שנת 2023 נפתחה בסערה עם חודש ינואר חזק, הגיעה כמעט לעצירה מוחלטת ברבעון האחרון בגלל המלחמה והסתכמה בעלייה צנועה בסך מסירות רכב חדש בישראל. המותגים המוכרים בשלישייה הפותחת נחלשו, המותגים החדשים מסין עלו ויצרנית הרכב הגדולה בעולם היא השנייה בהיקף היצוא לישראל. ההיברידיות הנטענות מדשדשות, ומנגד הישראלים המשיכו להתחדש בחשמליות – וגם כאן הסינים שולטים.

מי הרכב הנמכר ביותר בישראל? איזה סגמנט שולט? ומה השתנה? סיכום מסירות רכב 2023 לפי קטגוריות, דגמים ועוד. לפניכם סיכום הדגמים הנמכרים בישראל לפי קטגוריות.

מבחן טווח חשמלי
צילום: עזרא רפאל
 

כמה דברים בכללי

שנת 2023 כבר מאחורינו, וזה אומר שהגיע הזמן גם לסיכום השנתי של מסירות רכב חדש בישראל. זו הייתה שנה מלאת טלטלות – אחרי "שנות הקורונה" הלא יציבות היו שקיוו לשנה "שגרתית", אך למציאות היו תוכניות אחרות. אומנם שנת 2023 נפתחה עם אחד מחודשי ינואר החזקים ביותר שידע שוק הרכב הישראלי והייתה בדרך לקביעת שיא מסירות נוסף אך הסתיימה בעצירה כמעט מוחלטת של השוק בגלל המלחמה.

ובכל זאת, למרות ההאטה החדה בסוף השנה שנת 2023 הסתיימה עם עלייה קלה. במהלך השנה נמסרו 270,023 כלי רכב, עלייה של כ-1% ביחס לנתוני שנת 2022, רחוק מנתוני 2021 אז נקבע שיא המסירות הנוכחי (289,291 יחידות).

ניסאן X-טרייל
צילום: אלי שאולי

בכתבה זו נעסוק בפילוח שוק הרכב הישראלי בשנת 2023 לפי קטגוריות, דגמים, ארצות מוצא, יבואניות, סוגי הנעה וננסה לנתח את המגמות השונות בשוק הרכב הישראלי. בסקירה זו יופיעו הסגמנטים המרכזיים בשוק הרכב שלנו, יוצגו 5 המובילות בכל סגמנט והשאר בהמשך. השנה נתוני המסירות כוללים גם כלי רכב אשר נרשמו כמוניות – אלה מובאים בנפרד ולא משוקללים לנתון הרשמי של כל דגם. על סיכום המסירות הכללי בשוק הרכב הישראלי תוכלו לקרוא כאן.

בנוסף, נציין כי נתוני איגוד יבואני הרכב המובאים כאן כוללים רק את המכוניות המגיעות לישראל דרך ערוצי הייבוא הרשמיים. כלי רכב אשר הגיעו ביבוא אישי, זעיר או מקביל אינם מופיעים בנתוני האיגוד. 

BYD אטו 3
צילום: עזרא רפאל
 

עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל 2023

BYD אטו 3 – עם 14,244 יח'
יונדאי אלנטרה – 7,488 יח'
קיה נירו פלוס – 7,285 יח'
ג'ילי גיאומטרי C – עם 7,129 יח'
טויוטה יאריס קרוס – 6,826 יח'
קיה פיקנטו – 6,450 יח'
צ'רי טיגו 8 פרו – 6,195 יח'
יונדאי טוסון – 5,929 יח'
טויוטה קורולה – 5,521 יח'
מאזדה 2 – 5,302 יח'

יונדאי אלנטרה
צילום: יואל פלרמן

בשנת 2023 נרשמו שינויים בהרכב העשירייה הפותחת וכן גם מספר הישגים ו"פעמים ראשונות". לראשונה, הרכב הנמכר ביותר הוא חשמלי ובנוסף זו השנה הראשונה בה התואר הולך לרכב ממותג סיני חדש וצעיר בישראל. שילוב של שני מרכיבים אלה יחד עם מרכב פנאי קומפקטי הפופולרי במחוזותינו הוביל את BYD אטו 3 היישר אל ראש הטבלה המסירות עם לא פחות מ-14,244 יחידות שנמסרו. מדובר בנתון כמעט דמיוני, ומעטים הדגמים שעברו אותו כאן במהלך השנים. ה-3, כדגם יחיד, מהווה לבדו כ-5.3% משוק הרכב בשנה זו, כמעט פי 2 מהבא בתור אחריו. 

יונדאי אלנטרה במקום השני עם 7,448 מסירות – נתון טוב ב-32% מזה של השנה שעברה אך נמוך ב-34.4% מזה המשולב שהיה לה יחד עם איוניק המשפחתית ששווקה בשנה שעברה. נתונים אלה משקפים היטב את המגמות השולטות בשוק: הצרכן מוותר על המשפחתית הקומפקטית המסורתית, גם אם היא היברידית, לטובת רכבי הפנאי הקומפקטיים, ועדיף שיהיו חשמליים. ביטוי נוסף לכך הוא בנתון נמוך של טויוטה קורולה ממנה נמסרו 48.6% פחות מאשר בשנה הקודמת, וזו ירדה מהמקום השני למקום התשיעי השנה. אלה שתי המשפחתיות היחידות שנכנסו לעשירייה הפותחת, עוד על סגמנט זה בהמשך. 

קיה נירו פלוס
צילום: אלי שאולי

קיה נירו פלוס סוגר את הפודיום השנה עם 7,285 יחידות שנמסרו, יותר ממשלש את הנתון שלו בשנה הקודמת. רוב המסירות (6,666 יח') הן של הגרסה ההיברידית-נטענת והשאר מתחלק בין הגרסה החשמלית לגרסה ההיברידית. מעניין לציין כי נירו פלוס, המבוסס על הדור הקודם של נירו, נמסר בהיקפים גדולים בהרבה מנירו החדש (1,690 יח' בלבד) – ככל הנראה תוצר של שוק הליסינג המקומי.

ג'ילי גיאומטרי C החשמלי מטפס למקום הרביעי (חמישי ב-2022) עם עלייה קלה (4.5%) ביחס למסירות בשנה שעברה. השדרוג שעבר הפך אותו אטרקטיבי יותר, אך השנה המגרש התמלא במתחרים צעירים ואטרקטיביים לא פחות, כך שהמסירות שלו הן בערך מחצית מאלה של אטו 3. טויוטה יאריס קרוס מסיים חמישי עם עלייה קלה במסירות.

קיה פיקנטו מסיימת השנה רק במקום השישי ועם 6,450 יחידות בלבד שנמסרו. מדובר בירידה של כמעט 50% ביחס לשנת 2022. צ'רי טיגו 8 פרו מוכיח שוב כמה הישראלים אוהבים רכבי פנאי ומחיר אטרקטיבי – למרות שטיגו 8 חסר את ההנעה החשמלית שיש למרבית הסינים, הוא הצליח להיכנס למקום השביעי עם נתון מסירות מרשים. העובדה שמדובר באחד מרכבי 7 המקומות הפחות יקרים בשוק בהחלט תרמה. 

טויוטה קורולה
צילום: אלי שאולי

יונדאי טוסון במקום השמיני, ירידה מהמקום השלישי, ועם 5,929 יחידות היקף המסירות נמוך בכ-20% ביחס לשנה הקודמת. מאזדה 2 סוגרת את העשירייה – ירדה מהמקום הרביעי והיקף המסירות שלה השנה נמוך בכ-23.6% ביחס לשנה הקודמת. 

העשירייה הפותחת השנה מבטאת היטב את המגמות בשוק הרכב המקומי. הסינים כאן והלקוח הישראלי – בין אם באופן פרטי או מוסדי – מחבק את ההצעה האטרקטיבית לרוב ביחס להיצע המותגים המסורתי. בתוך כך החשמליות מתחזקות, וזה מתכתב היטב עם ההיצע של הדגמים מסין. המשפחתיות ממשיכות לרדת ובמקומן ממשיכים לעלות רכבי הפנאי. כל אלה מביאים לצמיחה של מותגי הרכב הצעירים מסין על חשבון המותגים הוותיקים: ליונדאי, טויוטה וקיה המובילות את השוק פחות נציגות בעשירייה הפותחת והיקף המסירות של אלה שכן נכנסו נמוך משמעותית מאשר בשנים עברו. עניין זה בא לידי ביטוי גם בהיקף המסירות של המותגים הללו בפרט ולא מעט מותגי "מורשת" אחרים בכלל. 

צ'רי טיגו 8 פרו
צילום: אלי שאולי
 

ממשיכים להתחשמל

שוק הרכב הישראלי ממשיך להתחשמל – היקף המכוניות ה"מחושמלות" (היברידי, היברידי-נטען, חשמלי מלא) עומד השנה על 40.5% משוק הרכב כולו, צמיחה של 19.1% ביחס לשנה הקודמת. נתון זה מרשים עוד יותר בהתחשב בכך שהשנה דגמי סוזוקי עם מערכת היברידית מתונה (12 וולט) אינם מוכרים יותר כהיברידיים לאחר שינוי התקנות. ובכל זאת, גם בקבוצה הזו יש מי שעלו, ירדו וגם לא ממש השתנו.
 

כלי רכב היברידיים-נטענים (PHEV)

קיה נירו פלוס – 6,666 יח'
MG EHS – עם 2,661 יח'
קיה נירו – 1,362 יח'
לינק&קו 01 – 404 יח'
WEY קופי 01 – 400 יח'

MG EHS
צילום: בן חסון

בשנת 2023 נמסרו בישראל 15,157 כלי רכב היברידיים-נטענים, אלה מהווים 5.6% משוק הרכב הישראלי – עלייה של כ-12% מנתח השוק של כלים אלה בשנה הקודמת. מדובר בנתונים נאים בהחלט, אך הם רחוקים מהצמיחה של התחום החשמלי כפי שנראה בהמשך. 

מעבר לכך ישנם שינויים משמעותיים בהרכב הרשימה. קיה נירו פלוס תופס את ראש הטבלה עם יותר מפי 4.6 מסירות ביחס לשנה הקודמת. יחד עם נירו החדש (מקום שלישי) הצמד של קיה מהווה כמעט 53% מסך הכלים עם סוג הנעה זה. במקום השני נמצא MG EHS אשר ירד במסירות בכ-50% ביחס לשנה הקודמת (ראשון). את החמישייה הפותחת סוגרים עוד שני נציגים סינים חדשים בשוק – לינק&קו 01 ו-WEY קופי 01. בהמשך הרשימה בעיקר מכוניות מסגמנטים גדולים וממותגי יוקרה, מעט מאוד דגמים ממותגים עממיים ואלה גם מתומחרים גבוה בהרבה מאלה של השלישייה הפותחת של הסגמנט. 

WEY קופי 01
צילום: יואל פלרמן
 

כלי רכב חשמליים

BYD אטו 3 – עם 14,244 יח' 
ג'ילי גיאומטרי C – עם 7,129 יח'
טסלה מודל Y – עם 4,150 יח'
יונדאי איוניק 5 – 2,397 יח'
טסלה מודל 3 – 2,391 יח'

גם השנה החשמליות ממשיכות לצמוח – בשנת 2023 נמסרו 48,219 מכוניות חשמליות אשר היוו 17.9% מהשוק. מדובר בצמיחה של 73.7% ביחס לשנה הקודמת, וזה נתון נאה בהחלט. 

טסלה מודל Y
צילום: עזרא רפאל

BYD אטו 3, הרכב הנמכר ביותר בישראל השנה, נמצא מטבע הדברים בראש הטבלה. אחריו עם כמחצית מהמסירות מתמקם ג'ילי גיאומטרי C. טסלה מודל Y כמעט מרבע את היקף המסירות שלו בזכות גרסת הנעה אחורית (כמחצית מהמסירות השנה) והורדת המחיר ומתמקם שלישי. יונדאי איוניק 5 הוא נציג ראשון ויחיד בחמישייה למותגים המסורתיים. טסלה מודל 3 סוגרת את החמישייה אך נתון המסירות שלה הוא בערך מחצית מזה של השנה הקודמת. 

בכלל, מבט על טבלת המסירות החשמלית מספקת הצצה לשוק רכב כמעט מקביל שאינו פועל לפי החוקים והציפיות שלמדנו להכיר. בחלקו תואם את הערבול השוק שמייצרות החשמליות בשווקי העולם – המותגים המבוססים והמוכרים נשארים מאחור בתחום ובמקומם עולים מותגי רכב חדשים ופחות מוכרים. 

מנגד, כאן בישראל מותגי הרכב הסינים זוכים להצלחה נדירה וחריגה ביחס לשווקי אירופה וצפון אמריקה. מותגי הרכב הסינים מהווים יותר מ-58% מהשוק החשמלי (51% בשנה הקודמת), ונתון זה לא כולל כלי רכב המיוצרים בסין (טסלה מודל 3) או מותגים בבעלות סינית (פולסטאר, וולוו, לינק&קו).

יונדאי איוניק 5
צילום: עזרא רפאל
 

מיני

קיה פיקנטו – 6,450 יח'
יונדאי i10 – עם 4,734 יח'
סוזוקי איגניס – 1,365 יח'
טויוטה אייגו X – עם 1,328 יח'
ליפמוטור T03 – עם 459 יח'

ליפמוטור T03
צילום: יואל שורץ

סגמנט המיני הצטמצם באופן ניכר וחלקו בשוק עומד על 5.5% בלבד, ירידה 36.2% ביחס לשנה הקודמת. את הסגמנט הקטן ממשיכה להוביל קיה פיקנטו אולם זו ירדה בכ-50% ביחס לשנה הקודמת – ירידה בשיעור הגדול מזה של כלל הסגמנט. 

גם המשך הרשימה דומה, עם שינויים קלים: יונדאי i10 במקום השני עם ירידה קלה, סוזוקי איגניס צומחת בכ-12% ועולה למקום השלישי, טויוטה אייגו יורדת למקום הרביעי (1,328 יח') אך מדובר בירידה במסירות בכ-35.8%. נציגה סינית חשמלית ראשונה סוגרת את החמישייה: ליפמוטור T03 עם 459 יחידות שנמסרו.

המשך הרשימה דל ביותר ולמעשה ישנה רק מכונית אחת המשווקת באופן סדיר: פיאט 500 החשמלית עם 397 יחידות שנמסרו (מתוכן 209 יח' של הקבריו) – ירידה של 18.1%. שברולט ספארק ששיווקה הופסק הספיקה להימסר ב-193 יחידות. גם אבארט 500 הספורטיבית נכנסת לסגמנט עם 79 יחידות שנמסרו.

פיאט 500e
צילום: יואל פלרמן
 

סופרמיני

מאזדה 2 – עם 5,302 יח'
יונדאי i20 – עם 4,625 יח'
מיצובישי ספייססטאר – 2,206 יח'
קיה ריו – 2,087 יח'
סיאט איביזה – 1,894 יח'

בשנת 2023 סגמנט הסופרמיני שמר על חלקו בעוגה עם היקף של 9.2% מכלל השוק, ירידה קלה ביחס לשנת 2022. הפודיום זהה בהרכבו אולם בתוכו מאזדה 2 ומיצובישי ספייסטאר הוותיקות ירדו במסירות (23.6%, ו-39% בהתאמה), יונדאי i20 עלתה (ב-11%). מקיה ריו נמסרו כמעט פי 2 מאשר בשנה שעברה ומתמקמת רביעית. סיאט איביזה, עם ירידה קלה, סוגרת את החמישייה.

יונדאי i20n
צילום: יואל פלרמן

המשך הרשימה כולל את טויוטה יאריס שנדחקה למקום השישי עם נתון כמעט זהה לשנה הקודמת. בהמשך הרשימה מכוניות שעלו בהיקף המסירות – C3 (עם 17%), קליאו (18.9%), סוויפט (26%). גם דגמים שיותר מהכפילו את המסירות (פולו, פאביה, ג'אז). אך ההיקפים קטנים ביחס למובילות ואלה לא הספיקו בשביל לשמור על חלקו של הסגמנט.

המשך הרשימה: טויוטה יאריס (1,748 יח'), סוזוקי סוויפט (1,529 יח'), סיטרואן C3 (עם 1,256 יח'), סקודה פאביה (913 יח'), רנו קליאו (821 יח'), אופל קורסה (617 יח'), פיג'ו 208 (568 יח'), פולקסווגן פולו (406 יח'), הונדה ג'אז (393 יח'), אודי A1 (עם 211 יח'), מיני (211 יח'), ניסאן מיקרה (5 יח').

סיאט איביזה
צילום: אלי שאולי
 

משפחתיות קטנות

יונדאי אקסנט – 2,755 יח'
סקודה סקאלה – 873 יח'
דאצ'יה לוגאן – 47 יח'

למרות שסגמנט המשפחתיות הקטנות עלה מעט בהיקפו ביחס לשנה הקודמת, עם 1.3% מהשוק הוא נותר שולי למדי גם בשנת 2023. זה בולט גם בהיעדר עניין ומתמודדות: הסגמנט כולו מורכב משלוש מכוניות, כאשר רק לשתיים היקף מסירות משמעותי. סדר הדגמים השנה ללא שינוי.

סקודה סקאלה
צילום: מערכת אוטו
 

משפחתיות קומפקטיות

יונדאי אלנטרה – 7,488 יח' 
טויוטה קורולה – 5,521 יח'
סקודה אוקטביה – 3,758 יח'
רנו מגאן גרנד קופה – 2,227 יח'
MG 4 – עם 1,624 יח'

סגמנט המשפחתיות הקומפקטיות ממשיך להצטמצם – מי שתפסו פעם את מרכז הבמה במסירות ובהובלות משפחות ישראל ירדו בשנת 2023 לנתח שוק של 10.7% בלבד, ירידה של 16.4% ביחס לשנה הקודמת.

רנו מגאן גרנד קופה
צילום: מערכת אוטו

זאת ועוד, קורולה שהובילה אותו ביד רמה בשנים האחרונות פינתה את מקומה לטובת מתמודדת צעירה יותר עם שם ותיק – יונדאי אלנטרה שעלתה בכ-32% ביחס לשנה שעברה. טויוטה קורולה במקום השני (50%-), סקודה אוקטביה עולה למקום השלישי (3.6%+), רנו מגאן גרנד קופה במקום הרביעי (36.1%+). נציין כי ארבע המשפחתיות האלה נמכרות גם לשוק המוניות, ועל כך בהמשך.

במקום החמישי נמצאת MG 4, המשפחתית הקומפקטית החשמלית הראשונה ברשימה. עם 1,624 יחידות שנמסרו היא מקדימה משפחתיות מוכרות ומוערכות כמו מאזדה 3, ניסאן סנטרה, פולקסווגן גולף ועוד. עוד בעניין החשמל: מכוניות אלה מהוות כ-10% מהסגמנט המשפחתי, נמוך משמעותית מאשר בסגמנטים השונים של רכבי הפנאי, שם ההיצע החשמלי רחב יותר. המשפחתית החשמלית הבאה בתור היא אורה פאנקי קאט במקום השביעי בין המשפחתיות ו-EVeasy לימו הרחק מאחור במקום ה-13. 

המשך הרשימה: מאזדה 3 (1,618 יח'), אורה פאנקי קאט (932 יח'), ניסאן סנטרה (918 יח'), פולקסווגן גולף (840 יח'), פורד פוקוס (703 יח'), קיה סיד (526 יח'), מרצדס CLA (עם 428 יח'), EVeasy לימו (403 יח'), אודי A3 (עם 510 יח'), קופרה לאון (329 יח'), סיטרואן C4 (עם 327 יח'), סיטרואן C4 X (עם 121 יח'), הונדה סיוויק (108 יח'), אופל אסטרה (82 יח'), מרצדס A קלאס (76 יח'), MG 5 (עם 71 יח'), ב.מ.וו סדרה 1 (69 יח'), DS 4 (עם 64 יח'), ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה (32 יח'), רנו מגאן RS (עם 23 יח'), יונדאי i30N (עם 9 יח'), JAC iC5 (עם 2 יח'), טויוטה פריוס (1 יח').

מאזדה 3
צילום: אלי שאולי
 

משפחתיות קומפקטיות פרמיום

אודי A3 – עם 510 יח'
מרצדס CLA – עם 428 יח'
מרצדס A קלאס – 76 יח'
ב.מ.וו סדרה 1 – 69 יח'
DS 4 – עם 64 יח'

אודי A3 חוזרת להוביל את סגמנט הקומפקטיות היוקרתיות עם 510 יחידות, מתוכן 122 יחידות של גרסת הסדאן. עם זאת, הסגמנט כולו ירד בהיקפו – כל השחקניות בסגמנט השנה מסרו יחדיו פחות משלוש המובילות בשנה הקודמת. 

אודי A3
צילום: בן חסון
 

משפחתיות גדולות

טסלה מודל 3 – עם 2,391 יח'
סקודה סופרב – 1,023 יח'
יונדאי סונטה – 768 יח'
יונדאי איוניק 6 – עם 702 יח'
מאזדה 6 – עם 347 יח' 

בשנים האחרונות סגמנט המשפחתיות הגדולות תפס לא מעט תשומת לב, בין היתר בזכות טסלה שהחזירה לו קצת צבע ועניין עם מודל 3. אולם נדמה שכעת הוא חוזר לממדיו הטבעיים – בשנת 2023 סגמנט זה היה כ-2.7% מהשוק, ירידה של 37.2% מהשנה הקודמת. החמישייה הפותחת דומה מאוד לזו של השנה הקודמת, אולם כל המתמודדות מסרו פחות השנה.

יונדאי איוניק 6 נגד טסלה מודל 3
צילום: עזרא רפאל

טסלה מודל 3 עדיין מובילה את הסגמנט, אך המסירות שלה נמוכות בהרבה מאשר בשנת 2022 (48.6%), כנראה "הודות" להמתנה לדגם המחודש שהגיע לישראל בספטמבר לצד קרבה במחיר של טסלה מודל Y עם הנעה אחורית. סקודה סופרב אמנם יורדת פחות (12%) אך מוצאת את עצמה רק במקום השני. יונדאי סונטה יורדת למקום השלישי (שני ב-22') עם נתון מסירות שנחתך בכ-59% ביחס לשנה הקודמת. משפחתית גדולה נוספת של יונדאי מפצה על כך במידה מסוימת: יונדאי איוניק 6 החשמלית מתברגת למקום הרביעי, אך עם 702 יחידות בלבד שנמסרו היא רחוקה מאוד מהמתחרה הישירה שלה. סוגרת את החמישייה, ממש כמו בשנה שעברה, מאזדה 6 עם ירידה דומה לזו של הסונטה.

המשך הרשימה: טויוטה קאמרי (340 יח'), ב.מ.וו סדרה 3 (327 יח'), מרצדס C קלאס (273 יח'), פולסטאר 2 (251 יח'), אודי A4 (עם 228 יח'), אלפא רומיאו ג'וליה (95 יח'), ב.מ.וו i4 (עם 79 יח'), ב.מ.וו סדרה 4 גראן קופה (77 יח'), לקסוס IS (עם 70 יח'), וולוו S60 (עם 64 יח'), פיג'ו 408 (50 יח'), אודי A5 ספורטבק (47 יח'), ג'נסיס G70 (עם 43 יח'), ניסאן אלטימה (35 יח'), שברולט מאליבו (20 יח'), אקספנג P7 (עם 14 יח'), וולוו V60 (עם 6 יח'), קיה סטינגר (1 יח').

פולסטאר 2
צילום: רונן טופלברג
 

משפחתיות גדולות פרמיום

ב.מ.וו סדרה 3 – 327 יח'
מרצדס C קלאס – 273 יח'
פולסטאר 2 – 251 יח'

בצד היוקרתי של הסגמנט שתי המובילות ללא שינוי – סדרה 3 ו-C קלאס בהתאמה – אך הן רושמות ירידה גדולה בהיקף המסירות (60% ו-53.8% בהתאמה). אל המקום השלישי מטפסת פולסטאר (חמישית ב-22'), שגם יותר ממכפילה את המסירות שלה ביחס לשנה הקודמת. בהמשך הרשימה נמצאות אודי A4 שעלתה במסירות (36.5%), אלפא רומיאו ג'וליה שירדה (21%), והשנה רק 7 יחידות היו של גרסת עלה תלתן ירוק (18 בשנה הקודמת). 

ב.מ.וו סדרה 3
צילום: אלי שאולי
 

רכבי פנאי קטנים (B-SUV)

טויוטה יאריס קרוס – 6,826 יח'
יונדאי קונה – 4,710 יח'
סוזוקי S-CROSS – עם 3,872 יח'
קיה סטוניק – 3,191 יח'
יונדאי באיון – 3,169 יח'

סגמנט רכבי הפנאי הקטנים ממשיך לצמוח, ובשנה החולפת 14.6% מכלי הרכב החדשים שנמסרו היו שייכים לסגמנט זה. טויוטה יאריס קרוס נותר במקום הראשון עם עלייה במסירות (13%). יונדאי נשארה דומיננטית מאוד בסגמנט עם נציגות של שלושה כלים: יונדאי קונה (שני), יונדאי באיון (חמישי), יונדאי וניו (שישי) – והשלושה מהווים רבע מהמסירות בסגמנט. כאן נציין כי הנתונים של קונה השנה כוללים גם את הדור החדש ממנו נמסרו כמה מאות יחידות – דור זה גדל בממדיו ובשנה הבאה ישויך לסגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים. 

טויוטה יאריס קרוס
צילום: מערכת אוטו

סוזוקי S-Cross וקיה סטוניק החליפו מקומות: היפני עלה בהיקף המסירות (כ-16%) ואילו הקוריאני ירד (כ-22%). עוד ראוי לציון בהמשך הרשימה הוא פיג'ו 2008, רכב הפנאי הקטן של היצרנית סיים את השנה במקום השביעי עם עלייה של מעל ל-69% ביחס לשנה הקודמת. תזוזות נוספות נעשו גם אצל מאזדה CX-3 וסוזוקי ויטארה שירד ביותר מ-22% כל אחד. מנגד, לסגמנט הצטרף השנה BYD דולפין החשמלי וגם MG ZS חזר למגרש עם הצעה משופרת.

המשך הרשימה: יונדאי וניו (2,929 יח'), פיג'ו 2008 (2,619 יח'), סיאט ארונה (2,312 יח'), סקודה קאמיק (2,024 יח'), מאזדה CX-3 (עם 1,853 יח'), סוזוקי ויטארה (1,519 יח'), MG ZS (עם 705 יח'), אופל מוקה (693 יח'), סוזוקי ג'ימני (566 יח'), BYD דולפין (516 יח'), פולקסווגן טי-קרוס (507 יח'), ניסאן ג'וק (451 יח'), רנו קפצ'ור (309 יח'), אודי Q2 (עם 303 יח'), פורד פומה (174 יח'), אופל קרוסלנד (125 יח'), סמארט #1 (13 יח'), DS 3 (עם 10 יח'), פולקסווגן טי-רוק (2 יח').

פיג'ו 2008
צילום: יובל לוי
 

רכבי פנאי קומפקטיים (C-SUV)

BYD אטו 3 – עם 14,244 יח' 
קיה נירו פלוס – 7,285 יח'
ג'ילי גיאומטרי C – עם 7,129 יח'
צ'רי טיגו 8 פרו – 6,195 יח'
יונדאי טוסון – 5,929 יח'

סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים מגדיל את כוחו בשוק הישראלי עם נתון שחצה את רף 39%, עליה מ-33% "בלבד" בשנה שעברה. הסגמנט כה פופולרי כדי כך שהוא מאכלס יותר מ-60 דגמים, יותר מכל סגמנט אחר. לכן לא מפתיע שכל חמשת הדגמים הפותחים בטבלה הופיעו כבר ברשימת עשרת הדגמים הנמכרים. הדגם הנמכר ביותר בישראל 2023 הוא גם הנמכר ביותר בסגמנט (BYD אטו 3), גם הרכב החשמלי הנמכר ביותר שייך לסגמנט זה (שוב, אטו 3) וגם ההיברידי הנטען הנמכר שייך לכאן (קיה נירו פלוס). זאת ועוד, גם הרכב הפופולרי ביותר עם 7 מקומות שייך לסגמנט הזה (צ'רי טיגו 8 פרו).

ג'ילי גיאומטרי C
צילום: בן חסון

בכל מקרה, ארבעת הדגמים המובילים בסגמנט מביאים הצעה חדשה ומרעננת – השלושה הראשונים בסוג ההנעה, הטיגו 8 פרו בתמורה נאה לכסף. המתמודד הראשון ה"מסורתי" הוא יונדאי טוסון שגובר על אחיו לפלטפורמה (ספורטאז') שמוצא את עצמו במקום השמיני (שלישי ב-22).

כרגיל, העניין בסגמנט מוביל יצרניות שונות להציע כמה כלים באותו הסגמנט ומי שעושה זו טוב ויותר מכולם היא קיה. על אף הירידה במסירות הספורטאז' (19.5%) ובזכות ההצלחה של שני דגמי נירו וסלטוס היצרנית הקוריאנית אוחזת בכ-17.2% מהסגמנט, יותר מ-13.5% של BYD. צ'רי המשווקת בישראל רק רכבי פנאי קומפקטיים חולשת על 10.5% מהסגמנט, טויוטה עם שלושה נציגים השיגה 9.6%, למרות שהדגם הראשון שלה בטבלה הוא ראב 4 הממוקם במקום התשיעי.

מיצובישי אאוטלנדר
צילום: רונן טופלברג

המשך הרשימה: מיצובישי אאוטלנדר (5,166 יח'), קיה סלטוס (4,645 יח'), קיה ספורטאז' (4,611 יח'), טויוטה ראב 4 (4362 יח'), מאזדה CX-5 (עם 3522 יח'), טויוטה קורולה קרוס (2935 יח'), MG EHS (עם 2661 יח'), צ'רי FX (עם 2,646 יח'), פיג'ו 3008 (2,562 יח'), צ'רי טיגו 7 פרו (2,319 יח'), סובארו XV/קרוסטרק (2,111 יח'), סובארו פורסטר (2,050 יח'), קיה נירו (1,690 יח'), מיצובישי אקליפס קרוס (1,608 יח'), סיאט אטקה (1,441 יח'), קופרה פורמנטור (1,404 יח'), דאצ'יה דאסטר (1,269 יח'), שברולט טריילבלייזר (1,245 יח'), מיצובישי ASX (עם 1,169 יח'), מאזדה CX-30 (עם 1,110 יח'), שברולט טראקס (1,104 יח'), וולוו XC40 (עם 907 יח'), רנו ארקנה (890 יח'), ניסאן קשקאי (807 יח'), סקודה קארוק (804 יח'), סיטרואן C5 איירקרוס (804 יח'), SERES 3 (עם 703 יח'), לקסוס NX (עם 646 יח'), מרצדס EQA (עם 451 יח'), אודי Q3 ספורטבק (עם 439 יח'), לינק&קו 01 (404 יח'), לקסוס UX (עם 350 יח'), ניסאן אקס טרייל (345 יח'), מרצדס GLA (עם 317 יח'), ב.מ.וו X1 (עם 312 יח'), אודי Q3 (עם 233 יח') ג'יפ קומפאס (226 יח'), פולקסווגן טיגואן (214 יח'), רנו אוסטרל (184 יח'), דאצ'יה ג'וגר (169 יח'), שברולט אקווינוקס (151 יח'), קאדילק XT4 (עם 144 יח'), ריינג' רובר איווק (136 יח'), ב.מ.וו X2 (עם 128 יח'), JAC e-S4 (עם 125 יח'), אלפא רומיאו טונאלה (118 יח'), וולוו C40 (עם 87 יח'), הונדה CR-V (עם 79 יח'), מרצדס EQB (עם 77 יח'), ב.מ.וו iX1 (עם 77 יח'), מיני קאנטרימן (56 יח'), קופרה אטקה (54 יח'), DS 7 (עם 34 יח'), WEY קופי 02 (22 יח'), אופל גרנדלנד (13 יח'), סאנגיונג קורנדו (11 יח'), יגואר E-פייס (9 יח'), פורת'ינג פריידיי (9 יח'), קיה אקסיד (1 יח').

אלפא רומיאו טונאלה
צילום: עזרא רפאל
 

רכבי פנאי קומפקטיים פרמיום

וולוו XC40 – עם 907 יח'
לקסוס NX – עם 646 יח'
מרצדס EQA – עם 451 יח'
אודי Q3 ספורטבק – 439 יח'
לקסוס UX – עם 350 יח'

בראש טבלת היוקרה בסגמנט עומדים אותם שני דגמים שגם נמסרו בהיקף דומה למדי לשנה שעברה, וולוו XC40 ולקסוס NX. מעניין לבדוק את הפילוח בין סוגי ההנעה של כלים אלה: הוולוו והלקסוס מוצעים שניהם עם מערך היברידי נטען ממנו מסרו כל אחד 282 ו-262 יח'. XC40 מוצע גם הנעה חשמלית (213 יח') והיתר היו של גרסאות הבנזין של הדגם (412 יח') – היקף דומה לזה של לקסוס בגרסה ההיברידית ה"רגילה" (384 יח').

הדגם החשמלי הנמכר ביותר בסגמנט הוא מרצדס EQA עם מספר מסירות יותר מכפול מאשר זה של XC40 חשמלי. הבא בתור אחריו הוא נציג נוסף של וולוו (C40) אך היקף המסירות נמוך בהרבה (87 יח').

גם כאן ריבוי הדגמים עובד – בצירוף שני דגמי לקסוס (NX ו-UX) היא עוקפת בשתי יחידות את צמד דגמי וולוו (994 יח'). מרצדס עם שלושה דגמים (EQA, EQB ו-GLA) קרובה למדי עם 845 יחידות.

וולוו XC40
צילום: בן חסון
 

רכבי פנאי בינוניים (D-SUV)

טסלה מודל Y – עם 4,150 יח'
סקודה קודיאק – 2,842 יח'
יונדאי איוניק 5 – 2,397 יח'
סקודה אניאק – 1,421 יח'
קיה סורנטו – 1,190 יח'

סגמנט רכבי הפנאי הבינוניים ממשיך לצמוח ואת שנת 2023 סיים עם 8.3%, עלייה של 10.6% ביחס לשנה הקודמת. מנוע הצמיחה העיקרי בסגמנט הם רכבי הפנאי החשמליים הזורמים אליו, וביטוי בולט לכך הוא טסלה מודל Y שסיים את שנת 2023 כרכב הנמכר ביותר בסגמנט עם עלייה מרשימה של 376.9%. בכלל, הכלים החשמליים מהווים 58.6% מהסגמנט.

סקודה קודיאק
צילום: מערכת אוטו

סקודה קודיאק שהיה הראשון בשנה שעברה ירד למקום השני וגם מסר פחות (23%) וסורנטו שהיה שני יורד למקום החמישי (ירידה של 51.1%). ביניהם שוב כלים חשמליים: יונדאי איוניק 5 במקום השלישי (34%+) וסקודה אניאק רביעי (12.5%+).

יצאו מהחמישייה: פולקסווגן טיגואן אולספייס שהיה רביעי אך השנה חווה ירידה חדה במסירות. גם AIWAYS U5 שהיה חמישי בשנה שעברה הדרדר לאחור בטבלה, עקב בעיות אליהן נקלעה היצרנית בסין.

לקסוס RZ
צילום: אלי שאולי

המשך הרשימה: פיג'ו 5008 (1,021 יח'), טויוטה bZ4X (עם 965 יח'), סקייוול ET5 (עם 618 יח'), פולקסווגן טיגואן אולספייס (610 יח'), פולקסווגן ID.4 (עם 510 יח'), וולוו XC60 (עם 485 יח'), WEY קופי 01 (400 יח'), ג'נסיס GV60 (עם 389 יח'), יונדאי סנטה פה (372 יח'), אייווייס U5 (עם 363 יח'), MG מארוול R (עם 351 יח'), לקסוס RX (עם 331 יח'), סקודה אניאק קופה (293 יח'), BYD טאנג (266 יח'), קיה EV6 (עם 265 יח'), ג'נסיס GV70 (עם 207 יח'), ב.מ.וו X4 (עם 198 יח'), אודי Q4 e-tron ספורטבק (179 יח'), SERES 5 (עם 164 יח'), אודי Q4 e-tron (עם 145 יח'), רנו קוליאוס (144 יח'), וויה פרי (142 יח'), מרצדס GLC קופה (140 יח'), קאדילק XT5 (עם 140 יח'), מקסוס אי-יוניק 6 (139 יח'), שברולט בלייזר (137 יח'), ב.מ.וו X3 (עם 133 יח'), אודי Q5 ספורטבק (132 יח'), אודי Q5 (עם 129 יח'), קאדילק XT6 (עם 128 יח'), מרצדס GLC (עם 125 יח'), אלפא רומיאו סטלביו (124 יח'), טויוטה היילנדר (117 יח'), מרצדס EQC (עם 99 יח'), סובארו אאוטבק (78 יח'), לקסוס RZ (עם 62 יח'), אינפיניטי QX50 (עם 54 יח'), פורשה מקאן (45 יח'), ב.מ.וו iX3 (עם 44 יח'), מזראטי גרקאלה (44 יח'), פורד אדג' (40 יח'), אינפיניטי QX55 (עם 38 יח'), ג'יפ גרנד צ'ירוקי L (עם 27 יח'), וולוו V60 CC (עם 25 יח'), לנד רובר דיסקברי ספורט (23 יח'), יגואר F-פייס (13 יח'), אקספנג G9 (עם 9 יח'), אייוויס U6 (עם 6 יח'), יגואר I-פייס (1 יח').

פולקסווגן ID.4
צילום: בן חסון
 

רכבי פנאי בינוניים פרמיום

וולוו XC60 – עם 485 יח'
WEY קופי 01 – עם 400 יח'
ג'נסיס GV60 – עם 389 יח'

שינויים משמעותיים ביחסי הכוחות בצד היוקרתי של הסגמנט. וולוו XC60 לוקח בחזרה את המקום הראשון מלקסוס RX, שבתורו יורד במסירות (20.4%-) ומתמקם רביעי. באופן מעניין ה-XC60 נמכר השנה בעיקר בגרסאות הבנזין, ואילו WEY וקופי 01 שבמקום השני מוצע עם מערך היברידי-נטען המציע טווח נסיעה ארוך במיוחד. את הפודיום היוקרתי סוגר ג'נסיס GV60 החשמלי.

גם השנה ממשיכים הישראלים להעדיף את גרסאות הקופה-ארבע-דלתות של רכבי הפנאי. כך למשל אודי Q4 ספורטבק נמכר יותר מ-Q4 "רגיל" (179 מול 145 יח'), ב.מ.וו X4 נמסר בהיקף גדול ב-48.8% מאשר X3 וגם מרצדס GLC קופה ואודי Q5 ספורטבק פופולריים יותר מאחיהם ללא סיומת הקופה.

ג'נסיס GV60
צילום: אלי שאולי
 

רכבי פנאי ושטח גדולים, יוקרתיים ועממיים

טויוטה לנד קרוזר – 1,486 יח'
ג'יפ רנגלר – 536 יח'
סאנגיונג רקסטון – 393 יח'
מרצדס GLE קופה – 369 יח'
ג'יפ גרנד צ'ירוקי – 327 יח'

נתח השוק של כלים אלה נחתך בכ-27% ביחס לשנה הקודמת. מוביל הסגמנט המסורתי, טויוטה לנד קרוזר, ירד בכמעט 34%. במקום השני ג'יפ רנגלר (36.5%-) ממנו נמסרו יותר מאשר פי עשרה מאשר ברונקו, המתחרה הישיר מבית פורד. סאנגיונג רקסטון שלישי (29.3%-) וג'יפ גרנד צ'ירוקי חמישי לאחר הירידה הגדולה ביותר (68.5%-). רק למרצדס GLE קופה שבמקום הרביעי נתון טוב יותר מזה של השנה הקודמת (53.1%+).

ג'יפ גרנד צ'ירוקי
צילום: תומר פדר

המשך הרשימה: שברולט טראוורס (322 יח'), פורד אקספלורר (265 יח'), ב.מ.וו X5 (עם 263 יח'), מרצדס GLE (עם 226 יח'), טסלה מודל X (עם 212 יח'), ב.מ.וו X6 (עם 161 יח'), ריינג' רובר ספורט (147 יח'), לנד רובר דיפנדר (134 יח'), סובארו איבולטיס (117 יח'), קאדילק אסקלייד (92 יח'), וולוו XC90 (עם 85 יח'), הונגצ'י E-HS9 (עם 84 יח'), אודי Q8 (עם 65 יח'), מרצדס GLS (עם 64 יח'), אודי Q7 (עם 60 יח'), מרצדס G קלאס (51 יח'), פורד ברונקו (47 יח'), פורשה קאיין קופה (42 יח'), אודי Q8 e-tron ספורטבק (39 יח'), ב.מ.וו iX (עם 34 יח'), אינפיניטי QX60 (עם 25 יח'), פורשה קאיין (21 יח'), מרצדס EQS SUV (עם 20 יח'), ריינג' רובר (19 יח'), לקסוס LX (עם 16 יח'), ב.מ.וו X7 (עם 14 יח'), מרצדס EQE SUV (עם 13 יח'), אודי Q8 e-tron (עם 10 יח'), פולקסווגן טוארג (10 יח'), מאזדה CX-90 (עם 10 יח'), יונדאי פאליסייד (9 יח'), מזראטי לבנטה (9 יח'), בנלטי בנטיאגה (5 יח'), אסטון מרטין DBX (עם 4 יח'), ב.מ.וו XM (עם 4 יח'), לנד רובר דיסקברי (3 יח'), אודי e-tron וספורטבק (עם כל אחד).

לנד רובר דיפנדר
צילום: איתי שטיינברג
 

מכוניות סלון

ב.מ.וו סדרה 5 – עם 201 יח'
מרצדס EQE – עם 165 יח'
לקסוס ES – עם 153 יח'
BYD האן – 118 יח'
ג'נסיס G80 – עם 115 יח'

גם סגמנט הסלון מצטמצם והוא עומד על פחות מ-0.4% בשנת 2023, יש גם שינויים בזהות המובילות. אל ראש הטבלה עולה ב.מ.וו סדרה 5 שמסרה קצת פחות מאשר בשנה הקודמת. שנייה מתמקמת מרצדס EQE שלמרות ירידה במסירות (13.1%-) עולה הנה מן המקום הרביעי. גם לקסוס ES מוסרת מעט פחות אך מטפסת למקום השלישי (חמישי ב-22).

לקסוס ES
צילום: עזרא רפאל

האן של BYD היא הנציגה היחידה של מותג שאינו יוקרתי ואף מצליחה להשתחל לחמישייה הפותחת של סגמנט הסלון. ג'נסיס G80 היא היחידה בחמישייה ששיפרה את המסירות (53.3%+), כאשר 70 יחידות הן של הגרסה החשמלית.

המשך הרשימה: מרצדס E קלאס (85 יח'), קאדילק CT5 (עם 30 יח'), פורשה טייקאן (29 יח'), אודי A6 (עם 24 יח'), וולוו S90 (עם 20 יח'), מרצדס E קלאס קופה וקבריולה (17 יח'), מרצדס CLS (עם 16 יח'), טסלה מודל S (עם 14 יח'), ב.מ.וו סדרה 8 גרנד קופה (10 יח'), אודי A7 (עם 9 יח'), אודי e-tron GT (עם 8 יח'), ב.מ.וו סדרה 8 קופה (5 יח'), זיקר 01 (3 יח').

ב.מ.וו סדרה 5
צילום: מערכת אוטו
 

מכוניות פאר

מרצדס S קלאס – 87 יח'
מרצדס EQS – עם 51 יח'
ב.מ.וו סדרה 7 – עם 25 יח'
אודי A8 – עם 23 יח'
ב.מ.וו i7 – עם 15 יח'

סגמנט הפאר ירד במעט, לא שינה יותר מדי את הרכבו. מרצדס ממשיכה לשלוט בו ביד רמה עם S קלאס הקלאסית ו-EQS החשמלית – שתיהן יחד מהוות כמעט 70% מהמכוניות בסגמנט. ב.מ.וו סדרה 7 ירדה בהיקף המסירות (כ-30%), גם אם מוסיפים את i7 החשמלית לספירה ומסיימת שלישית, אודי A8 נמסרה בהיקף כפול לשנה הקודמת. פורשה פאנאמרה היא הדו-ספרתית האחרונה ברשימה עם 10 יחידות. אחריה לקסוס LS עם 4 יחידות, בנטלי פליינג ספר עם 2 יחידות ומזראטי קוואטרופורטה אחת סוגרת את הסגמנט.

כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2023: לפי קטגוריות
צילום: תומר פדר
 

שבעה מקומות

צ'רי טיגו 8 פרו – 6,195 יח'
מיצובישי אאוטלנדר – 5,166 יח'
סקודה קודיאק – 2,800 יח'
קיה סורנטו – 1,190 יח'
פיג'ו 5008 – עם 1,021 יח'

בשנה שעברה סגמנט המיניוואנים ציין צמיחה חריגה של כ-50%, אולם נראה כי הייתה זו שירת הברבור שלו בישראל – לפחות בהקשר של מובילי נוסעים עממיים ומשפחתיים. את שנת 2023 סיימו הכלים בסגמנט עם ירידה של כמעט 64% ביחס לשנה הקודמת. 

קיה סורנטו וטויוטה היילנדר
צילום: תומר פדר

העניין הוא שאומנם המיניוואנים כמעט ונעלמו מהנוף, אולם כלים המציעים יותר מחמישה מושבים היוו בשנת 2023 מעל ל-8.6% מהשוק. לכן, החלטנו השנה להסתכל על כלים מרובי מושבים – כאלה בעלי שישה מושבים (כולל נהג) או יותר, ללא תלות בסגמנט עצמו. 

כאן נכנס לתמונה שחקן חדש שכבר הזכרנו כמה פעמים בכתבה הזו: צ'רי טיגו 8 פרו שתופס את ראש טבלת המושבים, ובפער לא קטן מהבא אחריו. במקום השני ישנו מיצובישי אאוטלנדר שתמיד היה פופולרי, בין היתר בזכות היצע המושבים שלו. סקודה קודיאק במקום השלישי, קיה סורנטו רביעי ופיג'ו 5008 חמישי.

ובכל זאת, מכיוון שהם עדיין משווקים נציין את המיניוואנים עצמם: קיה קרניבל הוא המיניוואן הנמכר ביותר השנה עם 623 יחידות שנמסרו (70%+), אך רק 542 יחידות מתוכן היו של מהדורות עם יותר מחמישה מושבים (ככל הנראה היתר כלי רכב מותאמים לנכים). גם יונדאי סטאריה עלה במסירות והגיע ל-420 יח' (340%+) והשניים נמצאים בהתאמה במקום התשיעי והעשירי בטבלת המושבים. מקסוס E-יוניק 5 הוא המיניוואן היחיד הנוסף במבנה מסורתי אך כאן נרשמה ירידה משמעותית – 62 יחידות בלבד (52 מתוכן של גרסת 6 מושבים), ירידה מ-246 היחידות של שנת 2022. 

יונדאי סטאריה
צילום: תומר פדר
 

מסחריות קטנות

סיטרואן ברלינגו – 3,746 יח'
טויוטה סיטי – 829 יח'
אופל קומבו – 688 יח'
פולקסווגן קאדי – 398 יח'
פיאט דובלו – 275 יח'

גם השנה סיטרואן ברלינגו ממשיכה להוביל את סגמנט המסחריות הקלות. ברלינגו עלתה ב-12% ביחס לשנה הקודמת ונתח השוק שלה מעל ל-63%. אם מכניסים לסיכום את שאר המסחריות המבוססות עליה – טויוטה סיטי, אופל קומבו, פיאט דובלו – התוצאה בפועל היא שליטה של מעל ל-93% בסגמנט על-ידי דגם אחד (וכ-74.6% ע"י יבואנית אחת). פולקסווגן קאדי, הנציגה היחידה בסגמנט שאינה וריאציה של ברלינגו מתמקמת רביעית, עם עלייה נאה במסירות (69.6%).

סיטרואן ברלינגו
צילום: יואל פלרמן
 

טנדרים

טויוטה היילקס – 2,257 יח'
איסוזו דימקס – 1,266 יח'
מיצובישי טרייטון – 150 יח'
פולקסווגן אמארוק – 67 יח'
ג'יפ גלדיאטור – 45 יח'

זו הייתה שנה עמוסה בחידושים בסגמנט הטנדרים, חלקם מרגשים ממש ויותר מאשר במובן אחד (אנחנו מדברים עליך ריינג'ר ראפטור). ובכל זאת, הדבר לא בא לידי ביטוי בשינויים של ממש במספרים בסגמנט שגם ירד בהיקפו (25.2%). 

ריינג'ר ראפטור
צילום: איתמר רותם

טויוטה היילקס ואיסוזו דימקס ממשיכים להוביל את הסגמנט, יורדים במסירות אך שומרים על הפער ביניהם ובין שאר המתחרים. ממיצובישי טרייטון נמסרו 150 יחידות לפני שעזב אותנו. פולקסווגן אמארוק, שברולט קולורדו (22 יח'), סאנגיונג מוסו (17 יח'), פורד ריינג'ר (15 יח', 14 מתוכן ראפטור) – הגישו הצעות המתכתבות גם עם עולם הפנאי, אך אלה לא התגבשו למספרים של ממש במסירות.

וכמובן, אי אפשר בלי להתייחס לענקים מאמריקה – זאת למרות שנוכחתם כאן חורגת מהמשקל המותר בכתבה זו, שהרי אלה דגמים עם משקל כולל של 4.5 טון ומעלה. השנה ראם מוביל את הסגמנט ובפער עם 828 יחידות שנמסרו, יותר מאשר פי 2 ביחס לשברולט סילברדו (393 יח') או פורד F-250 (עם 343 יח'), יותר מאשר שני אלה יחדיו.

טויוטה היילקס GR
צילום: עמית לוי
 

ספורטיביות

טסלה מודל Y פרפורמנס – 848 יח'
סקודה אוקטביה RS – עם 415 יח'
פורד אקספלורר ST – עם 170 יח'
קופרה פורמנטור VZ – עם 165 יח'
מרצדס C קלאס קופה – 127 יח'

וואוו, באמת שלא דמיינו לרגע שרכב פנאי חשמלי יהיה הדגם הספורטיבי הנמכר ביותר בישראל – ובאיזה פער והיקף. בנוסף, טסלה מודל Y בגרסת הביצועים מהווה כ-20% מסך מסירות הדגם השנה – נראה לנו שזה הנתון הגבוה ביותר מבין כל הדגמים ברשימה. במקום השני ישנה מובילת הקטגוריה בשנה הקודמת, סקודה אוקטביה שנמסרה מעט פחות מאשר בשנה שעברה אך עדיין עם נתון מרשים. פורד אקספלורר שומר על המקום השלישי עם ירידה קלה בנתון המסירות, ואילו מסירות קופרה פורמנטור נחתכו כמעט בחצי והוא יורד למקום הרביעי. מרצדס C קלאס סוגרת את החמישייה. 

קופרה פורמנטור VZ
צילום: אלי שאולי

עם 126 יחידות טסלה מודל 3 כמעט נכנסה לחמישייה הפותחת, רק יחידה אחת פחות ממרצדס. צמודה אליה היא סובארו BRZ עם 125 יחידות, מתוכן 96 ידניות, ואתם יכולים לתאר לעצמכם את מי היינו לוקחים הביתה. עוד ראויות לציון 46 יחידות של פורשה 911 (מתוכן אחת דקאר), יונדאי i20N עם 25 מסירות – 1 פחות מפורשה 718 בוקסטר וקאיימן (26 כל אחת), 16 מאזדה MX-5 וגם 9 שברולט קורבט.

הפרארי הנמכרת ביותר היא 296 GTB עם 7 יחידות שנמסרו, נתון זהה לזה של אלפא רומיאו ג'וליה עלה תלתן ירוק – המוניות ממש ביחס לב.מ.וו M3 ממנה נמסרו 3 יחידות בלבד או אלפין A110 שרק שתיים מהן עלו לכבישי ישראל.

שברולט קורבט
צילום: תומר פדר
 

מוניות

יונדאי אלנטרה – 570 יח'
סקודה אוקטביה – 474 יח'
טויוטה קורולה – 165 יח'
קיה נירו פלוס – 148 יח'
מרצדס E קלאס – 132 יח'

יונדאי מפתיעה השנה ותופסת את ההובלה בתחום המוניות, משקפת במידה מסוימת את ההצלחה שלה בסגמנט באופן כללי. עושה זאת בזכות הדגמים ההיברידיים שלה ועל חשבון גרסאות הדיזל המסורתיות; יקירת הנהגים, סקודה אוקטביה, מסתפקת במקום השני. טויוטה קורולה הרחק מאחור עם 165 יחידות. קיה נירו הוא רכב הפנאי הקומפקטי הראשון ברשימה (רביעי), מפתיע לאור העדפת הקהל הרחב לכלים מסגמנט הפנאי הקומפקטי. מרצדס סוגרת את החמישייה הפותחת. 

המשך הרשימה: סקודה סופרב (101 יח'), צמודה לה מרצדס C קלאס (100 יח'), יונדאי סונטה (85 יח'), טויוטה קאמרי (59 יח'), רנו ארקנה (56 יח') ועוד. בולטת השנה מגמת ההתחשמלות גם בין המוניות – 43 נהגים בחרו ב-JAC e-JS4 שהפך למונית החשמלית הפופולרית ביותר בישראל 2023. 

רנו ארקנה
צילום: אלי שאולי
 

קטגוריות

רכבי פנאי קומפקטיים (C-SUV) – עם 39.2%
רכבי פנאי קטנים (B-SUV) – עם 14.6%
משפחתיות קומפקטיות (סגמנט C) – עם 10.7
סופרמיני (סגמנט B) – עם 9.2%
רכבי פנאי קומפקטיים (D-SUV) – עם 8.3%

בשנה הקודמת רכבי הפנאי והשטח (ללא טנדרים) חצו לראשונה את רף 50% משוק הרכב המקומי, ובשנת 2023 מגמה זו הואצה – כלים אלה היוו 64.2% מהשוק. סדר ארבעת הסגמנטים הראשונים בטבלה ללא שינוי, אולם סגמנטי הפנאי (קטן וקומפקטי) גדלו ביחס לנתוני 2022, בעוד הסופרמיני והמשפחתיות ירדו. רכבי הפנאי הבינוניים עולים למקום החמישי על חשבון סגמנט המיני שהשנה ירד בהיקפו באופן משמעותי (36.2%). בכלל, השנה כל סגמנט שאינו שייך לעדת רכבי הפנאי ירד בהיקפו ביחס לשנה הקודמת.

סקודה אניאק קופה
צילום: אלי שאולי
 

ארצות ייצור

ד. קוריאה – 19.7%
סין – 17.5%
יפן – 13%
טורקיה – 8.7%
צ'כיה – 8.6%

השנה מרבית יצואניות הרכב לישראל ירדו בהיקף פעילותן כאן בגלל העלייה העצומה ביבוא כלי רכב חדשים מסין. אומנם דרום קוריאה שמרה על מקומה הראשון אך אל מול הירידה שלה בנתח השוק (13.2%), בולטת העלייה של כלי רכב המגיעים מסין, עם זינוק של 86% בהיקף היצוא לישראל וקרבה ממש צמודה לנתונים דרום קוריאה. יפן ירדה למקום השלישי, צ'כיה וטורקיה ירדו במעט והחליפו ביניהן מיקומים.

BYD דולפין
צילום: אלי שאולי

מדרום קוריאה מגיעים אלינו מגוון דגמים לבית יונדאי, ג'נסיס וקיה – G80, GV60, איוניק 5, אלנטרה, נירו פלוס, סורנטו ועוד – אך גם שברולט טראקס, רנו ארקנה ואחרים. בסין מיוצרים מרבית הדגמים לבית המותגים הסינים: כל דגמי BYD, WEY, MG, הונגצ'י, ג'ילי, SKYWELL ועוד – אך גם דגמים של מותגים מערביים כמו טסלה מודל 3 וחלק מן המשלוחים של מודל Y, ב.מ.וו iX3, וולוו S60, פולסטאר 2 ועוד. מיפן מגיעים סוזוקי איגניס וסוויפט, ניסאן אקס טרייל, רכבי הפנאי של מיצובישי, כל דגמי מאזדה, הונדה ומרבית דגמי סובארו, לקסוס NX, RX ו-RZ, טויוטה bZ4X, קורולה קרוס, ראב 4 ועוד. 

מטורקיה מגיעות אלינו רנו קליאו ומגאן גרנד קופה, יונדאי באיון, i10 ו-i20, טויוטה C-HR, קורולה ועוד. מצ'כיה נשלחים אלינו בעיקר דגמי סקודה השונים – סופרב, אוקטביה, אניאק ועוד – אך גם סיאט אטקה, קופרה אטקה, יונדאי טוסון וטויוטה אייגו X.

טויוטה C-HR
צילום: איתמר רותם
 

יבואניות

כלמוביל – 21.4%
יוניון מוטורס – 15%
טלקאר – 12.7%
צ'מפיון מוטורס – 10.8%
דוד לובינסקי – 7.9%
קרסו מוטורס – 7.6%
דלק מוטורס – 6.5%
שלמה מוטורס – 5.6%
מכשירי תנועה – 3.3%
סמלת – 2.7%

השנה ראינו, לראשונה מזה שנים, תזוזת ושינויים משמעותיים בחלוקה בין היבואניות. כלמוביל (יונדאי, ג'נסיס, מיצובישי, מרצדס, אורה, סמארט ועוד) עדיין מובילה את השוק, אך נתך השוק שלה ירד מעט למרות תוספת מותגים. יוניון מוטורס (טויוטה, ג'ילי, לקסוס ועוד) ירדה בכמעט 12% למרות מותג הבית החזק (טויוטה) ונוכחות בולטות בסגמנט החשמלי החם. גם בטלקאר (קיה, SERES, סאנגיונג) נרשמה ירידה בהיקף דומה (14%). דוד לובינסקי (סיטרואן, פיג'ו, MG ועוד) כמעט ללא שינוי, זאת למרות השקה רחבה של דגמי חשמליים מבית MG.

אורה פאנקי קאט
צילום: בן חסון

יבואנית אחת שנתח השוק שלה גדל היא קרסו מוטורס, אשר שינתה את שמה לפריסבי, וזו צמחה השנה בכמעט 95%, נתון מכובד אך בחלקו בגלל ביצועי חסר שלה ב-2022. היבואנית משווקת את דגמי רנו, ניסאן, דאצ'יה ואינפיניטי כאשר השנה החלה גם בשיווק מספר מותגי רכב חדשים מסין: EVeasy, אקספנג – ובעיקר, מובילת הצמיחה העיקרית: צ'רי.

יבואנית נוספת שרשמה עלייה משמעותית בהיקף הפעילות שלה היא שלמה מוטורס, יבואנית דגמי BYD לישראל עם למעלה מ-5.6% נתח שוק בשנת 2023 – עלייה של כ-300% במסירות ביחס לשנה שעברה; שלמה מוטורס היא היבואנית עם שיעור הצמיחה הגדול ב-2023.

אקספנג P7
צילום: אלי שאולי