעט, קבע אף הוא צריכה משובחת, עם 5.6 ק"מ/קוט"ש – ושניים אלה עברו את הרף הסמלי של 400 ק"מ. לסקודה אניאק הסוללה הגדולה ביותר כאן, ובהפרש, אבל הטווח הכולל הוא באמצע, והצריכה שלו היא הטובה פחות כאן, בהפרש ביחס לאחרים, והוא היחיד עם צריכה הנמוכה מרף סמלי אחר: 5 ק"מ/קוט"ש, ל-4.7 ק"מ/קוט"ש. סקייוול ET5 מתייצב רביעי, עם צריכה של 5.1 ק"מ/קוט"ש. טסלה מודל 3 בגרסת SR+, שיש לה הסוללה הקטנה ביותר כאן, 55 קוט"ש (כ-20% פחות מהבאה אחריה), צרכה 5.9 ק"מ/קוט"ש, והיא הגרסה היחידה במבחן זה שלא הייתה מגיעה לאילת.   

1654858
צילום: מערכת אוטו

הגיגים אחרונים בהחלט. נועם מסתבר אוהב את הסקודה, אולי חוץ מזה שהתאוצה חלשה יחסית, והוא מרחיב: "המושב נוח ובידוד הרעשים טוב יחסית. המולטימדיה טובה, אולי חוץ מזה שבקרת האקלים במולטימדיה. יש גם נדנוד על ציר האורך ואני ממש אוהב את זה שהתחושה היא כמו ברכב רגיל". דור בעיקר משתפך על איוניק 5 ואומר שזה הרכב אותו היה קונה.

כולם שמחים ומרוצים ורק עידן בצד מאוכזב.

*פורסם ב-23.12.21 (נוסף וידאו)
 
1654848
צילום: צור | למעט אחת, כולם היו מגיעים לאילת. אולי אפילו קופצים מהגשר