כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2019 – לפי קטגוריות - אוטו

כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2019 – לפי קטגוריות

מי המכונית הנמכרת ביותר בישראל בכל סגמנט? מי עלה ומי ירד? מאיפה הגיעו אלינו המכוניות ומי היבואנית הגדולה ביותר? סיכום מסירות רכב 2019

איגוד יבואני הרכב פרסם את נתוני המסירות המלאים לשנת 2019. כבר הבאנו כאן את נתוני המסירות הכלליים, וכעת הגיע הזמן להיכנס למרכיבים שיצרו את שוק הרכב הישראלי בשנה שחלפה.
 
אנחנו מביאים כאן פילוח דגמים לפי קטגוריות, יחסי הכוחות בין הקטגוריות עצמן, חלוקת העוגה בקרב היבואנים, שוק המוניות וארצות המוצא.
 
הנתונים המובאים מתייחסים ל-12 הקטגוריות הפופולריות בישראל, כאשר בכל אחת מהן מוצגים 5 הדגמים הנמכרים ביותר, ובהמשך מצוינים שאר המתמודדים. יצוין כי נתוני האיגוד מתייחסים רק למכוניות שמגיעות דרך היבואנים הרשמיים; מכוניות שהגיעו ביבוא אישי או דרך ערוץ של יבוא מקביל לא מופיעות כאן.
___________________

1613996
צילום: עמית אגרונוב

עשרת הדגמים הנמכרים בישראל 2019
1. טויוטה קורולה – 14,951 יח' (מזה, 430 אוריס)
2. יונדאי איוניק – 11,071  יח'
3. קיה פיקנטו – 8,528  יח'
4. יונדאי i10 – עם 8,333  יח'
5. קיה נירו – 7,716 יח'
6. קיה ספורטאז' – 7,576 יח'
7. יונדאי טוסון – 7,199 יח'
8. סקודה אוקטביה – 7,141  יח'
9. מיצובישי אאוטלנדר – 5,773 יח'
10. טויוטה ראב 4 – 5,556 יח' 

התמונה הכללית דומה לזו של השנה שעברה, אבל ישנם מספר שינויים במיקום הדגמים בטבלה. קורולה היא המכונית הנמכרת בישראל, ובפער גדול מהנמכרת ביותר בשנה שעברה (איוניק), והיא גם המכונית הנמכרת ביותר בעשור האחרון, עם כמעט 109,000 מסירות(!). רכבי הפנאי מפגינים נוכחות בולטת בעשירייה הראשונה (5 מתוך 10 הנמכרים) אך מספרם וחלקם בעשירייה קטן יותר מאשר ב-2018. מתוך עשרת הדגמים המובילים לארבעה אפשרות למערכת הנעה היברידית, וגרסה זו היא המועדפת, ובפער גורף, ביחס לגרסת הבנזין; ההעדפה לרכב היברידי בחישוב שווי השימוש היא הגורם המשפיע בתחום זה. האירופאית היחידה ברשימה, ממש כמו בשנה שעברה, היא סקודה אוקטביה.

1613293
צילום: יואל פלרמן
 
מיני (קטגוריה A)
1. קיה פיקנטו – 8,528 יח'
2. יונדאי i10 – עם 8,333 יח'
3. שברולט ספארק – 3,290 יח'
4. סוזוקי איגניס – 1,618 יח'
5. סוזוקי סלריו – 623 יח' 

סגמנט המיני ממשיך להיות משמעותי בשוק הישראלי, והיקף המסירות של הקטגוריה צמח במעט. הדגמים המובילים ב-2019 אינם שונים מאלה בשנה הקודמת; קיה פיקנטו בראש וכמעט צמודה לה יונדאי i10, הכמעט זהה לה. שברולט ספארק מגדילה את כוחה אך עדיין רחוקה מהצמד המוביל.
 
בשנה הבאה צפויים לנו שינויים רבים בפלח השוק הזה. מתמודדות רבות עוזבות אותו (סלריו, 108 ו-C1, אדם ועוד) ויונדאי-קיה צפויות לנחות בארץ במהדורות מעודכנות עם תיבה רובוטית שתחליף את האוטומטית-פלנטרית האהודה יותר בישראל. הרוב המוחלט של מכוניות המיני שנמסרו השנה היה עם תיבה אוטומטית; למשל, רק 33 יחידות של פיקנטו ידנית נמסרו ב-2019.
 
שוות אזכור. טויוטה אייגו (437 יח'), אופל אדם (382) פיאט 500 (עם 315 יח'), סיטרואן C1 (עם 143 יח'), פיג'ו 108 (עם 138 יח').

1618398
צילום: עמית אגרונוב
 
סופרמיני (קטגוריה B)
1. טויוטה יאריס – 5,524 יח'
2. יונדאי i20 – עם 5,468 יח'
3. סוזוקי באלנו – 2865 יח'
4. מאזדה 2 – עם 2,778 יח' (מזה, 238 יח' סדאן)
5. סיאט איביזה – 2,521 יח' 

סגמנט הסופרמיני ממשיך להיות משמעותי בשוק, והוא השלישי בהיקף המסירות הכללי. ניסאן מיקרה הוותיקה, שהובילה את הרשימה בשנה שעברה, נדחקה לתחתית הטבלה — אך השנה כבר החל שיווק הדור החדש. את מקומה תופסת יאריס, למרות שמדובר בדגם וותיק לפני החלפה (עם חלוקה של 65% לטובת גרסת הבנזין), וקרובה לה יונדאי i20 שקיבלה השנה זריקת עידוד בזכות מנוע טורבו חדש, תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים ומחיר מופחת.
 
שוות אזכור. הונדה ג'אז (1,484 יח'), מיצובישי ספייסטאר (1,470 יח'), רנו קליאו (1,450 יח'), סוזוקי סוויפט (1,437 יח'), סיטרואן C3 (עם 1,426 יח'), ניסאן מיקרה (1,191 יח'), סקודה פאביה (968 יח' ), דאצ'יה סנדרו (870 יח'), פיג'ו 208 (עם 713 יח'), פולקסווגן פולו (657 יח'), קיה ריו (657 יח'), מיני (510 יח'), אודי A1 (עם 355 יח'), סיטרואן קקטוס (177 יח'), אלפא רומיאו מיטו (64 יח').
 
1625485
צילום: יואל פלרמן

משפחתיות קטנות (קטגוריה B+)
1. יונדאי אקסנט – 1,840 יח'
2. סקודה ראפיד – 1,044 יח'
3. מיצובישי אטראז' – 257 יח'
4. מאזדה 2 סדאן – 238 יח'
5. דאצ'יה לוגאן – 166 יח'
6. פיאט טיפו – 125 יח'

סגמנט הולך ונעלם. מי שהיו פעם אלטרנטיבה סבירה למשפחתית בשיא ימי הליסינג כמעט ונעלמו מהנוף הישראלי. כל המתמודדות כולן לא השיגו את מספר המסירות של מובילת הטבלה בשנה שעברה (סקודה ראפיד).
 
ובכל זאת, יונדאי אקסנט מובילה את הטבלה השנה וצפויה להמשיך להיות דומיננטית גם ב-2020, אך סקודה סקלה תקרא עליה תיגר. מרבית המתמודדות עוזבות את התחום ללא צפי למחליפה באופק.
 
1626393
צילום: איתמר רותם

משפחתיות קומפקטיות (קטגוריה C)
1. טויוטה קורולה –  14,951 יח' (מזה, 430 יח' אוריס)
2. יונדאי איוניק – 11,071 יח'
3. סקודה אוקטביה – 7,141 יח'
4. רנו מגאן – 5,222 יח'
5. מאזדה 3 – עם 2,794 יח' 

לראשונה, טויוטה קורולה היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל. בשנה שעברה הייתה זו יונדאי איוניק שהייתה להיברידית הראשונה שרשמה את ההישג, ואילו השנה החליפה אותה קורולה החדשה, בזכות העובדה שזו הוצעה עם הנעה היברידית; גרסה זו שולטת לגמרי בהיקף המכירות של הדגם בישראל, ורק 37 יחידות בגרסת הבנזין נמסרו במהלך השנה.
 
הקורולה גם כמעט והכפילה את מספר המסירות ביחס ל-2018, וקבעה את שיא המכירות לדגם יחיד – שורה של הישגים נאים.
 
בשעה שלשתי המובילות יחידת הנעה היברידית, בהמשך הטבלה יש יותר גיוון. הגרסה הפופולרית של סקודה אוקטביה (שלישית) היא עם מנוע ה-1.5 ליטר החדש, ואילו הגרסה המובילה של רנו מגאן (רביעית) מצוידת במנוע דיזל (למרות מנוע הבנזין החדש והמוצלח).
 
המשך הטבלה דומה מאוד לזה של השנה שקדמה. השינוי הבולט הוא במעמדה של מאזדה 3 שהייתה ב-2018 לפני החלפת דגם; היא אמנם שומרת על מקומה (חמישי), אך מספר המסירות נחתך בכ-40% ביחס ל-2018.
 
שוות אזכור. יונדאי אלנטרה (1,841 יח'), הונדה סיוויק (1,779 יח'), פולקסווגן גולף (1,731 יח'), טויוטה פריוס (1,681 יח'), ניסאן סנטרה (1,557 יח'), סיאט לאון (1,195 יח'), קיה סיד (1,187 יח').

1627876
צילום: יואל פלרמן
 
משפחתיות גדולות (קטגוריה D)
1. סקודה סופרב – 1,253 יח'
2. יונדאי סונטה – 737 יח'
3. מאזדה 6 – עם 707 יח'
4. טויוטה קאמרי – 415 יח'
5. מרצדס C קלאס – 368 יח' 

סגמנט המשפחתיות הגדולות ממשיך להישחק; מובילת הקטגוריה נותרה סקודה סופרב, אך מספר המכוניות שנמסרו הוא כמחצית מזה שב-2018, ואילו סונטה קיצצה שני-שליש מהמסירות של 2018. בשני המקרים מדובר בדגמים שהיו לפני חידוש (סופרב) או שהיבוא הופסק (סונטה) – העניין הוא שהמסירות לא עברו לדגמים אחרים בסגמנט אלא, בהמשך למגמה של השנים האחרונות, לרכבי הפנאי שנהנים מפופולריות הולכת וגוברת.
 
איך זה עוד בא לידי ביטוי? משפחתיות גדולות ומוערכות כמעט ונעלמו (פאסאט), ומדגמים אחרים נמסרו הרבה פחות מהמקבילים להם משל מותגי יוקרה – עניין שעד לא מזמן היה קשה לדמיין בשוק הישראלי.
 
שוות אזכור. אודי A4 (עם 361 יח'), ב.מ.וו סדרה 3 (עם 339 יח'), וולוו S60 (עם 267 יח'), לקסוס IS (עם 193 יח') אופל אינסיגניה (138 יח'), שברולט אימפלה (126 יח') שברולט מאליבו (117 יח'), סובארו לגאסי (112 יח'), ניסאן אלטימה (84 יח'), פיג'ו 508 (75 יח'), ניסאן מקסימה (67 יח'), אלפא רומיאו ג'וליה (65 יח'), אינפיניטי Q50 (עם 63 יח') קיה אופטימה (35 יח'), פולקסווגן פאסאט (20 יח').

1620543
צילום: תומר פדר
 
רכבי פנאי קטנים (קטגוריה B-SUV)
1. קיה סטוניק – 4,678 יח'
2. סיאט ארונה – 3,833 יח'
3. סוזוקי קרוסאובר – 2,729 יח'
4. סוזוקי ויטארה – 2,675 יח'
5. יונדאי קונה – 2,303 יח' 

הקטגוריה הזו התחילה כהבטחה גדולה, אך המספרים בתחילת הדרך לא היו מרשימים. כיום היא מגדילה את כוחה בעקביות, לא מעט בזכות שני המתמודדים הבולטים שבה — קיה סטוניק וסיאט ארונה. נזכיר גם את סוזוקי ג'ימני – לא רכב פנאי, אלא רכב שטח של ממש; לא קטן אלא מיני; 306 יחידות נמכרו מהדור החדש של ג'ימני.
 
בשנה הקרובה צפויים לנו שפע של דגמים חדשים — יונדאי וניו, ניסאן ג‘וק, פיג‘ו 2008, קיה סלטוס, רנו קפצ‘ור ועוד- ולא נתפלא אם הסגמנט הזה יהפוך למשמעותי עוד יותר בשוק הישראלי.
 
שווים אזכור. הונדה HR-V (עם 1,733 יח'), פיג'ו 2008 (עם 1073 יח'), MG ZS (עם 1,072 יח', מתוכן 14 חשמליים), ניסאן ג'וק (617 יח'), מאזדה CX-3 (עם 617 יח'), שברולט טראקס (510 יח'), רנו קפצ'ור (412 יח'), סיטרואן C3 איירקרוס (242 יח'), אופל קרוסלנד X (עם 241 יח').

1621155
צילום: תומר פדר
 
רכבי פנאי קומפקטיים (קטגוריה C-SUV)
1. קיה נירו – 7,859 יח' (מזה, 143 יח' היברידי-נטען)
2. קיה ספורטאז' – 7,576 יח'
3. יונדאי טוסון – 7,199 יח'
4. מיצובישי אאוטלנדר – 6,284  יח' (מזה, 511 יח' היברידי-נטען)
5. טויוטה ראב 4 – עם 5,556 יח' 

כנראה שאפשר לקדם בברכה באופן רשמי את קטגוריה הרכב הדומיננטית בישראל לשנים הקרובות. בשנה שעברה רכבי הפנאי הקומפקטיים עקפו לראשונה את המשפחתיות, וגם השנה – למרות שהכונית הנמכרת ביותר בישראל הייתה קורולה ובפער ניכר – סגמנט הפנאי הקומפקטי מוביל את השוק; יותר מ-30% מהמסירות בישראל שייכות לסגמנט זה.
 
בתוך הסגמנט היו שינויים קלים. למרות שהגיעו גרסאות מעודכנות של רבי המכר לבית קיה-יונדאי כוחם ירד ושניהם מסרו פחות מאשר בשנה שעברה. שניהם היו פופולריים עם מנוע ה-2.0 ליטר, אך במקרה של ספורטאז' הייתה נוכחות גדולה גם לגרסאות הדיזל והטורבו עם 33% (לטוסון אין גרסת דיזל בישראל) ו-24% בהתאמה (10% בלבד במקרה של טוסון טורבו).
 
מי שתפס את מקומם בראש הטבלה הוא קיה נירו – רכב הפנאי הקומפקטי-היברידי הראשון שמתברג לראש הטבלה. אאוטלנדר שומר על כוחו בדומה לשנה שעברה, כאשר הגרסה ההיברידית-נטענת שלו אחראית ל-8% מסך מסירות הדגם בישראל. טויוטה ראב4 החדש מחליף את C-HR בחמישייה הראשונה והוא נמסר בעיקר בגרסה ההיברידית.
 
שווים אזכור. טויוטה C-HR (עם 4,644 יח'), ניסאן קשקאי (4,567 יח'), מאזדה CX-5 (עם 3,864 יח'), פיג'ו 3008 (עם 3,734 יח'), מיצובישי ASX (עם 3,142 יח'), סקודה קארוק (3,099 יח'), מיצובישי אקליפס קרוס (2,528 יח'), ניסאן אקס טרייל (2,460 יח'), סובארו XV (עם 2,397 יח'), סובארו פורסטר (1,852 יח'), דאצ'יה דאסטר (1,722 יח'), סיאט אטקה (1,558 יח'), שברולט אקווינוקס (1,105 יח'), סיטרואן C5 איירקרוס (744 יח'), פורד קוגה (502 יח'), רנו קדג'אר (479 יח'), אופל גרנדלנד X (עם 266 יח'), הונדה CR-V (עם 213 יח'), פולקסווגן טיגואן (186 יח').

1598538
צילום: תומר פדר
 
רכבי פנאי בינוניים (קטגוריה D-SUV)
1. סקודה קודיאק – 4,403 יח'
2. קיה סורנטו – 770 יח'
3. פיג'ו 5008 – עם 703 יח'
4. יונדאי סנטה פה – 656 יח'
5. פורד אדג' – 177 יח'
6. שברולט בלייזר – 53 יח' 

סקודה קודיאק כמעט ומכפיל את מספר המסירות ביחס לשנה שעברה והיקף המסירות שלו ביחס לבא בתור (סורנטו) גדול ממנו כמעט פי שישה(!). שאר הרשימה דומה לזו של 2018, כאשר יש לציין את יונדאי סנטה פה החדש שנקלט בשוק באופן מרשים. לפורד אדג‘, ששיווק הגרסאות המחודשות שלו החל לאחרונה, 23 יחידות של גרסת ST החמה. לשברולט בלייזר, עם כניסה מאוחרת, 53 יחידות. אגב, שישה דגמים אלה מייצגים את כל הקטגוריה הזו ככל שמדובר בדגמים של מותגי אמצע הדרך.

1601892
צילום: בני דויטש
 
רכבי פנאי גדולים (קטגוריה E-SUV)
1. טויוטה לנד קרוזר – 1,347 יח'
2. שברולט טראוורס – 648 יח'
3. ג'יפ גרנד צ'ירוקי – 646 יח'
4. ג'יפ רנגלר – 304 יח'
5. סאנגיונג רקסטון – 205 יח'
6. פורד אקספלורר – 175 יח' 

בסגמנט זה ישנו מעט מתמודדים ”עממיים“ וכולם מיוצגים כאן, בנוסף לשני דגמי ג'יפ. טויוטה לנד קרוזר ממשיך להוביל את הסגמנט עם מספר מסירות דומה לשנה שעברה, כאשר 68% מתוכן שייכות לגרסה הארוכה. טראוורס שומר על המקום השני, כאשר ג‘יפ גרנד צ‘ירוקי צמוד אליו. ג‘יפ רנגלר, הוא רכב שטח של ממש, אך לאור מיעוט מתחרים הוא מוצא בית בסגמנט זה, וממנו נמסרו לא פחות מ-304 יחידות.

1621254
צילום: בן חסון
 
מיניוואנים (קטגוריות C/D/E-M)
1. טויוטה פריוס פלוס – 1,279 יח'
2. קיה קרניבל – 501 יח'
3. סיטרואן C4 ספייסטורר (פיקאסו) – 416 יח'
4. קיה קארנס – 172 יח'
5. דאצ'יה לודג'י – 159 יח' 

ככל הנראה, לא ירחק היום בו סוג רכב זה, המובא כאן עם דגמים השייכים לשלוש קטגוריות שונות, יימחק מהשוק הישראלי. המספרים צונחים משנה לשנה, למרות היתרונות הבולטים בשימושיות ביחס לרכבי הפנאי הפופולריים. לשם השוואה, היקף כל המסירות של המיניוואנים נמוך מזה של ניסאן אקס טרייל בגרסת 7 מושבים, הרחוק מאוד מהמקום הראשון בסגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים.
 
את 2019 מוביל טויוטה פריוס פלוס, כאשר קיה קרניבל הענק אחריו ובפער לא קטן. סיטרואן C4 ספייסטורר הוא היחיד בקבוצה שמגיע גם בגרסת חמישה מושבים מקוצרת והוא השלישי בתור. רנו גרנד סניק החדש הגיע ממש בסוף השנה ונמסר ב-7 יח'.
 
שווים אזכור. קרייזלר פאסיפיקה (90), סיאט אלהמברה (11), רנו גרנד סניק (7)
 
1623560
צילום: עמית אגרונוב

מסחריות קטנות
1. סיטרואן ברלינגו – 3,222 יח'
2. רנו קנגו – 981 יח'
3. פולקסווגן קאדי – 598 יח'
4. ניסאן NV200 – עם 333 יח'
5. פיאט דובלו – 321 יח'
6. דאצ'יה דוקר – 245 יח'

כמו בשני העשורים הקודמים, גם ב-2019 מוביל הקטגוריה הוא סיטרואן ברלינגו, עם יותר מ-56% מהמסירות בסגמנט. הדגם הוותיק זכה השנה למחליף מודרני, שגם מוצע עם תיבה אוטומטית אמיתית, ומאז שזו הוצגה היא הפופולרית יותר. גם במקרה של רנו קנגו ופולקסווגן קאדי הגרסאות האוטומטית (רובוטית דו-מצמדית) הן הנמכרות יותר.

1610344
צילום: יואל פלרמן

טנדרים
1. איסוזו דימקס – 1,518 יח'
2. טויוטה היילקס – 1,205 יח'
3. מיצובישי טרייטון – 626 יח'
4. פולקסווגן אמארוק – 111 יח'
5. ניסאן נבארה – 64 יח'
6. פיאט פולבק – 54 יח' 

איסוזו D-מקס ממשיך להוביל את סגמנט הטנדרים הבינוניים באופן בטוח למדי, למרות שדגם חדש הוכרז, והוא פופולרי במיוחד בגרסת ה-4x4 המאובזרת (יותר מ-50% מהמסירות). היילקס אחריו, וכמעט כל היחידות שנמסרו הן בגרסת ההנעה הכפולה.
 
כאן המקום לציין גם את שלושת הטנדרים הגדולים של היצרניות האמריקניות (פורד-ראם-שברולט), משאיות לכל דבר (מעל 4.5 טון) אך בעלי מקדם הופעה של רכב "רגיל". למרות שהוא רגע לפני החלפה, המוביל כאן הוא שברולט סילברדו ובפער גדול (750 יח') כשאחריו נמצא ראם 3500 עם 401 יח' שנמסרו. פורד בהקשר זה נמצאת במאסף – 150 יח' נמסרו מ-F-350 ו-88 יח' מ-F-250.

1623657
צילום: איתמר רותם
 
ספורטיביות
1. פולקסווגן גולף GTI – עם 177 יח'
2. סיאט לאון קופרה – 138 יח'
3. מיני קופר S – עם 133 יח'
4. פולקסווגן פולו GTI – עם 101 יח'
5. סקודה אוקטביה RS – עם 96 יח' 

במהלך 2019 נמכרו לא פחות מ-46 יחידות של סובארו BRZ, אבל הגרסה האוטומטית (2 יחידות) נמכרה פחות מאשר פרארי 488 ו-812 – עם 3 יחידות כל אחת. פיג'ו 208 GTI נמכרה ב-29 עותקים לעומת 6 בלבד ל-308 GTI. אודי S3 נמכרה ב-28 יחידות (RS3 הוסיפה 9 יחידות), ממש כמו פורשה 718 בוקסטר.
 
מה עוד? 21 יחידות של ב.מ.וו Z4 מצאו בית בישראל, מאזדה MX-5 נמסרה ל-18 קונים מאושרים, ב.מ.וו M2 מצאה 15 רוכשים, וכך גם שברולט קאמרו. מיני JCW נמסרה ב-13 עותקים, בדיוק כמו ניסאן 370Z. למרות גילה ומחירה, עלו על הכביש 7 יחידות של ניסאן GT-R. אליהן הצטרפו 6 יחידות של לקסוס LC500, אחת יותר מאסטון מרטין וואנטג'. ב-2019 נמסרו גם 2 עותקים של אודי R8 ואילו ב.מ.וו i8 אחת מצאה בית חם.

1595318
צילום: מערכת אוטו
 
עשרת הדגמים הנמכרים של מותגי היוקרה
1. אודי A3 – עם 764 יח' (מתוכן 215 יח' לגרסה ההיברידית-נטענת)
2. ג'יפ גרנד צ'ירוקי - 646 יח'
3. וולוו XC60 – עם 561 יח'
4. וולוו XC40 – עם 532 יח'
5. מיני קופר – 511 יח'
6. ב.מ.וו X1 – עם 510 יח'
7. לקסוס NX – עם 458 יח'
8. אודי Q2 – עם 434 יח'
9. אודי Q3 – עם 434 יח'
10. מרצדס A קלאס – 419 יח' 

ב-2018 הפגינו דגמי אודי דומיננטיות בולטת בחמישייה הפותחת, ואילו ב-2019 התחרות עזה יותר מבעבר. אודי עדיין נמצאת בראש הטבלה עם ה-A3 (כאשר הגרסה ההיברידית-נטענת אחראית ל-35% מהמסירות), אך אחריה ישנם שני דגמי פנאי של וולוו, ואילו דגמי אודי נמסרו בהיקף פחות; Q5, למשל, שהיה רכב היוקרה השני הנמסר ב-2018 כלל לא נכנס לעשירייה הראשונה ב-2019 עם 364 מסירות, מחצית מהמכירות של הדגם בשנה שקדמה לה.
 
את סגמט רכבי הפנאי הקומפקטיים היוקרתיים מוביל, כאמור וולוו XC40 כשאחריו נמצאי הנציגים של ב.מ.וו, לקסוס ואודי. ללקסוס נציגות נוספות בדמות לקסוס UX עם 383 יח' (50-50 בחלוקה בין בנזין להיברידי). מרצדס GLA נמסר ב-303 יח', ג'יפ קומפאס ב-301 יח', DS 7 קרוסבק ב-123 יח', ב.מ.וו X2 נמסר ב-111 יח', קאדילק XT4 החדש ב-88 יח' ויגואר E-Pace ב-62 יח'.
 
את פלח רכבי הפנאי הבינוניים מוביל, כאמור, ה-XC60 כשאחריו נמצא בפער לא קטן אודי Q5 (עם 364 יח') וקרוב אליו מרצדס GLC (עם 335 יח'). בהמשך ישנו קאדילק XT5 (עם 277 יח'), ב.מ.וו X3 ו-X4 (עם 241 יח' ו-235 יח' בהתאמה) ואלפא רומיאו סטלביו (80 יח').
 
ומה קורה בפלח היוקרה של סגמנט רכבי הפנאי הגדולים? הבא בתור אחרי ג'יפ גרנד צ'ירוקי (הזול ממרבית מתחריו בצורה משמעותית) הוא מרצדס GLE עם 255 יח' שנמסרו. אודי Q7 נמסר ב-218 יחידות כאשר לנד רובר ריינג' רובר PHEV נמסר במספר עותקים זהה. ב.מ.וו X5 נמסר ב-97 יח', הרבה פחות מאחיו לפלטפורמה ה-X6 שנמסר ב-150 עותקים. וולוו XC90 מצא 118 בתים, פולקסווגן טוארג נמסר ל-29 קונים, קאדילק אסקלייד הענק נמסר בלא פחות מ-24 יח' וב.מ.וו X7 נמסר ב-10 עותקים.
 
למקרה שתהיתם, הפורשה הנמכרת ביותר היא פאנאמרה היברידית-נטענת (59 יח'), הבנטלי הנמכרת היא קונטיננטל GT (עם יח'18) והאסטון מרטין הפופולרית ביותר הייתה הוואנטג' עם 5 יח'.

1623155
צילום: איתמר רותם
 
דגמים חשמליים
1. אודי e-tron – עם 340 יח'
2. רנו זואי – 102 יח'
3. יגואר i-Pace – עם 68 יח'   
4. יונדאי איוניק – 68 יח'
5. ניסאן ליף – 24 יח' 

שנת 2019 הייתה השנה הראשונה בה כלי רכב חשמליים נכנסו לשוק באופן בולט, הן מבחינת חשיפתם לקהל והן מבחינת המספרים. נכון, המשקל שלהן בשוק הישראלי עדיין מזערי (0.23%) אבל הן כבר התחילו לפרוץ מחסומים, במיוחד בתחום היוקרה. החשמלי הנמכר ביותר בישראל הוא אודי e-tron  שכמעט והיה בין עשרת דגמי היוקרה הנמכרים בישראל, ומסירות הדגם מהוות 9% מכלל המסירות של אודי בישראל(!).
 
שנת 2020 צפויה להיות שנה מעניינת בתחום החשמלי. עם תחילת השנה החל שיווק MG ZS החשמלי, רכב פנאי קטן המוצע במחיר של משפחתית. צפוי לנו גם מותג חדש (GAC) שכולו על טהרת החשמל והיצע החשמליות בכלל יגדל עם פיג'ו 208 ו-2008 ואופל קורסה חשמליות ועוד. מנגד, הטבת המס על מכוניות חשמליות קטנה משמעותית.

1605045
צילום: מוניות יהודה מזרחי
 
מוניות
1. סקודה – 1,653 יח'
2. טויוטה – 758 יח'
3. מרצדס – 756 יח'
4. רנו – 558 יח'
5. סיטרואן – 400 יח'
 
היקף שוק המוניות בישראל הוא כ-22,000 כלי רכב, וב-2019 הוחלפה חמישית ממנו – 4,729 מכוניות, עלייה של 23% ביחס ל-2018. כמו בשנים קודמות, גם בשנה החולפת סקודה ראשונה, וזו מסרה פי 2.2 יותר מטויוטה ומרצדס (עם נתון כמעט זהה לשתיהן). שני המותגים הסוגרים את החמישיה הפותחת הם צרפתיים, רנו וסיטרואן.
 
1626671
צילום: אלי שאולי

קטגוריות
1. רכבי פנאי קומפקטיים (C-SUV) – עם 30.2%
2. משפחתיות קומפקטיות (C) – עם 21.7%
3. סופרמיני (B) – עם 13%
4. מיני (A) – עם 9.4%
5. רכבי פנאי קטנים (B-SUV) – עם 9.3% 

פילוח לפי סגמנטים מציג את התמונה הכללית של העדפות השוק, והכיוון ברור. בדומה ל-2018, גם השנה סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים הוא הגדול ביותר, עם קצת מעל 30% מהמסירות, כמעט 50% יותר מאשר המשפחתיות עם 21.7%. יחד עם שאר הקטגוריות (ללא טנדרים, 1.4%), מסירות רכבי הפנאי מהוות 45% מכלל המסירות.
 
עוד דוגמאות? המשפחתיות הגדולות אחראיות ל-2.1% מהמסירות – נתון כמעט זהה לרכבי הפנאי הגדולים (והיקרים יותר) שחלקם בשוק הוא 2% מהמסירות. בכל מקרה, זה כמעט 40% פחות ממסירות רכבי הפנאי הבינוניים (3.3%).
 
שוות אזכור. רכבי פנאי בינוניים (3.3%), מסחריות קטנות (2.2%), משפחתיות גדולות (2.1%), רכבי פנאי ושטח גדולים (2%), משפחתיות קטנות (1.4%), טנדרים (1.4%), מיניוואנים (1%), סלון (0.4%) פאר (0.16%).
 
1626639
צילום: JCOTY

ארצות ייצור
1. יפן – 17.4%
2. דרום קוריאה – 17.3%
3. טורקיה – 14.9%
4. צ'כיה – 11.1%
5. ספרד – 6.5%
 
צמד מדינות אסיאתיות מוביל את הטבלה. מיפן (17.4%, מקום ראשון, עשירית האחוז יותר מהמקום השני; מקום שני ב-2018) מגיעות אלינו טויוטה קאמרי, ראב 4, פריוס וחלק מדגמי טויוטה קורולה. בנוסף, מרבית דגמי לקסוס, כל דגמי מאזדה (למעט 2), סוזוקי איגניס וסוופיט, הונדה ג'אז ו-HR-V, כל דגמי סובארו, כל רכבי הפנאי של מיצובישי ו...3 יחידות של אבארט 124 (למעשה, מאזדה MX-5).
 
מדרום קוריאה (17.3%, מקום שני) מגיעים אלינו יונדאי אלנטרה, קונה, איוניק וסנטה-פה, קיה נירו, פיקנטו, סטוניק, ריו וסורנטו, שברולט ספארק וטראקס ועוד. מטורקיה (14.9%, מקום שלישי) שהגדילה את חלקה בעוגה (11.9% ב-2018) מגיעות אלינו הונדה סיוויק סדאן, יונדאי i10 ו-i20, רוב דגמי טויוטה קורולה, ניסאן מיקרה, רנו קליאו, מגאן וקוליאוס ועוד.
 
צ'כיה (רביעי) וספרד (חמישי) שומרות על המיקומים שלהן וגם על חלקן היחסי. מצ'כיה מגיעים אלינו כל דגמי סקודה, טויוטה אייגו והאחיות לבית PSA, יונדאי טוסון ו-i30 וסיאט אטקה. מספרד נשלחים מרבית דגמי סיאט, אודי A1, פורד קוגה, פולקסווגן פולו, סיטרואן ברלינגו, קקטוס, ספייסטורר ו-C3 איירקרוס, רנו קפצ'ור וקדג'אר ועוד.
 
כמעט ונכנסו לחמישייה הפותחת: צרפת עם 5.8% (פיג'ו 3008, סיטרואן C5 איירקרוס, טויוטה יאריס ועוד), סלובקיה עם 4.4% (קיה ספורטאז' ואחרים) ובריטניה עם 4.2% (ניסאן קשקאי, הונדה סיוויק האצ' ועוד).
 
1623604
צילום: איתמר רותם

יבואניות
1. כלמוביל – 21.5%
2. יוניון מוטורס – 14.8%
3. צ'מפיון מוטורס – 13.9%
4. טלקאר – 12.7%
5. קרסו מוטורס – 9.3%
6. דלק מוטורס – 6.1%
7. לובינסקי – 5.7%
8. מכשירי תנועה – 4.9%
9. UMI – עם 3.2%
10. מאיר – 2.7%

היבואנית הגדולה ביותר היא כלמוביל (יונדאי, מיצובישי, מרצדס) עם למעלה מחמישית מהמסירות בישראל. אחריה נמצאת יוניון מוטורס שעושה זאת בעזרת מותג עממי אחד (טויוטה) וסיוע קל של לקסוס. במקום השלישי נמצאת צ'מפיון מוטורס (אודי, סיאט, סקודה, פולקסווגן). במקום הרביעי טלקאר, המייבאת את קיה (וגם את סאנגיונג). את החמישייה הפותחת סוגרת קרסו מוטורס, יבואנית דאצ'יה, ניסאן, רנו.
 
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 30. טיגואן איפה?

    סמי 23 ינואר 2020, 19:29

  2. 17. שלומי, דווקא מופיע לגבי MG. קרא שוב

    משה 18 ינואר 2020, 19:25

  3. 16. כמה נמכרו לאנשים פרטיים, לא לליסינג.

    צביקה 18 ינואר 2020, 19:10

  4. 10. ניסאן XTRAIL שייך ל D-SUV, ובמקום השני אחרי הקודיאק.

    יואב 17 ינואר 2020, 19:29

  5. 9. רנו גראנד קופה טורבו דיזל היא רכב מושלם

    ירדן 17 ינואר 2020, 19:25

  6. 1. כמובן מה שמעניין באמת - כמה נמכרו לפרטיים

    יוסי 16 ינואר 2020, 15:14