שנת 2021 הגיעה לסיומה, ולמרות שגם שנה זו הייתה מלאה באתגרים שמקורם קורונה שתלווה אותנו, כך נראה, גם לאורך 2022, לפחות בענף הרכב הישראלי יכולים להסתכל על השנה שחלפה בחיוב. שכן לא רק שבשנת 2021 נמסרו יותר מכוניות מאשר ב-2020 (ב-34.8%), אלא שגם נקבע נתון השיא של כל הזמנים עם לא פחות מ-289,291 מסירות כלי רכב חדשים בישראל. 

ההערכות בשוק היו שניתן לחצות השנה לראשונה בהיסטוריה המקומית את קו ה-300,000 מסירות, אך בעיות מלאי עקב משבר השבבים ובלימה דרסטית במגמת המסירות בדצמבר מנעה את חציית הקו הסמלי הזה. בכל מקרה, אם מחשבים את ממוצע מסירות הרכב בשתי שנות הקורונה הנתון עומד על כ-251,917 כלי רכב ולמעשה מהווה במידה מסוימת תיקון שוק: הנתון כמעט זהה למסירות כלי רכב בשנת 2019, שנת ה"לא קורונה" האחרונה שהייתה.

על סיכום המסירות הכללי תוכלו לקרוא בהרחבה כאן. בכתבה זו נעסוק בפילוח השוק לפי קטגוריות ודגמים וכלל המרכיבים שעשו את שוק הרכב הישראלי ב-2021. בסקירה אנו מתייחסים לקטגוריות המרכזיות בישראל, ובכל אחת מהן מוצגים חמשת הדגמים המובילים – שאר המתמודדים בהמשך. נביא גם התייחסות ליחסי הכוחות בין הקטגוריות, נתח השוק של היבואנים, מצב שוק המוניות וארצות המוצא מהן מגיעות המכוניות שלנו.

כאן נציין כי נתוני איגוד יבואני הרכב מתייחסים רק למכוניות שמגיעות דרך ערוצי היבוא של היבואנים הרשמיים; מכוניות שהגיעו ביבוא אישי או ביבוא מקביל לא מופיעות כאן.
_____________________

1648544
צילום: מערכת אוטו

עשרת הדגמים הנמכרים בישראל 2021
1. טויוטה קורולה – 16,916 יח'
2. יונדאי איוניק – 12,143 יח'
3. קיה פיקנטו – 11,869 יח'
4. קיה ספורטאז' – 8,065 יח'
5. קיה נירו – 7,858 יח'
6. טויוטה ראב 4 – עם 6,835 יח'
7. סקודה אוקטביה – 6,686 יח'
8. טסלה מודל 3 – 6,298 יח'
9. יונדאי i20 – עם 6,182 יח'
10. יונדאי i10 – עם 5,703 יח'

המכונית הנמכרת ביותר בישראל 2021 היא, ובפער ענק, טויוטה קורולה הרושמת הישג חסר תקדים ומהווה לבדה כמעט 5.9%(!) משוק הרכב הישראלי בשנה זו. יחד עם איוניק הממוקמת במקום השני הצמד משלים כמעט באופן מושלם את נתח השוק שלהן ל-10%. אולם בעוד מסירות הקורולה צמחו בשיעור גבוה במעט מזה של כלל השוק (כ-37.8%) הצמיחה של איוניק לא הדביקה את הצמיחה הכללית של השוק (כ-22%).

בכלל, ניתן לאמור כי הרשימה השנה דומה מאוד לזו של שנה שעברה וזו כוללת את הדגמים הצפויים: פיקנטו שלישית (47.6% יותר), ספורטאז' רביעי (63% יותר), נירו חמישי (36% יותר) – וכאן שווה להזכיר כי שני הדגמים האחרונים ותיקים מאוד ועומדים לפני החלפה קרובה. טויוטה ראב 4 שביעי (31% יותר) וסקודה אוקטביה שבמקום השביעי היא הנציגה האירופאית היחידה ורשמה צמיחה של 57.2% תודות לדור חדש ומרשים.

במקום השמיני מתמקמת לראשונה מזה שנים נציגה אמריקנית הלא היא טסלה שהצליחה לערבל את שוק הרכב ולערער על המוסכמות הנהוגות מראשית ההיסטוריה. טסלה, ללא פרסום, ללא פרישה רחבה של אולמות תצוגה ואפילו ללא נסיעות מבחן בחלק מהתקופה, הצליחה עם דגם אחד בלבד בהיצע, במבנה סדאן ובמחיר התחלתי גבוה יחסית לשוק המקומי להיכנס לרשימת עשרת הדגמים הנמכרים. סימן לבאות או התלהבות ראשונית? בכל מקרה הנתון פשוט מדהים.

1654826
צילום: צור

כלי רכב חשמליים
1. טסלה מודל 3 – עם 6,298 יח'
2. MG ZS EV – עם 1,546 יח'
3. AIWAYS U5 – עם 431 יח'
4. אודי e-tron – עם 228 יח'
5. פיג'ו 2008 – עם 168 יח'
6. יונדאי איוניק 5 – עם 167 יח'
7. ג'ילי גיאומטרי C – עם 163 יח'
8. יונדאי קונה EV – עם 156 יח'
9. ב.מ.וו iX3 – עם 154 יח'
10. פיאט 500E - עם 154 יח'

רגע לפני שנפרט את פילוח השוק המסורתי לפי קטגוריות אנחנו חייבים כמה מילים על חשמל. שנת 2019 נרשמה כשנה שבה השוק הישראלי התחיל לדבר "חשמל", אולם הדיבור היה ממש שקט ונגע בעיקר בתחומי היוקרה שם הטבות המס היו משמעותיות ולאוכלוסיית היעד קל יותר לאמץ טכנולוגיות חדשות. בשנת 2020 נרשמה עלייה של כמעט פי שלושה ביחס לאותה 2019 וגם נכנסו כמה דגמים עממיים, תחום אותו הובילה MG עם ZS החשמלי.

ובכן, אחרי המילים הטובות להתקדמות שנעשתה בתחום בשנתיים הקודמות, שנת 2021 בהחלט תרשם כשנת ה"מפץ" בשוק הישראלי בהקשר החשמלי לפחות. בשנת 2021 נמסרו בישראל כ-11,000 מכוניות חשמליות, והן מהוות כ-3.8% משוק הרכב הישראלי. מדובר בנתח שוק שגדל פי 5.2(!) מזה של 2020.

1654114
צילום: מערכת אוטו

לאותו "מפץ" אחראית יצרנית אחת ויחידה: טסלה. ניתן לאמור לא מעט בעדה ונגדה (היצרנית, הדגמים), אך אין ספק שהיא הצליחה לפרוץ בשוק המקומי מחסום תפישתי אדיר, ובאופן שאף אחד לא ציפה, כולל, כנראה, בטסלה עצמה.

היצרנית האמריקנית משווקת את המכונית היחידה שלה בשוק המקומי באופן ישיר לצרכן הישראלי, דרך אתר אינטרנט, עם מרכז שירות אחד בלבד ולפחות בתקופה הראשונה (והלא קצרה) ללא אולמות תצוגה מסורתיים או נסיעות מבחן – והישראלים פשוט ביקשו עוד. שילוב של כוח מותג אדיר, אפיל טכנולוגי, מפרט מפתה ומעל לכל: מחיר חדירה ראשוני אגרסיבי (שבהמשך עלה) עזרו לה למסור פה לא פחות מ-6,298 יח', כ-57% מהשוק החשמלי בישראל שייך לדגם אחד לבית טסלה.

בכל מקרה, מעבר לנוכחות החשמלית הגדולה בשוק שכה גדלה בשנה האחרונה, וזו הרי צפויה רק לגדול ב-2022, המשך הרשימה מגלה לנו מגמה נוספת שהחלה במקביל לחשמול השוק וממש תופשת תאוצה כעת: הסינים כבר כאן. אחרי שנים של עיכובים, דחיות והכרזות הבשלות הטכנולוגית והמגרש היחסית חדש של הרכב החשמלי מאפשרת לסינים, שהשקיעו בכך משאבים אדירים בעידוד הממשלה, לחדור לשוק המקומי (ובכלל) בקצב גבוה מבעבר, וב-2021 הכלים מסין היו כ-23.4% מהשוק החשמלי בישראל. חדשות לבקרים אנחנו מדווחים לכם כאן על מותג סיני חדש שנמצא בדרכו לישראל (רק השנה היו שישה כאלה, צ'רי תגיע בשנה הבאה ויהיו נוספים). חלקם תחת כותרת של "יבוא זעיר" המוגבל בהיקפו, ולא מעט מהם כבר באופן רשמי ומסודר (MG, ג'ילי, SKYWELL ועוד) ובהתאם המספרים צפויים להיות גדולים באופן משמעותי.

1642286
צילום: יח"צ

ואכן, את המשך הרשימה מאכלס MG ZS EV שמסר השנה 1,546 כלי רכב, פי 2.2 יותר משנה שעברה. וכבר הוכרז מועד הגעתו במרץ של דגם מעודכן לאחר מתיחת פנים עם טווח גדול משמעותית. אחריו נמצא U5 לבית AIWAYS. באופן מעניין, גם במקרה של טסלה האמריקנית מרבית דגמי מודל 3 הגיעו השנה ממפעל הייצור בסין (כ-4,500 יחידות). מותגים אירופאיים מוכרים מופיעים רק במקום הרביעי (אודי e-tron ו-e-tron ספורטבק ביחד) והחמישי (פיג'ו 2008) והנציג הקוריאני הראשון הוא יונדאי איוניק 5 והמספרים של כל אלה (והבאים בתור, בלי קשר למוצא) צנועים בהרבה.

במקום השביעי נמצאת יצרנית סינית נוספת, ג'ילי, שהספיקה למסור השנה 163 יח' מהגיאומטרי C שלה, אולם היא כבר מדווחת על אלפי הזמנות שנרשמו ל-2022.

שווים אזכור. מרצדס GLC (עם 152 ח'), GAC GE3 (עם 151 יח'), SERES 3 (עם 142 יח'), קיה נירו EV (עם 122 יח'), מרצדס EQA (עם 116 יח') רנו זואי (110 יחד'), מקסוס E-יוניק 5 (104 יח'), לקסוס UX (עם 103 יח'), וולוו XC40 (עם 97 יח'), ניסאן ליף (88 יח'), פיג'ו e-208 (עם 51 יח'),אופל קורסה-e (עם 44 יח'), פורשה טאייקאן (42 יח'), מיני קופר E (עם 40 יח'), יונדאי איוניק EV (עם 38 יח'), ניסאן E-NV200 (עם 26 יח'), מקסוס E-דליבר (23 יח'), סיטרואן e-C4 (עם 21 יח'), יגואר I-פייס (20 יח'), DS3 קרוסבק (15 יח'), JAC E-S2 (עם 8 יח'), SKYWELL ET8 (עם 8 יח'), אופל מוקה-e (עם 7 יח'), סקודה אניאק (4 יח'), ב.מ.וו IX (עם 2 יח'), פולקסווגן ID.4 (אחד), מרצדס EQS (אחת), טסלה מודל Y (אחד), מרצדס V קלאס (אחד).

1633244
צילום: אלי שאולי

כלי רכב היברידיים-נטענים (PHEV)
1. קיה נירו PHEV – עם 5,710 יח'
2. MG EHS – עם 1,273 יח'
3. וולוו XC40 – עם 529 יח'
4. ב.מ.וו סדרה 3 - עם 461 יח'
5. טויוטה ראב 4 – עם 391 יח'

את התמונה ה"מחושמלת" של 2021 משלימים כלי רכב היברידיים נטענים (פלאג-אין הייבריד/PHEV) שנמסרו גם הם בהיקפים חסרי תקדים. כלים אלה היוו בשנת 2021 כ-4% משוק הרכב בישראל. השנה נרשמה חדירה משמעותית של כלים מסוג זה גם לתחום העממי, וזו צפויה להימשך, שכן ממש ברגע האחרון הוחלט להאריך את תוקף הטבת המס לרכב צמוד עבור כלים אלה.

בראש הרשימה, ממש כמו בשנה שעברה, נמצא קיה נירו אולם מסירות הגרסה הזו צמחו ביותר מפי 4.89 ביחס לשנה שעברה, וזו הגרסה הנמכרת ביותר של נירו, ובפער. שיווק הגרסה ההיברידית הרגילה פחת לאורך השנה עד שנעצר לחלוטין וכרגע לא ברור אם תחודש עד הגעת הדור החדש של נירו.

במקום השני נמצא מתמודד חדש עם מפרט מרשים, MG EHS, אחריו וולוו XC40, ב.מ.וו סדרה 3 במקום הרביעי (כ-50% ממסירות הדגם בישראל) וטויוטה ראב 4 סוגר את החמישייה.

1646065
צילום: מערכת אוטו

מיני (קטגוריה A)
1. קיה פיקנטו – 11,869 יח'
2. יונדאי i10 – עם 5,703 יח'
3. שברולט ספארק – 5038 יח'
4. סוזוקי איגניס – 1,720 יח'
5. פיאט 500 – עם 317 יח' (154 חשמלי)
6. טויוטה אייגו – 283 יח'

סגמנט המיני הגדיל את חלקו בעוגה ממש במעט עם היקף של 8.6% מהמסירות (0.2% יותר מ-2021). החלוקה בין הדגמים די דומה לשנים עברו, ולא ראינו שינויים משמעותיים בקרב המתמודדות. מסירות פיקנטו ו-i10 צמחו מאוד ויותר מכלל השוק, בעוד ספארק נמסרה בדומה לצמיחה הכללית בשוק ואילו המסירות של איגניס הרבה פחות (6%) וחלקו היחסי בסגמנט קטן. אגב, השנה "התעוררות התיבה הידנית" רשמה סופית את קיצה; בכל הסגמנט הזה רק 90 יח' של יונדאי i10 הגיעו עם דוושה שלישית.

אייגו עדיין נמסרה אם כי בהיקף נמוך מאשר בשנים קודמות ואילו מסירות פיאט 500 כמעט והוכפלו, ואלה מתחלקות כמעט שווה בשווה בין הדור הקודם לדור החדש המוצע רק עם יחידות הנעה חשמליות (154 יח').

1643643
צילום: מערכת אוטו

סופרמיני (קטגוריה B)
1. יונדאי i20 – עם 6,182 יח'
2. טויוטה יאריס – 5,992 יח'
3. סיאט איביזה – 4,686 יח'
4. מאזדה 2 – עם 3,276 יח'
5. מיצובישי ספייססטאר – 2,393 יח'

בסגמנט סופרמיני התמונה כמעט זהה לזו שבשנה שעברה, כאשר כל חמשת הדגמים שעלו בשנה שעברה נמצאים כאן, גם הפעם עם שינויים קלים במיקומים ביניהן. בראש נותרה i20, אך נתון המסירות נמוך יותר מול הצמיחה הכללית של השוק. ולמרות שחלק מהמכוניות בהמשך הרשימה רשמו צמיחה נאה במסירות – מסירות מאזדה 2 גדלו ב-64% יותר, אלה של יאריס כמעט והוכפלו – הרוב לא ממש. איביזה נמסרה פחות משיעור הגידול של סך המסירות (כ-29%), ספייססטאר עם עלייה קלה ואחרות רשמו ירידה (קליאו, סנדרו, ג'אז ועוד). חלקו של סגמנט הסופרמיני ב-2021 ירד ל-11% מסך המסירות, 1.5% פחות ביחס ל-2020 (ירידה של כ-12% בנתח השוק).

שוות אזכור. סוזוקי סוויפט (2,006 יח'), סיטרואן C3 (עם 1,322 יח'), רנו קליאו (941 יח'), אופל קורסה (825 יח'), פיג'ו 208 (עם 797 יח'), סקודה פאביה (738 יח'), פולקסווגן פולו (687 יח'), הונדה ג'אז (650 יח'), ניסאן מיקרה (423 יח'), דאצ'יה סנדרו (416 יח'), מיני קופר (402 יח'), אודי A1 (עם 366 יח'), קיה ריו (249 יח'), רנו זואי (110 יח'), סיטרואן קקטוס (10 יח').

1640984
צילום: יצרן

משפחתיות קטנות (סגמנט +B)
1. יונדאי אקסנט – 2,254 יח'
2. סקודה סקאלה – 1,009 יח'
3. מיצובישי אטראז' – 484 יח'
4. מאזדה 2 דמיו – 63 יח'
5. דאצ'יה לוגאן – 51 יח'

בסגמנט המשפחתיות הקטנות נראה שלא השתנה הרבה, אבל למעשה הוא קטן כמעט במחצית מהיקפו ב-2020. מובילת הסגמנט (אקסנט) רשמה נתון מסירות דומה לשנה שעברה (צמיחה של 15% בלבד) ואילו בהמשך הרשימה נרשמו ירידות גדולות מאוד. מסירות סקאלה ואטראז' ירדו בכ-35-40% פחות, לוגאן הגיעה למחצית ומאזדה 2 דמיו ששיווקה הופסק בתחילת השנה נמסרה במספרים קטנים מאוד.

1637669
צילום: יואל פלרמן

משפחתיות קומפקטיות (סגמנט C)
1. טויוטה קורולה – 16,916 יח'
2. יונדאי איוניק – 12,143 יח'
3. סקודה אוקטביה – 6,686 יח'
4. רנו מגאן גרנד קופה – 4,187 יח'
5. מאזדה 3 – עם 3,222 יח'

סגמנט המשפחתיות צמצם את היקפו אבל ממש במעט, עם 18.1% מסך המסירות. ובכל זאת, שתי המכוניות הנמכרות ביותר בישראל 2021 שייכות לסגמנט זה – קורולה ואיוניק.

שתי המשפחתיות הללו נמסרו השנה יותר ובפער לא קטן משנה שעברה, אולם קורולה הפכה לתופעה של ממש והגיעה לכמעט 17,000 מסירות – עבור דגם בודד בשלוש תצורות מרכב. למקרה שתהיתם, למעלה מ-13,000 מהקורולות הגיעו במרכב סדאן, כ-3,040 במרכב הסטיישן ורק 808 מהקורולות שעלו על הכביש היו במרכב האצ'בק. וכן, למעט 788 יח' עם מנוע בנזין גם השנה הגרסה ההיברידית היא זו ששלטה. איוניק מסרה פחות, וכאמור פחות משיעור צמיחת השוק וזו הוחלפה ממש לאחרונה באלנטרה המודרנית יותר ממנה עלו לכביש השנה 30 יח'.

המשך הרשימה דומה מאוד, כאשר אוקטביה החדשה שבה למקום השלישי אותו החליפה עם מגאן בשנה שקדמה ל-2021. רנו למעשה מסרה פחות מגאן מאשר בשנה שקדמה לה (-6.7%). מאזדה 3 כמעט הכפילה את המסירות עם כ-76% יותר. ניסאן סנטרה כמעט נכנס לרשמה עם 3,013 יח' שנמסרו.

שוות אזכור. ניסאן סנטרה (3,013 יח'), יונדאי אלנטרה (786 יח'), פולקסווגן גולף (721 יח'), פורד פוקוס (661 יח'), אודי A3 (עם 649 ח'), קיה סיד (636 יח'), הונדה סיוויק (591 יח'), סיאט לאון (516 יח'), מרצדס CLA (עם 442 יח', מתוכן 110 PHEV'), ב.מ.וו סדרה 1 (עם 400 יח'), טויוטה פריוס (314 יח', מתוכן 242 PHEV), מרצדס A קלאס (253 יח', מתוכן 52 PHEV), סיטרואן C4 (עם 134 יח'), ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה (121 יח'), קופרה לאון (104 יח'), ניסאן ליף (88 יח'), סובארו אימפרזה (39 יח') אינפיניטי Q30 (עם 20 יח').

1639258
צילום: מערכת אוטו

משפחתיות יוקרתיות (סגמנט C)
1. אודי A3 – עם 649 יח'
2. מרצדס CLA – עם 442 יח'
3. ב.מ.וו סדרה 1 – עם 400 יח'
4. מרצדס A קלאס – עם 253 יח'
5. ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה – עם 121 יח'

אם נתבונן לרגע על הצד היוקרתי של סגמנט המשפחתיות נגלה כי אודי A3, מי שהובילה אותו באופן מסורתי במשך שנים, חזרה למקום הראשון לאחר שבשנה שעברה הייתה זו CLA של מרצדס. אותה CLA, ממש כמו A קלאס, נמסרה בהיקפים כמעט זהים ל-2020. ב.מ.וו סדרה 1 כמעט הכפילה את כוחה וממוקמת שלישית וסוגרת את הרשימה אחותה במבנה סדאן-קופה הלא היא סדרה 2 גראן קופה.

1642130
צילום: עמית אגרונוב

משפחתיות גדולות (סגמנט D)
1. טסלה מודל 3 – עם 6,298 יח'
2. יונדאי סונטה – 2,574 יח'
3. סקודה סופרב – 1,821 יח'
4. ב.מ.וו סדרה 3 – עם 870 יח'
5. טויוטה קאמרי – 691 יח'

רבותי, את החלק המסקר את סגמנט המשפחתיות הגדולות היינו פותחים עם אמירה בסגנון "מהפך", אלא שטסלה מודל 3 שתפסה את ראשות הסגמנט – ובפער עצום מהבאה בתור – היא שחקנית חדשה לגמרי שהגיחה כמעט בהפתעה לשוק המקומי.

בהמשך הרשימה ניתן לראות את המתמודדות המסורתיות יותר וכאן, ובכן, כן נרשם מהפך. את מקומה מפנה לראשונה מזה שנים הסופרב של סקודה לטובת יונדאי סונטה שבדורה החדש מסרה יותר מפי 6 מאשר הדור הקודם. המשך הרשימה דומה יחסית אולם חלק גדול מהמשפחתיות רושמות צמיחה גדולה מזו של השוק, ויחד עם טסלה שהזריקה מרץ לסגמנט המנומנם התוצאה היא יותר מהכפלת הנתח של הסגמנט בעוגה (כמעט 5%).

שוות אזכור. מאזדה 6 (428 יח'), אודי A4 (עם 310 יח'), אלפא רומיאו ג'וליה (237 יח'), ניסאן אלטימה (220 יח'), פולקסווגן פאסאט (215 יח'), וולוו S60 (עם 174 יח'), מרצדס C קלאס (145 יח'), לקסוס IS (עם 105 יח'), ניסאן מקסימה (74 יח'), שברולט מאליבו (66 יח'), פיג'ו 508 (45 יח'), אודי A5 ספורטבק (44 יח'), וולוו V60 (עם 38 יח'), ג'נסיס G70 (עם 32 יח'), יגואר XE (עם 6 יח').

1652528
צילום: מערכת אוטו

משפחתיות גדולות יוקרתיות (סגמנט D)
1. ב.מ.וו סדרה 3 – עם 870 יח'
2. אודי A4 – עם 310 יח'
3. אלפא רומיאו ג'וליה – 237 יח'

אל הראש מדלגת סדרה 3 של ב.מ.וו עם נתון יותר מכפול ביחס לשנת 2020. באופן מעניין כמעט מחצית מהמסירות הן של גרסת 318 הבסיסית, בעוד ההיברידיות תופשות את החצי השני. יש גם שתי M3 שנרשמו השנה. מרצדס C קלאס שעומדת לפני החלפה (ממנה נמסרו יחידות בודדות) וולוו S60 מפנות את מקומן לטובת אודי A4 (צמיחה קלה בלבד, ויש גם RS4 אחת) ואלפא רומיאו ג'וליה שכמעט הכפילה את כוחה השנה, תרתי משמע עם 11 יח' של תלתן ירוק שנמסרו.

1645986
צילום: יואל פלרמן

רכבי פנאי קטנים (B-SUV)
1. קיה סטוניק – 5,096 ח'
2. סיאט ארונה – 4,320 יח'
3. יונדאי וניו – 3,985 יח'
4. יונדאי קונה – 3,618 יח'
5. סוזוקי קרוסאובר – 3,039 יח'

סגמנט רכב הפנאי הקטנים מוסיף לגדול, השנה בשיעור שכמעט תואם את הפיחות בסגמנט הסופרמיני.

סטוניק וארונה מחליפים השנה מקומות, כאשר הקוריאני שהגיע במהדורה מעודכנת לפני הספרדי עומד בראש הטבלה. סטוניק צמח בכ-48% ואילו ארונה בפחות מ-9%. יונדאי וניו מופיע בכניסה ראשונה לרשימה עם כמעט פי 3 מסירות מאשר שנת 2020 בה הושק לראשונה. קונה רביעי שומר על נוכחות בחמישייה למרות ששיווק הגרסה ההיברידית הופסק במהלך השנה (ועדיין נמכרו כמעט 1,500 יח' כאלה) בהמתנה לגרסה לאחר מתיחת פנים. את הרשימה סוגר סוזוקי קרוסאובר המאוד וותיק שממש לאחרונה הוצג לו עדכון מקיף למדי.

נציין בכמה מילים את פיג'ו 2008 וניסאן ג'וק שנמסרו בהיקף כפול מאשר 2020 ואת MG ZS שנמסר בהיקף דומה ל-2020 אך ב-2021 רק בגרסה החשמלית. סקודה קאמיק ואודי Q2 מסרו בשנה החולפת פחות מאשר ב-2020. כניסות חדשות: פורד פומה (705 יח'), רנו קאפצ'ור (714 יח') וטויוטה יאריס קרוס (616 יח'). האחרון מרשים במיוחד שכן כל המסירות התרכזו ממש בסוף השנה.

שווים אזכור. פיג'ו 2008 (2,518 יח'), סקודה קאמיק (2,037 יח'), MG ZS (עם 1,682 יח'), הונדה HR-V (עם 1,116 יח'), ניסאן ג'וק (1,045 יח'), פולקסווגן טי-קרוס (786 יח'), סוזוקי ג'ימני (765 יח'), רנו קפצ'ור (714 יח'), פורד פומה (705 יח'), טויוטה יאריס קרוס (616 יח'), מאזדה CX-3 (עם 555 יח'), אודי Q2 (עם 363 יח'), אופל קרוסלנד (222 יח'), סיטרואן C3 איירקרוס (199 יח'), GAC GE3 (עם 151 יח'), DS3 קרוסבק (44 יח'), אופל מוקה (27 יח'), ג'יפ רנגייד (11 יח').

1621143
צילום: תומר פדר

רכבי פנאי קומפקטיים (C-SUV)
1. קיה ספורטאז' – 8,065 יח'
2. קיה נירו – 7,858 יח'
3. טויוטה ראב 4 – עם 6,835 יח'
4. מיצובישי אאוטלנדר – 5,198 יח'
5. יונדאי טוסון – 5,040 יח'

זו כבר עובדה, סגמנט הפנאי הקומפקטי הוא הגדול ביותר בישראל (שנה רביעית ברציפות). מגמת ריבוי הדגמים שהחלה בשנים האחרונות מוכיחה את עצמה, כך למשל קיה שמובילה ביישום הרעיון מתמודדת עם ארבעה דגמים – ספורטאז' (ראשון), נירו (שני), סלטוס (תשיעי) ואקסיד (מקום 20) – חולשת על קצת יותר מ-23% מהמסירות בסגמנט. טויוטה עם שני נציגים – ראב 4 (שלישי) ו-C-HR (שישי) – תפשה כ-13.2% מהסגמנט ומתכננת להשיק בקרוב רכב פנאי קומפקטי נוסף (קורולה קרוס). כך גם מיצובישי (אאוטלנדר-אקליפס-ASX) ומאזדה (CX-30 ו-CX-5) תופסות כ-9% מהסגמנט כל אחת. בכל המקרים אלה נתונים טובים משל כמעט כל דגם בודד אחר ברשימה.

בעניין הדגמים עצמם, ספורטאז' ונירו שומרים על מיקומים גבוהים למרות שמדובר בדגמים וותיקים שעומדים לפני החלפה. בהקשר של נירו מעניין לציין שמרבית הכלים (כ-5,700 יח') נמסרו בגרסת PHEV. המסירות של ראב 4 גדולות מאלה שב-2020 וגדלו כמו שאר השוק. מיצובישי אאטלנדר נמסר מעט יותר מאשר בשנה הקודמת, ומהדור החדש כבר נמסרו כ-2,200 יח'. את הרשימה סוגר טוסון שבגלל בעיית מלאים הגיע לנתון דומה לזה של 2020 למרות שמדובר בדור חדש ומשופר.

שוות אזכור. טויוטה C-HR (עם 4,952 יח'), מאזדה CX-5 (עם 4,800 יח'), פיג'ו 3008 (4,119 יח', מתוכן 124 PHEV), קיה סלטוס (3,520 יח'), ניסאן קשקאי (3,461 יח'), ניסאן אקסטרייל (2,901 יח'), מאזדה CX-30 (עם 2,752 יח'), סובארו XV (עם 2,701 יח'), סובארו פורסטר (2,613 יח'), סקודה קארוק (2,296 יח'), מיצובישי ASX (עם 2,006 יח'), סיאט אטקה (1,931 יח'), דאצ'יה דאסטר (1,297 יח'), MG EHS (עם 1,273 יח'), קיה אקסיד (1,239 יח'), שברולט אקווינוקס (1,218 יח'), וולוו XC40 (עם 1,159 יח', מתוכן 529 PHEV), סיטרואן C5 איירקרוס (1,143 יח', מתוכן 24 PHEV), קופרה פורמנטור (1,002 יח'), פולקסווגן טיגואן (855 יח'), שברולט טריילבלייזר (834 יח'), מיצובישי אקליפס קרוס (798 יח'), הונדה CR-V (עם 709 יח'), לקסוס NX (עם 644 יח'), לקסוס UX (עם 609 יח'), ב.מ.וו X1 (עם 537 יח', מתוכן 126 PHEV), אודי Q3 ספורטבק (495 יח'), מרצדס GLA (עם 478 יח'), ג'יפ קומפאס (474 יח', מתוכן 18 היברידי-נטען, AIWAYS U5 (עם 431 יח'), אודי Q3 (עם 374 יח'), לנד רובר ריינג' רובר איווק (283 יח', מתוכן 32 PHEV), רנו קוליאוס (242 יח'), אופל גרנדלנד X (עם 225 יח', מתוכן 30 PHEV), ב.מ.וו X2 (עם 224 יח', מתוכן 105 PHEV), קאדילק XT4 (עם 189 יח'), DS7 קרוסבק (עם 169 יח', מתוכן 112 PHEV), ג'ילי גיאומטרי C (עם 163 יח'), SERES 3 (עם 142 יח'), רנו קדג'אר (131 יח'), מרצדס EQA (עם 116 יח'), מיני קאנטרימן (97 יח'), סאנגיונג קוראנדו (90 יח'), מרצדס GLB (עם 81 יח'), קופרה אטקה (34 יח'), לנד רובר דיסקברי ספורט (25 ח'), יגואר E-פייס (12 ח'), פורד קוגה (7 יח'), רנו ארקנה (2 יח').

1654624
צילום: נועם עופרן

רכבי פנאי קומפקטיים יוקרתיים (C-SUV)
1. וולוו XC40 – עם 1,159 יח'
2. לקסוס NX – עם 644 יח'
3. לקסוס UX – עם 609 יח'

וולוו XC40 מתמקם בראש הסגמנט ורושם הישג חסר תקדים, עם מסירות כמעט כפולות מאשר ב-2020. כמעט מחצית מהכלים הם של הגרסה ההיברידית-נטענת ו-97 מתוכם הם הגרסה החשמלית. לקסוס מאיישת את המקומות שני (NX) ושלישי (UX) עם מספר מסירות משותף גדול במעט (1,253 יח', מתוכן 103 יח' של UX חשמלי) משל וולוו (ריבוי כלים, כבר אמרנו). עוד מרבה בכלים היא אודי עם Q3 ו-Q3 ספורטבק שאילו היו נחשבים כדגם אחד היו מתמקמים במקום השני (869 יח' ביחד).

1654057
צילום: יואל פלרמן

רכבי פנאי בינוניים (D-SUV)
1. סקודה קודיאק – 4,037 יח'
2. קיה סורנטו – 686 יח'
3. פיג'ו 5008 – עם 666 יח'
4. וולוו XC60 – עם 615 יח'
5. טויוטה היילנדר – 549 יח'

באופן מעניין, ובניגוד לכיוון השוק הכללי, סגמנט זה ירד בנתח השוק שלו בכ-18.2% ביחס ל-2020, אפקט טסלה?

בכל מקרה, סקודה קודיאק ממשיך להוביל אותו בביטחון עם מסירות בהיקף כמעט פי 6 ביחס לבא אחריו. סורנטו במקום השני, ולמרות שמדובר בדור חדש ומרשים הכולל יחידות הנעה היברידיות הוא מכפיל את המסירות ביחס ל-2020 אך לא מתקרב לקודיאק. פיג'ו 5008 אחריו ובמקום הרביעי וולוו XC60 עם 615 יח' (בשנה שעברה היה שני). יונדאי סנטה פה פינה את מקומו לטובת טויוטה היילנדר ההיברידי. 

עוד שווה להזכיר את שברולט בלייזר שכמעט הכפיל את המסירות ביחס ל-2020, בעוד פורד אדג' המתחרה שמר על היקף מסירות דומה ל-2020. סובארו אאוטבק הספיק להימסר ב-11 יח'.

בסגמנט זה נרשמו עליות ראשונות לכביש של סקודה אניאק החשמלי וסקייוול ET5 אשר צפויים להתחיל להימסר השנה. והפתעה הפתעה: סוף סוף עלה לכבישי ישראל באופן רשמי ה-ID.4 של פולקסווגן (1 יח') ומודל Y אחד של טסלה.

שווים אזכור. יונדאי סנטה פה (447 יח'), שברולט בלייזר (395 יח'), מרצדס GLC  (עם 395 יח'),  אודי Q5 (עם 348 יח'), לקסוס RX (עם 333 יח'), קאדילק XT5 (עם 318 יח'), אלפא רומיאו סטלביו (317 יח'), אודי e-tron (עם 228 יח', מתוכן 83 ספורטבק), ב.מ.וו X4 (עם 170 יח'), מרצדס EQC (עם 152 יח'), קאדילק XT6 (עם 145 יח'), פורד אדג' (140 יח'), ב.מ.וו X3 (עם 135 יח'), ג'נסיס GV70 (עם 119 יח'), וולוו V60 קרוס קאנטרי (108 יח'), אודי Q5 ספורטבק (94 יח'), מזראטי לבנטה (34 יח'), לנד רובר ריינג' רובר ולאר (29 יח'), אינפיניטי QX60 (עם 29 יח'), פורשה מקאן (25 יח'), יגואר I-פייס (29 יח'), יגואר F-פייס. (12 יח'), סובארו אאוטבק (11 יח'), SKYWELL ET5 (עם 8 יח'), סקודה אניאק (4 יח'), פולקסווגן ID.4 (אחד), טסלה מודל Y (אחד).

1589951
צילום: תומר פדר

רכבי פנאי בינוניים יוקרתיים (D-SUV)
1. וולוו XC60 – עם 615 יח'
2. מרצדס GLC – עם 395 יח'
3. אודי Q5 – עם 348 יח'

השלישייה בפודיום זהה לשנה שעברה כאשר XC60 בראש עם חלוקה כמעט שווה בין הגרסה ההיברידית-נטענת לגרסת הבנזין. מרצדס GLC צמח בשיעור דומה לזה של השוק ומחליף מקום עם אודי Q5, ואם היינו כוללים את נתוני Q5 ספורטבק (94 יח') היה שומר על המקום השני. ג'נסיס GV70 החדש בשוק המקומי נמסר ב-119 יח'.

1644076
צילום: דני פרומצ'נקו

רכבי פנאי ושטח גדולים, יוקרתיים ועממים (E-SUV)
1. טויוטה לנד קרוזר – 1,361 יח'
2. ג'יפ גרנד צ'ירוקי – 1,106 יח'
3. ג'יפ רנגלר – 843 יח'
4. שברולט טראוורס – 672 יח'
5. מרצדס GLE – עם 533 יח'

בדומה לשנה שעברה, ובגלל מיעוט מתחרים בתחום העממי ונציגי שטח אמיתיים, סגמנט זה מכיל בתוכו רכבי פנאי רכים ורכבי שטח אמיתיים, מהתחום העממי ועד ליוקרתיים ביותר.

טויוטה לנד קרוזר ממשיך להוביל את המסירות בסגמנט, עם יותר מפי 6 מסירות מהרכב הקרוב אליו ביותר במבנה וברעיון – סאנגיונג רקסטון שהמסירות שלו כמעט והוכפלו ביחס לשנה שעברה. אחריו נמצא ג'יפ גרנד צ'ירוקי שחצה את רף 1,100 מסירות, מתוכן 300 של גרסת טריילהוק הקשוחה. ואם אמרנו ג'יפ קשוח, רנגלר נמסר בהיקף כפול משנה שעברה ומתמקם שלישי בטבלה. 

שברולט טראוורס נמכר בכ-46% יותר מבשנה שעברה ומתמקם רביעי, קצת לפני פורד אקספלורר שעם 417 יח' שנמסרו הוא השישי בטבלה. מאותו אקספלורר, מעניין לציין, נמסרו 197 יחידות בגרסת ST הספורטיבית. מהמתחרים הישירים, פליסייד של יונדאי ואיבולטיס של סובארו, נמסרו הרבה פחות: 199 יח' ו-113 יח' בהתאמה.

1630206
צילום: איתמר רותם

בדומה לשנה שעברה מרצדס GLE הוא הרכב החמישי במסירות בסגמנט והשני בתחום היוקרה, וסך המסירות שלו עומד על כמחצית מאותו גרנד צ'ירוקי שכבר הוזכר. בהמשך נמצאים ב.מ.וו X5 ו-X6 עם מספר מסירות כמעט זהה (כ-235 יח'). ג'נסיס GV80 החדש בשוק המקומי מסר 116 יח', קצת פחות מ-XC90 ו-Q7 המוכרים עם 124 יח' ו-137 יח' בהתאמה. לנד רובר דיפנדר נמסר ב-155 יח' (כ-35 יח' מגרסה 90), היקף דומה לזה של ריינג' רובר. ואם כבר מדברים על אייקוני שטח נזכיר את מרצדס G קלאס שלמרות שהוא היקר ביותר מבין השלושה (רנגלר-דיפנדר-G) מסיים את השנה עם נתון לא רע של 52 יח', כמעט כפול מאשר ב-2020, וראוי לציין שלמרבית הכלים מנוע V8 בריא עד בריא מאוד.

שווים אזכור. פורד אקספלורר (417 יח'), ב.מ.וו X5 (עם 241 יח'), ב.מ.וו X6 (עם 230 יח'), סאנגיוג רקסטון (216 יח'), יונדאי פאליסייד (199 יח'), לנד רובר דיפנדר (154 יח'), וולוו XC90 (עם 137 יח'), אודי Q7 (עם 124 יח'), ג'נסיס GV80 (עם 116 יח'), סובארו איבולטיס (113 יח'), אודי Q8 (עם 101 יח'), לנד רובר דיסקברי (80 יח'), מרצדס G קלאס (52 יח'), מרצדס GLS (עם 33 יח'), פורשה קאיין (30 יח'), ב.מ.וו. X7 (עם 19 יח'), פולקסווגן טוארג (10 יח'), בנטלי בנטיאגה (7 יח'), אסטון מרטין DBX (עם 3 יח').

1580317
צילום: שחר אלגזי

מיניוואנים
1. טויוטה פריוס פלוס – 669 יח'
2. סיטרואן C4 ספייסטורר – 459 יח'
3. קיה קרניבל – 442 יח'
4. דאצ'יה לודג'י – 180 יח'
5. רנו גרנד סניק – 136 יח'
6. מקסוס E-יוניק 5 – עם 104 יח'
7. קרייזלר פסיפיקה – 98 יח'

בשנת 2020 היו בסגמנט המיניוואנים כולו (מכל הגדלים והפלטפורמות) שישה כלים בלבד. אולם השנה ישנם…שבעה כלים. כן, מגמת ההיעלמות של הכלים בסגמנט ממשיכה ולמרות שנוסף לתחרות מתמודד חדש, חשמלי ומסקרן (מקסוס E-יוניק 5) הסגמנט כולו ירד מתחת ל-1% מכלל השוק. 

טויוטה פריוס פלוס מוסיף להיות בראש הסגמנט גם בשנתו האחרונה בשיווק. אחריו שומר על מקומו סיטרואן C4 ספייסטורר למרות שהיקף המסירות של הדגם ירד (-11.9%). הדור החדש של קרניבל נמסר בכ-50% יותר מהדור היוצא בשנה שעברה. דאצ'יה לודג'י ורנו גרנד סניק מסרו מספרים דומים לתוצאות שלהם ב-2020, אך החליפו ביניהם מיקומים.

1623560
צילום: עמית אגרונוב

מסחריות קטנות
1. סיטרואן ברלינגו – 3,389 יח'
2. טויוטה סיטי – 683 יח'
3. אופל קומבו – 406 יח'
4. רנו קנגו – 390 יח'
5. דאצ'יה דוקר – 311 יח'

טוב, כבר שנים שברלינגו הוא כמעט שם נרדף לרכב מסחרי קל במבנה הזה, אולם בשנה זו נרשמו שיאים אפילו ביחס לרכב כה דומיננטי בסגמנט. לא זו בלבד שהוא הנמכר ביותר, ובפער גדול מהבא אחריו – אלא שהבא אחריו הוא למעשה גם סיטרואן ברלינגו (טויוטה סיטי). גם במקום השלישי נמצא… סיטרואן ברלינגו (אופל קומבו) ויחד השלושה (אחד) האלה מהווים כ-81.5% מהסגמנט בישראל.

בהמשך הרשימה ניתן למצוא את רנו קנגו הוותיק שמסירותיו נחתכו בכ-20% ודאצ'יה דוקר הוותיק לא פחות שנמסר מעט יותר מאשר ב-2020. לפיאט דובלו 245 יח', לפולקסווגן קאדי, שנחת לאחרונה בדור חדש ויקר, 40 יח' ואת הרשימה סוגר ניסאן E-NV200 החשמלי עם 26 יח'.

1647947
צילום: יואל פלרמן

ובכל זאת, הנה נתוני המסירות גם בתחום המסחריות הבינוניות והגדולות עד 3.5 טון: פולקסווגן טרנספורטר הוא הנמכר ביותר עם 849 יח' (מתוכן 1 של קליפורניה). פיאט דוקאטו אחריו עם 572 יח' ובהמשך פיג'ו בוקסר (506 יח'), רנו מאסטר (500 יח'), סיטרואן ג'אמפי (405 יח'), מרצדס ספרינטר (304 יח'),רנו טראפיק (231 יח'), מרצדס ויטו (228 יח'), פולקסווגן קראפטר (221 יח'), שברולט סוואנה (165 יח'), פורד קאסטום (157 יח') פורד טרנזיט (130 יח'), טויוטה פרואייס (99 יח'), קיה K2500 (עם 68 יח'), יונדאי H-1 (עם 54 יח'), מקסוס V80 (עם 28 יח'), מקסוס E-דליבר (23 יח'), LEVC VN5 (עם 2 יח') ומקסוס דליבר 9 (עם 1 יח').

1632480
צילום: יואל פלרמן

טנדרים
1. מיצובישי טרייטון – 1,949 יח'
2. איסוזו דימקס – 1,553 יח'
3. טויוטה היילקס – 1,284 יח'
4. ניסאן נווארה – 48 יח'
5. ג'יפ גלדיאטור – 40 יח'

אחרי שבשנת 2020 הצליח היילקס, לראשונה מזה 15 שנים, להדיח את איסוזו דימקס מהמקום הראשון על פודיום המסירות בקטגוריה, שב איסוזו דימקס ועבר את היריב לבית טויוטה. אולם עם 1,553 יח' שנמסרו, הוא לא הצליח להעפיל למקום הראשון אותו אוחז לראשונה מזה שנים נציג לבית מיצובישי – טרייטון, שרשם 1,949 מסירות.

ואם בטנדרים עסקינן, נזכיר את שלוש הענקים מאמריקה, למרות שמדובר במשאיות לכל דבר ועניין הנדרש עבורן רישיון נהיגה לרכב משא (C3, מעל 3.5 טון). כלים אלה מציגים מבנה טנדר, מימדים ומנועים אדירים, אבזור עשיר, מרחב פנים נדיב וכושר העמסה וגרירה כבירים. שברולט סילברדו שומר על המקום הראשון עם 1,092 יח', יותר מאשר ב-2020 אולם הצמיחה (כ-13%) נמוכה משיעור הצמיחה של השוק כולו. ראם נותר במקום השני אך עם 840 יח' שנמסרו הוא מציג צמיחה של יותר מ-60%. עם 432 יח' שנמסרו, פורד נותר שלישי אולם גם כאן הצמיחה (כמעט 65%) גדולה מזו של השוק.

1651415
צילום: אוהד אלגוב

ספורטיביות
1. קופרה פורמנטור – 311 יח'
2. פורד אקספלורר ST – עם 197 יח'
3. מרצדס C קלאס קופה - 151 יח'
4. ב.מ.וו סדרה 4 – עם 144 יח'
5. פולקסווגן גולף GTI – עם 115 יח'

לאחר בשנת 2020 לראשונה עמד בראש הספורטיביות רכב פנאי (קופרה אטקה), מגיעה פורמנטור, משווה ומעלה. פורמנטור בגרסת VZ עם מנוע 2.0 ל' נמסר במספר יח' גדול מספר הסוסים שבאורוותו, 310 כ"ס. אחריו נמצא רכב פנאי אמריקאי גדול וכבד עם יכולות בהחלט כבירות – פורד אקספלורר ST, שנמכר יותר מאשר כפול ביחס לאותה קופרה אטקה ב-2020. 

המשך הרשימה שגרתי יותר ופחות מוגבה, וכולל את מרצדס C קאלס קופה (151 יח', מתוכן 6 מ-C63 AMG) והדור החדש של סדרה 4 (143 יח', מתוכן 6 יח' M4) ועוד המון נציגות לקונצרן פולקסווגן: גולף GTI (עם 115 יח'), אודי TT (עם 104 יח', מתוכן 5 יח' TTRS), קופרה לאון (104 יח'), סקודה אוקטביה RS (עם 95 יח'), אודי RSQ3 (עם 75 יח'), פורשה 718 (עם 47 יח'), אודי S3 (עם 36 יח'), פורשה 911 (עם 34 יח'), קופרה אטקה (33 יח') ועוד. שווה לציין גם את מיני קופר שנמכרה בגרסת ה-S בכ-140 יח', אולם זו פונה פחות מבעבר לצד הספורטיבי של הדגם, בהקשר הזה יש את JCW ממנה נמסרו לא פחות מ-11 יח'.  

עוד נרשמו 31 יח' מסדרה 8 כולל M8 אחת, 28 יח' של שברולט קאמרו (מחציתן עם V8). רנו מגאן, מאזדה MX-5 וסובארו BRZ כולן נמסרו ב-18 יח' וכולן ידניות.

1649053
צילום: מערכת אוטו

מכוניות סלון (סגמנט E)
1. מרצדס E קלאס – 213 יח'
2. ב.מ.וו סדרה 5 – עם 176 יח'
3. לקסוס ES – עם 150 יח'
4. אודי A7 – עם 71 יח'
5. ג'נסיס G80 – עם 64 יח'

מכוניות הסלון נמסרו בהיקף נמוך כמעט במחצית מזה של 2020. בראש הטבלה ובדומה ל-2020 נמצאת מרצדס E קלאס שירדה ב-33%, אחריה נמצאת ב.מ.וו סדרה 5 עם נתון דומה ל-2020. את הפודיום סוגרת לקסוס ES ההיברידית בעלת המחיר הנגיש-יחסית. ג'נסיס רושמת כניסה ראשונה לחמישייה הפותחת עם G80 ואחריה אודי A6 עם 58 יח'. פורשה טאייקאן החשמלית עם 42 יח‘. וולוו S90 שהייתה שניה ב-2020 נמצאת הרחק מאחור עם 39 יח' בלבד. אחריה מזראטי גיבלי (19 יח') ומרצדס CLS עם 14 יח'.

1634804
צילום: מרצדס

מכוניות פאר (סגמנט F) 
1. מרצדס S קלאס - 103 יח'
2. ב.מ.וו סדרה 7 – 98 יח'
3. אודי A8 – עם 22 יח'
4. פורשה פאנאמרה – 17 יח'
5. לקסוס LS – עם 8 יח'

בסגמנט הפאר ממשיכה להוביל מרצדס S קלאס, ולמרות השקת הדור החדש ואולי בגלל EQS שכבר הוצג, המספרים דומים לאלה של 2020. אחריה נמצאת ב.מ.וו סדרה 7, אודי A8, פאנמרה של פורשה ו-8 יח‘ של לקסוס LS. 

1634680
צילום: רונן טופלברג

מוניות
סקודה אוקטביה – 620 יח'
טויוטה קורולה – 569 יח'
רנו מגאן – 510 יח'
קיה נירו – 233 יח'
מרצדס C קלאס – 230 יח'
סיטרואן C4 ספייסטורר – 190 יח'
מרצדס E קלאס – 187 יח'
מרצדס ספרינטר – 182 יח'
סיטרואן C5 איירקרוס – 159 יח'
סקודה סופרב – 142 יח'

בתחום המוניות סקודה אוקטביה בכלל ושאר דגמי סקודה בפרט שומרים על הדומיננטיות, וזהו המותג הנמכר ביותר בתחום (כ-23%). אולם, קורולה ומגאן מסרו הרבה יותר מהתקופה המקבילה אשתקד ומסיימות עם מספרים דומים וקרובים לשל האוקטביה ואלה (יחד עם הדגמים האחרים) מסדרים למותגים שלהם נתח שוק של כ-19.6% ו-16.6% בהתאמה. אל הקורולה ההיברידית מצטרף נירו שנמסר הרבה יותר לתחום מאשר בשנה שעברה (14 יח' בלבד). מרצדס (שנייה, 20%) מוסיפה להיות דומיננטית בתחום עם מסירות נאות של דגמי C קלאס, E קלאס, ספרינטר, ויטו. סיטרואן, בעיקר עם דגמי C4 ספייסטורר ו-C5 איירקרוס אחראית לכ-10.5% מהשוק. טלקאר סוגרת את הרשימה של היבואניות המשמעותיות בתחום עם 8.7% משוק המוניות, מרביתן לבית קיה, מקצתן מבית סאנגיונג.

1653591
צילום: יואל פלרמן

קטגוריות
1. רכבי פנאי קומפקטיים (C-SUV) – עם 30.7%
2. משפחתיות קומפקטיות (C) – עם 18.1%
3. רכבי פנאי קטנים (B-SUV) – עם 12.6%
4. סופרמיני (B) – עם 11.1%
5. מיני (A) – עם 8.6%

התמונה הגדולה דומה מאוד לזו של שנה שעברה, כאשר סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים רווי המתחרים אחראי לכ-30.7% מהמסירות בשנת 2021. המשפחתיות ממשיכות לאבד מעט מנתח השוק שלהן עם נתון של 18.1% לעומת 18.8% ב-2020, זאת למרות שגם השנה שתי המכוניות הנמכרות ביותר בישראל שייכות לסגמנט זה. רכבי הפנאי הקטנים עלו בכ-8% על חשבון מכוניות הסופרמיני. סך רכב הפנאי והשטח (ללא טנדרים) בישראל גדול מכל קבוצת סגמנטים אחרת, ועומד על 48.9% מכלל השוק. 

עוד שווה להזכיר את סגמנט המשפחתית הגדולות שצמח ביותר מפי 2, ותודה לטסלה. סגמנט הפנאי הבינוני דווקא ירד בשיעור של כ-18.8% ואילו סגמנט המשפחתיות הקטנות וסגמנט מכוניות הסלון התרסקו עם כ-42% פחות מסירות כל אחד.

שווים אזכור. משפחתיות גדולות (4.97%), פנאי בינוני (3.65%), פנאי גדול (2.3%), מסחריות קטנות (1.89%), מסחריות בינוניות (1.57%), טנדרים (1.68%), משפחתיות קטנות (1.33%), מיניוואנים (0.72%), מכוניות סלון (0.28%), מכוניות פאר (0.1%)

1654338
צילום: יואל פלרמן

ארצות ייצור
1. ד.קוריאה – 20.9%
2. יפן – 16.4%
3. טורקיה – 12.1%
4. צ'כיה – 8.9%
5. ספרד – 7.3%

שיעור כלי הרכב המגיעים אלינו מהמזרח גדל ל-45.2% במקום 42.1% בשנה שעברה, בין היתר בגלל צמיחה גדולה ביבוא כלי רכב מסין. שיעור כלי הרכב שהגיעו אלינו ממדינות אירופה ירד לכ-38.5% בלבד.    

מדרום קוריאה מגיעים אלינו מרבית דגמי יונדאי (איוניק, קונה, סונטה, וניו ועוד) וגם דגמי ג'נסיס ורבים מדגמי קיה (פיקנטו, נירו, סורנטו, סלטוס ועוד) ואפילו שברולט ספארק וטריילבלייזר. הקוריאנים אחראים לכ-20.9% מהמכוניות שהגיעו לישראל. מיפן (16.4% ירידה של כ-1%, מקום שני) מגיעים אלינו מרבית דגמי סובארו, מיצובישי אאוטלנדר, סוזוקי ג'ימני, איגניס וסוויפט, טויוטה ראב 4 ולנד קרוזר, ניסאן אקס טרייל, כמעט כל דגמי מאזדה ועוד.

טורקיה ירדה מעט בהיקף (12.1% במקום 13.3%) וממנה מגיעה בעיקר טויוטה קורולה אבל גם יונדאי i10 ו-i20, רנו קליאו ומגאן. מצ'כיה (8.9% במקום 11.7%) במקום הרביעי נשלחים אלינו מרבית דגמי סקודה, יונדאי טוסון וסיאט אטקה.

ספרד סוגרת את החמישייה ושומרת על נתון דומה לשנה שעברה (7.3%) וממנה מגיעים אלינו מרבית דגמי סיאט, סיטרואן C4, פיג'ו 2008, פולקסווגן פולו ועוד.

המשך הרשימה: צרפת עם 5% (ניסאן מיקרה, פיג'ו 3008 ו-5008, סיטרואן C5 איירקרוס וטויוטה יאריס ויאריס קרוס), סלובקיה עם 4.3% (קיה אקסיד וספורטאז', פיג'ו 208 וסיטרואן C3 ועוד), תאילנד עם 3.7% (מיצובישי אטראז' וטרייטון, איסוזו דימקס ועוד), בריטניה עם 3.5% (הונדה סיוויק, ניסאן קשקאי, טויוטה קורולה סטיישן והאצ'בק ועוד), סין עם 3.4% (בעיקר דגמי טסלה ו-MG), גרמניה עם 3.2% (פורד פוקוס, פולקסווגן גולף, אודי A3, מרבית דגמי ב.מ.וו וחלק מדגמי מרצדס), ארה"ב עם 2.7% (מרבית רכבי הפנאי של ב.מ.וו, וולוו S60, שברולא אקווינוקס, מרצדס GLS ו-GLE ועוד), הונגריה עם 2.6% (אודי Q3, משפחת A של מרצדס, סוזוקי ויטארה וקרוסאובר ועוד), מקסיקו עם 1.8% (אודי Q5, ניסאן סנטרה ומרצדס GLB).

1647800
צילום: רונן טופלברג

יבואניות
1. כלמוביל - 20.7%
2. יוניון מוטורס - 14.9%
3. טלקאר - 13.9%
4. צ'מפיון מוטורס - 13.6%
5. דלק מוטורס - 7.3%
6. קרסו מוטורס - 7.3%
7. לובינסקי - 6.9%
8. UMI - עם 3.7%
9. מכשירי תנועה - 3.7%
10. סמלת - 3.4%
11. טסלה - 2.2%

גם השנה כלמוביל (יונדאי, מיצובישי, מרצדס) היא היבואנית הגדולה ביותר אולם נתח השוק שלה ירד ב-10.3%. אחרי מתמקמת יוניון מוטורס (טויוטה, לקסוס, GAC, ג'ילי) שעלתה מהמקום השלישי בזכות  צמיחה של 5.6% בנתח השוק. טלקאר (קיה, סאנגיונג, SERES) מתמקמת שלישית (רביעית ב-2020) עם עליה של כמעט 16% בנתח השוק שלה. לשלוש היבואניות הללו ישנם מותגים - יונדאי, טויוטה, קיה - שמסירותיהם נעו סביב 40,000 מסירות כל אחד (יונדאי עם כ-43,000 מסירות, קיה קצת פחות מ-40,000 וטויוטה באמצע) ויחד שלושתן מחזיקות באמצעות המותגים האלה בלבד ב-43.7% משוק הרכב בישראל 2021, וכמעט ב-50% ממנו עם כלל המותגים המשווקים על ידיהן.

צ'מפיון מוטורס (פולקסווגן, סקודה, אודי, סיאט) יורדת מהמקום השני ב-2020 היישר אל המקום הרביעי לאחר שרשמה ירידה של 18.5% בנתח השוק. דלק מוטורס (מאזדה, פורד, ב.מ.וו, מיני) וקרסו מוטורס (ניסאן, רנו, אינפיניטי) עם נתון זהה במקומות 5-6 אולם במקרה של דלק מדובר בעליה של כמעט 20% בנתח השוק מול ירידה של כ-8.7% במקרה של קרסו. מקרה דומה קרה עם עם UMI (שברולט, קאדילק) ומכשירי תנועה (סוזוקי) שרושמות נתח שוק של 3.7%: נתון זהה ל-2020 במקרה של הראשונה וירידה של 13.9% במקרה של השניה. לובינסקי (פיג'ו, סיטרואן, אופל, MG) נמצאת במקום השביעי עם נתח שוק דומה ל-2020 (צמיחה של כ-1.4%).

סלמת מתמקמת עשירית עם נתח שוק של 3.4%, עליה של כ-13.3% ביחס לשנת 2020. טסלה, עליה דיברנו כבר המון, רושמת הישג מרשים של 2.2% נתח שוק בישראל 2021. אחריה נמצאת מאיר (הונדה, וולוו) עם נתח שוק של 1.8%, ירידה של כ-10% ביחס ל-2020.