חפשים לקנות יונדאי איוניק יד שנייה? הסקירה הזו תעזור לכם לעשות זאת בחכמה. זו הסקירה העשירית בסדרת סקירות הרכב המשומש שלנו בעזרת צי הרכבים של ליס4יו, ובקרוב יועלו כאן מדריכים נוספים עם מידע שימושי על הדגמים המבוקשים ביותר בשוק המשומשות הישראלי. הסקירות מובאות הן בכתב והן באמצעות סקירת וידאו.
 
בסקירות הקודמות:

טויוטה קורולה
מאזדה 3
רנו קליאו
ניסאן קשקאי
סקודה אוקטביה
רנו פלואנס
קיה פיקנטו
טויוטה אוריס
קיה ספורטאז'
רנו מגאן יד שנייה
סקודה סופרב יד שנייה
קיה ריו יד שנייה
יונדאי i10 יד שנייה
הונדה ג'אז יד שנייה
_________________________________

1628832
צילום: תומר פדר

טווח שנים – 2016-2021.
מרכב – ליפטבק 5 דלתות.
מנועים – היברידי – בנזין 1.6 ליטר 105 כ"ס; מנוע חשמלי 43.5 כ"ס – 141 כ"ס. גרסה חשמלית: 120 כ"ס לפני מתיחת הפנים, 136 כ"ס לאחר מתיחת הפנים.
תיבות הילוכים – היברידית: דו-מצמדית, 6 הילוכים. חשמלית: הילוך אחד.

יונדאי השיקה את איוניק בעולם בתחילת 2016, ושיווקו של דגם זה בישראל החל בסוף אותה שנה. בשנת 2019 עבר הדגם מתיחת פנים שעיקרה שינויים קלים לעיצוב החיצוני וקונסולה מרכזית שעוצבה מחדש. הגרסה החשמלית זכתה להספק משופר (136 כ"ס במקום 120 כ"ס).

הבסיס של איוניק תוכנן מראש כדי לקבל הנעה היברידית, היברידית נטענת וחשמלית – ועיצובה אמור לבטא את הקדמה הטכנולוגית הזאת, וזאת בעזרת צדדית המזוהה עם מכוניות היברידיות. לאיוניק, המוצעת בישראל בגרסה ההיברידית הרגילה ובגרסה החשמלית, מרכב עם חמש דלתות.

1628813
צילום: אילן קליין

1637685
צילום: יואל פלרמן

יוצאים לכביש
ביצועים. פרט להשהיה קלה בזינוק אגרסיבי, טובים, ואין בעיה להאיץ אותה במהירויות עירוניות ובין-עירוניות לעקיפה בטוחה. מנוע הבנזין מעט מחוספס לעיתים, וכניסתו לפעולה בצמוד למנוע החשמלי, מורגשת פה ושם. הרכב יכול לנוע בעיר לא מעט על המנוע החשמל בלבד. פעולת התיבה הדו-מצמדית חלקה ונטולת חבטות.  

בגרסה החשמלית טרום מתיחת הפנים (120 כ"ס) הביצועים טובים ובמצב "ספורט" התחושה כוחנית ממש. בגרסה המעודכנת (136 כ"ס) אופי חטיבת הכוח מעודן ומרוכך יותר.

צריכת דלק. בניגוד ללא מעט היברידיות אחרות, צריכת הדלק טובה הן בעיר והן מחוצה לה, והנתונים בהחלט מכובדים: 14.5-16 ק"מ לליטר בתוואי נסיעה מאתגר, למעלה מ-19 ק"מ לליטר בשיוט או בהתנהלות מתונה בעיר.

הגרסה החשמלית שלאחר מתיחת הפנים מציעה בפועל טווח נסיעה גדול משמעותית מהגרסה שלפני מתיחת הפנים. 

נוחות הנסיעה בעיר סבירה, המכונית נעה מדי על גבשושיות קטנות, אבל מטפלת היטב בשיבושים גדולים. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר נאה, אך יונדאי איוניק אינה שקטה, גם בגלל פעולת המתלים שלה הנשמעים לעיתים.

1628826
צילום: אילן קליין

1637682
צילום: יואל פלרמן

חיים משותפים
בגרסה טרם מתיחת הפנים עיצוב סביבת הנהג לא מבריק, עם יותר מדי מרכיבים, הנדסת האנוש טובה למדי והחומרים נוקשים ודקים. הגרסה המעודכנת (סוף 2019) מציגה הופעה עדכנית ומרשימה בהרבה, וגם איכות החומרים שופרה. מושב הנהג טוב מאוד ויש לו תפעול חשמלי ברמת הגימור הגבוהה. איכות המסך מספקת והוא גדול ושימושי. שדה הראייה לפנים בינוני ומציק לאחור, בגלל החלון המפוצל.

מרווח הברכיים טוב, אך מרווח הראש גבולי לגבוהים. תעלת המיזוג פולשנית אמנם-נמוכה-אך-רחבה. קו החלונות גבוה, מה שלא ילהיב את הדור הצעיר. חומרי הדיפון בדלתות קשים וחלולים.

לתא המטען נפח מקובל בקטגוריה (קטן יותר בגרסאות החשמליות), מבנה של חמש דלתות שימושי, פי שלושה עם השטחת המושבים ופתח ההטענה רחב מאוד. יש לו נקודות עיגון ותאורה אך שקע 12 וולט חסר. הכיסוי העילי רך ופחות מוצלח, ואין מקום לאחסונו בנפרד. הגלגל החלופי קטן.

1628833
צילום: תומר פדר

רכישה
יונדאי איוניק הוצעה ברמות הגימור 'פרמיום' ו'סופרים', כאשר השנייה הייתה יקרה יותר ב-3000 שקלים – ואבזור הנוחות ומערכות הבטיחות בשתיהן מכובד ביותר. בתחילת 2018 הוצעה רמת גימור בסיסית יותר, 'אינספייר', בעיקר למכרז של צה"ל, והיא זו שנבחרה לרכב הצמוד לסגני אלופים. 

ל'פרמיום' חישוקי "17 עם צמיגים רחבים ונמוכים, 225/45, מולטימדיה בהתקנה מקומית ומצלמה, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם ומשטח טעינה אלחוטי לסמרטפון. בבטיחות בלימה אוטונומית (עם זיהוי הולכי הרגל), התרעת סטייה מנתיב ותיקון ואפילו בקרת שיוט אדפטיבית. 'סופרים' מוסיפה מחוונים מוקרנים שמשנים את עיצובם לפי מצב הניהוג, תפעול חשמלי למושב הנהג וגם תאורת לד אחורית, ובתחום הבטיחות נוסף ניטור שטחים מתים. לגרסה החשמלית רמת גימור נפרדת, דומה לזו של 'סופרים'.

ל'אינספייר' צמיגים קטנים יותר ("15), מעט פחות אבזור נוחות, אבל אותן מערכות בטיחות.  

1628828
צילום: אילן קליין

יונדאי איוניק הייתה המכונית הנמכרת בישראל ב-2018, ומאז ששיווקה החל בסוף 2016 ועד סוף שנת 2020, נמכרו כ-38,000 יחידות, חלק ניכר מהן לציי רכב. 

1610543
יונדאי איוניק חשמלית. צילום: יואל פלרמן

1635697
צילום: מערכת אוטו

שגרת אחזקה, עלויות
לאיוניק מרווח טיפולים שגרתי של שנה או 15,000 ק"מ, מחיר האחזקה סביר – כ-650 שקלים ל-15,000 ק"מ, כ-1200 שקלים ב-30,000 ק"מ, כ-800 שקלים ל-45,000 שקלים.

אין מידע על בעיות אמינות של התיבה הדו-מצמדית. יש לשים לב למצב צלחות הבלימה, עניין המחייב התייחסות בכל רכב היברידי, כמו גם למצב המצבר הרגיל; מצברים המשרתים מערכת דימום/התנעה (Stop&Go) הם אמינים ויעילים, אבל יקרים מאוד.

הצמיגים הרחבים יחסית מוצעים במחירים נמוכים (תוצרת סין), קרוב ל-1000 שקלים לרביעייה, ובמחיר כפול לארבעה צמיגים של מותגים ידועים.

1628823
צילום: אילן קליין

האחריות מכובדת ביותר והיא ל-5 שנים או 100,000 ק"מ לכלל הרכב, וסך הכל 7 שנים או 150,000 ק"מ למערכת ההיברידית.

עלויות קבועות
עלות הביטוח
אינה גבוהה יחסית, ומערכות הבטיחות העדכניות מאפשרות להעניק לה פרמיה מופחתת.

1628822
צילום: אילן קליין

כדאיות, גרסה מומלצת
יונדאי איוניק היא משפחתית היברידית יעילה, מאובזרת היטב ובעיקר חסכנית ובטיחותית. מנגד, איכות הנסיעה שלה – נוחות, רעש – אינה מתעלה. עלויות האחזקה של סבירות, וככל הידוע אין לה בעיות אמינות. מכיוון שהרכב נמכר בכמויות גדולות, ההיצע נרחב, ומכיוון שהוא צעיר, אקזמפלרים רבים נמצאים עדיין תחת האחריות הרגילה, ולכולם אחריות למספר שנים של המערכת ההיברידית.

*הסקירה במקור התייחסה לדגם לפני מתיחת הפנים. ב-04.08.21 עודכנה כך שתתייחס גם לגרסה לאחר מתיחת הפנים (2020 ואילך).
*פרסום ראשון ב-17.02.20


הסרט על יונדאי איוניק משומשת לפני מתיחת הפנים: