בשנת 2003 הגיעה אלינו מאזדה 3 (דור ראשון), המשפחתית הקומפקטית החדשה של היצרנית, שהחליפה את הלאנטיס. בניגוד לזו, מאזדה 3 הציגה יכולת דינמית נהדרת וגם קפיצת מדרגה בכל הנוגע לאיכות ולעיצוב. כמו קודמתה, היא הפכה בין לילה לרבת מכר ובו זמנית לשם דבר בכל הנוגע להנאה מנהיגה.

לאחרונה נחת בארץ הדור הרביעי של מאזדה 3. הוא מגיע אלינו בשתי תצורות מרכב, סדאן והאצ'בק, עם יחידת כוח אחת - מנוע 2.0 ליטר ותיבת שישה הילוכים אוטומטית - ורמת גימור אחת בלבד, "ספיריט". אז כמו שהבנתם, ”היצע קטן“ בלשון המעטה, ומכיוון שהמכונית מצוידת במנוע גדול יחסית וברמת אבזור גבוהה, כך גם תג המחיר נמצא בגבולות הגבוהים של המשפחתיות - 145 אלף שקל לסדאן, 148 אלף להאצ‘בק.

מאזדה 3 - מבחן דרכים (סדאן)


מאזדה 3 מגיעה אלינו לאחר לא מעט ”רעש“ שיצר דגם התצוגה "קאי קונספט". כולם ידעו שהדרך לדגם הסדרתי תביא איתה שינויים רבים בעיצוב, ועדיין דגם התצוגה המרהיב עורר ציפיות. כשנחשף הדור הנוכחי של מאזדה 3, הייתה מעט אכזבה. ככה זה, כגודל הציפיות.

אנחנו קיבלנו את ה-3 בגרסת הסדאן, אמנם לא מרשימה כמו דגם התצוגה, אבל בגדול נראית נהדר. עיצוב נקי. בלי גימיקים. יחידות התאורה הקדמיות נמוכות מאוד, המכונית נראית ארוכה וגדולה, יש אפילו חצאיות צד אה-לה מכונת מסלול. חבל רק שהן נראות שבריריות, כאילו עשויות להתנתק בקלות. מאחור תמצאו צמד מפלטים אמיתי. חישוקי "18 עם צמיגים בחתך נמוך וסמל מלפנים שנראה כמו מדבקה סטטית, אבל למעשה "מחביא" מאחוריו חיישנים של מערכות הבטיחות המתקדמות. 

כמעט פרמיום
סביבת הנהג נאה למראה, מינימליסטית ולא מצועצעת. תפירות העור מוסיפות מאוד. פס עור חוצה את התא לרוחבו, וגם הוא כולל תפירות נאות הממשיכות במשענת היד בקונסולה המרכזית ובידיות הדלתות, כולל אלו הנמצאות בדיפון הדלתות מאחור. איכות החומרים טובה מאוד ואיכות הגימור טובה, גם בחלקים הנמוכים. איכות ההרכבה לרוב טובה, אבל דפנות הקונסולה המרכזית והחלק הימני שלה (מעל פתח מיזוג נוסע) הציגו יותר חופש מהרצוי. 

מאזדה 3 - מבחן דרכים (סדאן)


רמת הגימור כוללת תא הנוסעים בשני גוונים, כהה ברובו, אך מושבי הבד וחלק קטן מדיפוני הדלתות בצבע בהיר והשילוב נאה. לוח המחוונים בעל תצורה קלאסית, כאשר מחוון המהירות הדיגיטלי מוצג בצורה אנלוגית (אופציה).

מסך המולטימדיה גדול אך עדיין לא מופעל במגע, במקום יש בורר בקונסולה בין הנהג לנוסע. מזל שהתפעול קל והתצוגה בעברית. יש גם אפשרות לשיקוף טלפונים (רק אפל אפל קארפליי), שקע 12V, שני שקעי USB ושקע SD. האבזור גם כולל חלון גג שנמצא קצת מאחורי ראש הנהג, מה שהופך אותו למעט פחות אפקטיבי וגם קצת פוגע במרווח הראש. 

על מרחב ושימושיות
בכל הנוגע לאחסון, המצב בהחלט טוב: מלבד תא הכפפות המסורתי יש תאים בדיפוני הדלתות, תא גדול לפני בורר ההילוכים, מחזיקי כוסות בשפע, תא מתחת למשענת היד שבין הנהג לנוסע שגם נע על מסילה (זהירות על היושב מאחור), בדיפוני הדלתות האחוריים ועוד. תא המטען מציע נפח ראוי ופתח הטענה סביר ביחס למכוניות סדאן, אמנם עם זרועות ולא בוכנות, כך שזה תופס מעט מקום אחסון, אך יש לציין כי הזרועות עטופות בצורה נאה. יש תאורה, חלקו העליון חשוף, קיפול המושבים נעשה מתוכו ומתקבלת רצפה כמעט שטוחה. הגלגל החלופי אינו בגודל מלא.

המושבים הקדמיים ללא תפעול חשמלי וללא תמיכה צדית מספקת, אך הם נוחים ובעלי תמיכה ראויה לגב התחתון. המרחב טוב לראש ולכתפיים, מעט פחות לרגליים עקב קונסולה רחבה מאוד. שדה הראייה החוצה סביר (יש רווח בין הקורות הקדמיות למראות הצד) ותנוחת הנהיגה טובה. כבונוס תמצאו משענות יד בדיפון הצד ובין הנהג לנוסע, באיכות ומיקום מצוינים. 

מאזדה 3 - מבחן דרכים (סדאן)


מאחור העסק פחות מרשים. נכון, יש פתחי אוורור, יש תאי אחסון ואפילו תאורה טובה, אך המרחב מצומצם. לכפות הרגליים עוד ניחא, מרווח הברכיים מצומצם (וזאת למרות שבסיס הגלגלים צמח והוא מרשים הן לכשעצמו והן ביחס לקטגוריה) וגם מרווח הראש בעייתי "תודות" להשתפלות הגג בצדדים, אבל לא רק. שלושה מבוגרים מאחור? הם אמנם לא יישבו בנוחות בשום משפחתית, אך כאן המצב טוב עוד פחות. בלטו בחסרונם שקעי USB.

אין חדש תחת השמש
יחידת הכוח במאזדה 3 החדשה זהה לחלוטין לזו ששירתה את הדור הקודם. מנוע אטמוספרי בנפח 2.0 ליטר עם הספק של 165 סוסים ותיבת הילוכים אוטומטית-פלנטרית עם שישה יחסי העברה. ההנעה, כמובן, קדמית. למרות שהמנוע אינו מוגדש יש די כוח בנהיגה מנהלתית רגועה, לחיצה על שליש דוושה ואתם מתקדמים נהדר בנהיגה מנהלתית. בלחיצה מלאה הקצב סביר פלוס אך כיאה למנוע אטמוספרי, העסק מלווה בהמון דרמה. תצרוכת הדלק בתום המבחן עמדה על 13 ק"מ לליטר, וזה מרשים מאוד. 

מאזדה 3 - מבחן דרכים (סדאן)


מאזדה 3 לדורותיה צוידה במתלים עם כיול נוקשה, וכנראה שהם מחובבי המסורת. כבר בתחילת הדרך הבנו שיש לנו עסק עם מתלים נוקשים, כשהמכונית מעבירה לכם כל דבר קטן שיש בכביש - בורות ותיקונים. אם תגיעו מהר למכשול תקבלו גם חבטה מרשימה שתישמע ותורגש בתא הנוסעים. מחוץ לעיר אמנם נוקשה, אבל נסבל. המתלים עסוקים כמעט תמיד, אבל המצב הרבה יותר טוב מבעיר. מה עוד? ההיגוי מציע משקל סביר, לבלמים חסרה נשיכה ראשונית טובה. 

שקטה יותר, פחות מרגשת
בידוד הרעשים בהחלט מרשים, הן לסגמנט והן בכלל. רעשי הכבישים סבירים פלוס, וכאן יש לנו עסק עם צמיגים רחבים יחסית (215 מ"מ) ודביקים (מקדם חיכוך גבוה - 260) וכשחושבים על זה, אזי התוצאה די מרשימה. רעשי הרוח פחות מוחשיים ביחס לסגמנט ורק רעש המנוע נשמע בתאוצה (בשיוט על מאה קמ"ש, המנוע נח על 1,850 סל"ד לערך).

תיבת ההילוכים, כמו שהורגלנו ממאזדה, היא מהנעימות שיש בשוק המשפחתיות, אם כי בדומה ל-CX-5 היא ממהרת להוריד הילוכים גם כשלא צריך. עליה קצת יותר ממתונה לפניכם? היא תוריד מיד הילוך ולא תותיר למנוע לנסות לרוץ על המומנט. 

מאזדה 3 - מבחן דרכים (סדאן)


בבורר מצבי הנהיגה ישנם שני מצבים בלבד, "ספורט" ו"כבוי". ההבדל הוא משקל הגה כבד במעט ובעיקר תגובת דוושה מהירה. פחות נעים ביומיום, מעולה לתקיפת עיקולים. הבלמים סבירים, הנשיכה הראשונית החלושה לא מפריעה אם לוחצים בצורה הגונה על דוושת הבלם. מגבלות האחיזה סבירות, כושר הפנייה מרשים ויש פקדי הילוכים מאחורי גלגל ההגה. בעבר הדבר הכי מרשים במשפחתית הזאת היה ההתנהגות הנהדרת, הפעם ההתנהגות בטוחה. אם מסתכלים על המפרט הטכני, זה לא באמת אמור להפתיע, שכן מאזדה ויתרה על מתלה רב-חיבורי מאחור לטובת קורת מתח פשוטה. 

בכל הנוגע לבטיחות, מפרט המערכות המתקדמות עשיר וכולל בין היתר בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה ותיקון סטייה מנתיב (ללא שמירה אקטיבית על מרכז נתיב) והתרעה על תנועה חוצה מאחור. המכונית זכתה בחמישה כוכבים במבחני הריסוק של Euro NCAP.

מאזדה 3 - מבחן דרכים (סדאן)


אז למי?
הדור החדש של מאזדה 3 מציג יתרונות לצד חסרונות, והמעוניין במשפחתית מדוגמת יצטרך לשקול אותם בכובד ראש. לצד עיצוב נהדר נמצאת נוחות נסיעה בינונית, לצד תא נוסעים איכותי על גבול הפרמיום יש מרחב בינוני ליושבים מאחור, לצד תצרוכת דלק מרשימה מאבדת המאזדה את הכיף בפיתולים. כל אחד צריך לעשות את שיקולו, לאחד ההתנהגות אינו פרמטר חשוב, לאחר יש צמד ילדים בבית והמרחב מאחור יספק בהחלט.

מאזדה 3 נמצאת בצד היותר יקר של המשפחתיות, אלא אם תגיע גרסת בסיס זולה יותר בהמשך. כמו שזה נראה כרגע, הבעיה שלה זהה לזאת של רכב הפנאי של המותג, ה-CX-5, שמחירו ההתחלתי גבוה ביחס לגרסאות כניסה של מרבית המתחרים. כשאין גרסה מוזלת, היצע הרוכשים מצומצם. כשיש גרסה מוזלת, אפשר למשוך קונים לרכוש גרסות יקרות יותר. ככה זה עובד.

*פורסם ב-15.09.19, נוסף וידאו

רוצים עוד מבחני דרכים מצולמים? כנסו לערוץ היוטיוב שלנו כאן


מאזדה 3 - מבחן דרכים (סדאן)
*תודה לחוות רונית על הלוקיישן לצילומים