מכוניות הסופרמיני נמצאות על התפר שבין מכוניות המיני הקטנות והפשוטות למשפחתיות הקומפקטיות הגדולות והאיכותיות. וזה סוד קסמן – הן מציעות איכותיות המזכירות את המשפחתיות הקומפקטיות ומרחב מספק אפילו למשפחות צעירות אך שומרות על מימדים צנועים ונוחים לתנועה באזור אורבני, וכל זה במחיר נגיש יותר משל משפחתית ממוצעת. ולמרות זאת הסגמנט הולך ומצטמצם בהיקפו, ועומד כיום על 9.2% בלבד, ירידה קלה ביחס לנתוני השנה הקודמת, אך עדיין מדובר בירידה.

אז מדוע חלק של מכוניות הסופרמיני הולך ומצטמצם בשנים האחרונות? התשובה היא כמובן, רכבי הפנאי. הפופולריות של רכבי הפנאי הובילה את יצרניות הרכב להציג כלים שכאלה בכל מיני מידות ורמות מחיר – וסביבת המחייה של מכוניות הסופרמיני לא שונה. ובכל זאת, השנה הייתה שנה מעניינת לאור היחלשותן של המובילות ושינויים בהמשך הטבלה.

יונדאי i20
צילום: יואל פלרמן
 

מכוניות המיני הנמכרות בישראל 2023

מאזדה 2 – עם 5,302 יח'
יונדאי i20 – עם 4,625 יח'
מיצובישי ספייססטאר – 2,206 יח'
קיה ריו – 2,087 יח'
סיאט איביזה – 1,894 יח'
טויוטה יאריס – 1,748 יח'
סוזוקי סוויפט – 1,529 יח'
סיטרואן C3 – עם 1,256 יח'
סקודה פאביה – 913 יח'
רנו קליאו – 821 יח'

מובילות הסגמנט ירדו כולן מאשר שיעור הירידה הכוללת של הסגמנט, אולם הרכב החמישיה הפותחת נותר כמעט ללא שינוי. מאזדה 2 שמרה בשנת 2023 על תואר מכונית הסופרמיני הנמכרת ביותר, למרות שירדה ב-23.6% במסירות.

גם זהות המכונית במקום השני – יונדאי i20 – ללא שינוי אך ביונדאי יכולים להתגאות דווקא בעלייה של כ-11% במסירות. יחד עם האחות קיה ריו (מקום רביעי) שמסרה בערך פי 2 ביחס לנתוני 2022 מדובר בשנה טובה למדי לקונצרן יונדאי.

מיצובישי ספייססטאר
צילום: מערכת אוטו

אל המקום השלישי הגיעה מיצובישי ספייססטאר (זהה בשנה הקודמת), מכונית סופרמיני וותיקה שמידותיה הקטנות היו מכניסות אותה כיום לסגמנט המיני. למרות מחירה הנמוך-יחסית ובגלל גילה הוותיק מסירות ספייססטאר ירדו ב-39% ביחס לשנה הקודמת.

סיאט איביזה ללא שינוי – היא אומנם יורדת למקום החמישי אך מצליחה לשמור על היקף מסירות דומה לזה של שנת 2022. גם טויוטה יאריס מציגה תנודות קלות יחסית – ירידה של מקום אחד (שישי) וקצת במסירות ביחס לשנה הקודמת. סוזוקי סוופט יורדת מקום אחד (שביעית) אך נהנית מעלייה נאה של 26% במסירות.

מכוניות הסופרמיני הנמכרות בישראל 2023
צילום: מערכת אוטו

בדומה לסוויפט, המשך הרשימה מכיל לא מעט מכוניות סופרמיני שעלו במסירות, אולם לרוב מדובר בעלייה של עשרות אחוזים בודדים. פרט נאה בפני עצמו, אך בסופו של דבר אלה מכוניות שנמסרות בהיקפים נמוכים משל מובילות הסגמנט – כך שלא מדובר על היקפים גדולים ממש של מסירות.

כך למשל ישנה סיטרואן C3 הוותיקה ששומרת על המקום השמיני ומוסרת 17% יותר. הדור החדש של סקודה פאביה מגיע למקום התשיעי (11 בשנת 22') ומכפיל את היקף המסירות. רנו קליאו סוגרת את העשירייה הפותחת עם נתון טוב בכ-19% ביחס לשנה הקודמת. 

שתי מכוניות נוספות ששווה להזכיר: פולקסווגן פולו (406 יח') שכמעט הכפילה את המסירות ביחס לשנה הקודמת והיא גם אחת מהספורטיביות הנמכרות ביותר עם 63 יח' מגרסת ה-GTI. הונדה ג'אז שלמרות המחיר הגבוה יותר מהכפילה את המסירות ביחס לשנת 2022. 

טויוטה יאריס
צילום: מערכת אוטו